Zvířata na billboardech nic neslibují. Volají o pomoc
Podobná čísla mě vždycky znovu ohromí. Jak připomíná web Ukradená divočina, jenom v Kamerunu se podle dostupných odhadů každoročně zobchoduje přes 800 tun bushmeatu. To už je hodně dlouhý nákladní vlak plně naložený masem volně žijících zvířat...
S touto představou smutně kontrastuje vizualizace, kterou přednedávnem přinesl britský deník The Guardian. Zachycuje sedm železničních vagonů, z nichž v každém „cestuje“ jeden ohrožený druh. Vagon, v němž se nachází posledních 63 nosorožců jávských, je poměrně zaplněný. Naproti tomu vagon se zbývajícími 43 endemickými gekony z Vánočního ostrova zeje prázdnotou; vlastně by jim bohatě postačovala jediná sedačka.
Obdobným způsobem by bylo možné demonstrovat vzácnost mnoha zvířat, která chováme v Zoo Praha. Jsou mezi nimi druhy v celosvětovém měřítku kriticky ohrožené, ohrožené i třeba „jenom“ zranitelné. Některé z nich – a dále také taxony, pro které vedeme Evropské záchovné programy či plemenné knihy – od předjaří představujeme v rámci naší kampaně Vzácní a jedineční. Na billboardech a citylightech jste se tak mohli setkat například s vodní želvou batagurem tuntong, bažantem Edwardsovým nebo gibonem stříbrným. V prozatím poslední vlně této kampaně, která se ovšem trochu ztrácí mezi tvářemi a předvolebními sliby kandidujících politiků, jsme do ulic vylepili sojkovce modrotemenného a pandu červenou. Naše zvířata ovšem z billboardů nic neslibují, nýbrž volají o pomoc.
Vzácná a jedinečná zvířata ohrožená vyhubením se snažíme zachránit chovem v zoologických zahradách. U některých se to daří lépe, u jiných hůř, ale faktem je, že ani všechny zoologické zahrady světa nemají kapacitu na to, aby spasily všechny živočišné druhy, které jsou ohroženy vyhubením. Proto je v komunitě moderních zoo kladen stále větší důraz na in-situ projekty, tedy na úsilí, které směřuje k ochraně ohrožených druhů v oblastech jejich přirozeného výskytu.
Jedním z hlavních in-situ projektů Zoo Praha je již řadu let Toulavý autobus, který má za cíl zejména vzděláváním dětí působit na obyvatele oblasti Dja v Kamerunu, aby nelovili a nekonzumovali chráněná zvířata. Zrovna včera, při naší Výroční slavnosti, jsme představili novou podobu Toulavého autobusu. Díky příspěvku uvolněnému Radou hl. m. Prahy jsme do Kamerunu mohli nejen pořídit zánovní Toyotu Coaster, ale také rozšířit program, který dětem z vesnic na okraji pralesů Dja nabízíme. I kdyby naše činnost pomohla snížit spotřebu bushmeatu jenom o pár tun ročně – umíte si představit, kolik je to zachráněných zvířat?
Vyšlo v MF Dnes.
S touto představou smutně kontrastuje vizualizace, kterou přednedávnem přinesl britský deník The Guardian. Zachycuje sedm železničních vagonů, z nichž v každém „cestuje“ jeden ohrožený druh. Vagon, v němž se nachází posledních 63 nosorožců jávských, je poměrně zaplněný. Naproti tomu vagon se zbývajícími 43 endemickými gekony z Vánočního ostrova zeje prázdnotou; vlastně by jim bohatě postačovala jediná sedačka.
Obdobným způsobem by bylo možné demonstrovat vzácnost mnoha zvířat, která chováme v Zoo Praha. Jsou mezi nimi druhy v celosvětovém měřítku kriticky ohrožené, ohrožené i třeba „jenom“ zranitelné. Některé z nich – a dále také taxony, pro které vedeme Evropské záchovné programy či plemenné knihy – od předjaří představujeme v rámci naší kampaně Vzácní a jedineční. Na billboardech a citylightech jste se tak mohli setkat například s vodní želvou batagurem tuntong, bažantem Edwardsovým nebo gibonem stříbrným. V prozatím poslední vlně této kampaně, která se ovšem trochu ztrácí mezi tvářemi a předvolebními sliby kandidujících politiků, jsme do ulic vylepili sojkovce modrotemenného a pandu červenou. Naše zvířata ovšem z billboardů nic neslibují, nýbrž volají o pomoc.
Vzácná a jedinečná zvířata ohrožená vyhubením se snažíme zachránit chovem v zoologických zahradách. U některých se to daří lépe, u jiných hůř, ale faktem je, že ani všechny zoologické zahrady světa nemají kapacitu na to, aby spasily všechny živočišné druhy, které jsou ohroženy vyhubením. Proto je v komunitě moderních zoo kladen stále větší důraz na in-situ projekty, tedy na úsilí, které směřuje k ochraně ohrožených druhů v oblastech jejich přirozeného výskytu.
Jedním z hlavních in-situ projektů Zoo Praha je již řadu let Toulavý autobus, který má za cíl zejména vzděláváním dětí působit na obyvatele oblasti Dja v Kamerunu, aby nelovili a nekonzumovali chráněná zvířata. Zrovna včera, při naší Výroční slavnosti, jsme představili novou podobu Toulavého autobusu. Díky příspěvku uvolněnému Radou hl. m. Prahy jsme do Kamerunu mohli nejen pořídit zánovní Toyotu Coaster, ale také rozšířit program, který dětem z vesnic na okraji pralesů Dja nabízíme. I kdyby naše činnost pomohla snížit spotřebu bushmeatu jenom o pár tun ročně – umíte si představit, kolik je to zachráněných zvířat?
Vyšlo v MF Dnes.