Konec sběratelské vášně?
První privátní muzeum v Rakousku, které v roce 1999 založil podnikatel Karlheinz Essl, majitel hobby marketu BAUMAX, zkrachovalo.

Čilý, dnes sedmasedmdesátiletý obchodník dlouhá léta střádal vlastní uměleckou sbírku moderního, především rakouského umění. Po pádu Železné opony zaznamenal BAUMAX velký úspěch na trzích ve střední a východní Evropě. Do Československa vstoupil v roce 1992. Před dvěma roky měl 158 filiálek v devíti zemích, z toho 65 v Rakousku. V té době stagnovaly východoevropské obchodní trhy, zejména v Rumunsku a Bulharsku, kde lidé už nevydělávali tolik, aby mohli ve volném čase opravovat a budovat své byty a domy. Firma byla na pokraji krachu a potápějící loď měla zachránit umělecká díla, která Essl se svou ženou Agnes během posledních třiceti let zakoupil.
Sbírku tvoří sedm tisíc výtvarných děl, převážně maleb a grafik současných rakouských umělců. Nechybějí ani fotografie, sochy a objekty z druhé poloviny 20. století. Mezi autory jsou zvučná jména, například Oskar Kokoschka, Elke Krystufek, Hermann Nitsch, Georg Baselitz, Markus Oehlen či Franz West. Všechny tyto umělecké poklady mapující rakouské, resp. evropské současné umění byly na prodej. Muzeu se podařilo vydražit čtyřicet čtyři děl za 66 milionů eur. Bohužel to nestačilo. Muzeu s dvaačtyřiceti zaměstnanci, v posledních dvou letech dotovaném ryze ze soukromých peněz svého majitele, došel dech. Na konci června letošního roku bude - po pěti dnech otevřených dveří bez vstupného - definitivně uzavřeno.
Když v roce 2014 Essl muzeum slavilo 15. výročí své existence, nechyběli mezi gratulanty poklony skládající politici ani významné osobnosti z celého Rakouska. Teď se ale řada z nich k manželům Esslovým otáčí zády. Ti totiž požádali rakouskou vládu, aby sbírku odkoupila jako celek za 86 milionů eur. Nestane se tak, ale rakouský ministr kultury naznačil, že unikátní sbírka musí být umístěna do adekvátních prostor. Uvažuje přitom o vídeňském Künstlerhausu po jeho rekonstrukci, tedy od roku 2018.
Vláda stála před zásadním rozhodnutím - má Rakouská republika za peníze daňových poplatníků zachraňovat soukromou firmu? Samozřejmě, že umělecká hodnota a kurátorská preciznost sbírky byly pádným argumentem pro její zachování jako celku, ale roli určitě hrál fakt, že zástupci vídeňských i spolkových muzeí a galerií nemají peněz nazbyt a každoročně, tedy i letos, zaznamenávají krácení dotací.

(manželé Esslovi na portrétu Mischa Nawrata Alex Katze, Essl Museum Klosterneuburg)