Berlínský deník: Cabaret v kabaretu

Muzikál Cabaret jsem už viděl na Broadway a v Londýně, divadelní představení v Praze v Divadle Na Fidlovačce a nezapomenutelný film s Lizou Minnelli několikrát v televizi. Užít si kabaretní atmosféru Berlína dvacátých let minulého století přímo v kabaretu v německé metropoli mě i přesto lákalo. Jednoduchý, ale originální nápad tvůrců berlínské verze slavného muzikálu dává představení něco jedinečného: máte možnost si koupit vstupenky přímo do prostoru Kit Kat Klubu, ve kterém se příběh z větší části odehrává.

Náš stůl byl přímo u kabaretního pódia vedle pianisty. Můžete přijít už hodinu a půl před představením a dát si večeři. Mimochodem – velmi chutnou! Přesně v osm bar ožívá. Konferenciér k nám promlouvá z několikacentimetrové vzdálenosti, kabaretní tanečnice kolem nás předvádí neuvěřitelné kreace, divák ze Skotska sedící s námi u stolu si s nimi zaflirtoval i zatancoval. To vše během představení. Dotýkají se vás účinkující, cítíte jejich líčidla a můžete si sáhnout na jejich boa či kostýmy. Jste součástí představení, které zároveň sleduje publikum v postranním hledišti. Někdy je Vám i ouzko – když se účinkující kolem vás promění v příznivce NSDAP a hajlují a vyzývají všechny, aby se přidali. Anebo když se pan Schulz, prodavač ovoce, přívržencům zmíněné strany znelíbí pro jeho židovský původ a jeho vyvolená, slečna Schneider, odmítá jeho nabídku k sňatku.
Vystoupení slečny Schneider v podání paní Evy-Marie Hagen, matky slavné Niny Hagen, patří mimochodem k nejpůsobivějším. Tato slavná východoněmecká herečka, jejíž věk už dávno přesáhl sedmdesátku (!), možná už na scéně nevyniká až takovým silným pěveckým či tanečním výkonem jako její mladší muzikáloví kolegové, ale oproti nim je stále opravdovou herečkou, takže si publikum získá – třeba když oznamuje, že se bude vdávat a vzápětí je nucena nabídku politickými okolnostmi odmítnout a obhajuje svůj každodenní „obyčejný“ stereotypní život.

Výkony účinkujících jsou špičkové, každý z nich jede naplno a je cítit, že i když režisér dává vyniknout jednotlivcům, nezapomíná na sehraný tým, který dokáže improvizovat a reagovat na druhé. Každý z herců a zpěváků na scéně má asi chtě nechtě před očima filmový trhák z roku 1972. O to víc je příjemným překvapením, že hlavní hrdinka Sally v podání Stefanie Dreyer není Lize Minnelli podobná, má vlastní pěvecký styl a nijak ji nenapodobuje. Méně se to povedlo jejímu partnerovi Cliffordovi – Guido Kleideidamovi – vůči Michaelu Yorkovi.

Konferenciér Alexander Doering je rozverný, chlípný a vtíravý tak, jak má být, a Kit Kat girls přitahují oči snad každého chlapa v publiku. Jedna špekatá, druhá malá, třetí vysoká, čtvrtá vulgární – všechny nebezpečně sexy.

Cabaret je kabaretem v pravém slova smyslu. A znalci Berlína říkají, že velmi autentickým. Rozumíte-li německy a uvědomíte-li si, že jste v Berlíně, kde se celý příběh odehrává, necháte „starosti za dveřmi Kit Kat klubu“, jak Vám v úvodu poradí konferenciér, a prožíváte atmosféru, kterou už alespoň já znám jen z dobových filmů. A ta za výlet do Berlína stojí.

Bar jeder Vernunft
Schaperstrasse 24
www.cabaret-berlin.de
Cabaret 2008
režisér: Vincent Paterson
Denně kromě pondělí od 20 hod. do konce března 2008
Vstupné:
Stoly přímo v kabaretu Kit Kat – 54,50 EUR (extra zážitek)
Publikum po stranách baru – 44,50 EUR (dobrá volba)
Publikum v zadní části baru u stolků – 34,50 EUR (špatný výhled na celou scénu)
V pátek a v sobotu každá vstupenka o 5 EUR dražší
Konzumace:
večeře s vínem na osobu cca 25 EUR