Sirotek. Věc.
Obviňuji vládu ČR z této zkratky. Jako by člověk a jeho osud byl produktem politické debaty. Nikoliv život jako nejvyšší hodnota. Ale život jako produkt. Věc. A chovat se k člověku jako k věci? SSSR. NSDAP. KSČM. 1984. KLDR. Rudí Khmérové?
Vážně ano? Opravdu chceme žít tam, kde je člověk věcí? Všichni víme, že pro naši zemi je maličkost zajistit pomoc několika skutečně potřebným. Skutečný problém je v tom, že někteří politici z pomoci potřebným dělají politikum. Pro osobní prospěch.
Je kniha. Klasika. Obraz Doriana Graye. Chceme se nějak jevit. A naše společnost se jeví být společností svobodnou, demokratickou. Ale nejde se tvářit vyspěle a zároveň nemohoucně nepomoci nikomu. Mlčet o potřebných nebo z nich dokonce děat nepřátele. To je šrám, který se střádá na obraze, který bychom rádi zapomněli. Karikatura, která se vrací jako palčivá otázka. Chceme svou budoucnost stavět na úctě k člověku nebo na vládě silné bezskrupulózní ruky, která s lidmi nakládá jako s věcí?
Jistě, jako národ, jako pospolitost řeči, historických utrpení, budoucích výzev, máme své potřebné. A jistě jednou z měr naší solidarity a vyspělosti je, jak posloucháme jejich příběh. Jenže to samo o sobě nás nevysvobozuje z odpovědnosti za potřebné, kteří nemluví naší řečí.
Vážně ano? Opravdu chceme žít tam, kde je člověk věcí? Všichni víme, že pro naši zemi je maličkost zajistit pomoc několika skutečně potřebným. Skutečný problém je v tom, že někteří politici z pomoci potřebným dělají politikum. Pro osobní prospěch.
Je kniha. Klasika. Obraz Doriana Graye. Chceme se nějak jevit. A naše společnost se jeví být společností svobodnou, demokratickou. Ale nejde se tvářit vyspěle a zároveň nemohoucně nepomoci nikomu. Mlčet o potřebných nebo z nich dokonce děat nepřátele. To je šrám, který se střádá na obraze, který bychom rádi zapomněli. Karikatura, která se vrací jako palčivá otázka. Chceme svou budoucnost stavět na úctě k člověku nebo na vládě silné bezskrupulózní ruky, která s lidmi nakládá jako s věcí?
Jistě, jako národ, jako pospolitost řeči, historických utrpení, budoucích výzev, máme své potřebné. A jistě jednou z měr naší solidarity a vyspělosti je, jak posloucháme jejich příběh. Jenže to samo o sobě nás nevysvobozuje z odpovědnosti za potřebné, kteří nemluví naší řečí.