Klasika nebo Rock’n Roll?

Dvaatřicetiletý šlágrový interpret rakouské lidové hudby, král alpského rock’n rollu v Rakousku a Švýcarsku Andreas Gabalier žaluje intendanta Vídeňského koncertního domu Matthiase Naskeho. Ten v médiích prohlásil, že „bylo chybou umožnit Gabalierovi v dubnu tohoto roku vystoupit na prestižní scéně vídeňského Musikvereinu.“ Odůvodnil to tím, že sice nadchl řadu diváků, ale že jde o „vážný společenský a kulturněpolitický signál“.
Nevinně vypadající vyjádření spustilo mediální smršť a debatu o tom, zda a jaké vlastně existují hranice pro výběr interpretů na věhlasných hudebních scénách v rakouské metropoli. Sám Andreas Gabalier se cítí být vyjádřením intendanta poškozen a tvrdí, že na jeho základě přišel o několik nabídek k vystoupení. Rozhodl se Matthiase Naskeho zažalovat - požaduje odškodné ve výši půl milionu eur, tedy více než 13 milionů korun.
Andreas Gabalier dosahuje v Rakousku popularity Karla Gotta, zejména u mladého dámského publika. Upozorňuje na sebe různými způsoby a postoji. Třeba v červnu 2014 měl tu čest zazpívat hymnu na slavnostním zahájení automobilového závodu Velká cena Rakouska ve Spielbergu. Rakouská republika má svou nynější hymnu od roku 1946. Složil ji Johann Baptist Holzer a text k ní napsala o rok později básnířka Paula von Preradovic. V hymně se zpívalo jen o „synech“, o čemž se v rakouské společnosti posledních patnáct let hojně diskutovalo. V roce 2011 se pak po mediální kampani podařilo tehdejší ministryni a poslankyni za ÖVP Marii Rauch-Kallat prosadit a uzákonit, aby byl text hymny rozšířen o slovo „dcery“ v rámci rovnoprávnosti rakouských žen. Zastánci tohoto názoru poukazovali na to, že Rakousko mělo v historii řadu významných a úspěšných žen. Gabalier ale při zpěvu hymny učinil radikální krok: „dcery“ jednoduše s respektem k původnímu originálu a hudební intonaci vynechal. Způsobil mediální lavinu, ocitl se ve všech zpravodajských relacích a podle některých političek dal nevhodný příklad mladé generaci, když nerespektoval rovnost pohlaví a státní symboliku.

(foto: schlagerplanet.com)
I jeho nynější postoj vyvolává řadu příznivých i negativních reakcí – mladší generace považuje konzervativnost vedení prestižních hudebních scén ve Vídni za příliš zastaralou a striktní, hudební odborníci a lidé z branže se naopak Naskeho zastávají. Patří nebo nepatří šlágrový zpěvák na scénu, která je doménou zejména Vídeňských filharmoniků? Už teď je jisté, že soudní proces bude velmi zajímavý. Osobně budu intendantovi Matthiasemu Naskemu držet palce!