Důchodová reforma?
KDU-ČSL odmítá plán na vyvedení části důchodového pojištění do nového individuálního fondového pilíře. Ať už původně povinné, tak už nyní prosazované dobrovolné. Základem penzijního systému by měl podle našich představ zůstat současný průběžný pilíř. V něm v současnosti peníze chybějí a ještě je snaha vyvést z něho další, dát je do ruky soukromým fondům (opt-out) a tuto ztrátu pokrýt drastickým zvýšením DPH. Důvodem preference průběžného systému je, že jej nelze rozkrást a je imunní vůči inflaci. Vybrané peníze se prakticky okamžitě vyplácejí na důchody dnešních seniorů v témže roce.
U fondů může docházet k tunelování, k ukládání toxických aktiv, k vysoké inflaci a k dalším nepředvídatelným událostem. Například naše penzijní fondy za posledních sedm let jen s obtížemi svými výnosy pokryly inflaci. A kdo ví, co bude za 40 let? Penzijní fondy byly za monarchie, za první republiky i poté. Nikdy z tohoto pojištění v soukromých fondech nikdo nic neviděl. Přišla krize, válka, měnová reforma… Druhý pilíř ale pokládáme za zásadní a nutný. Sám mám důchodové připojištění a všem ho doporučuji,ačkoli zisk je na úrovni inflace,tak ročně 4000 tísíce na daních je pro mě zajámavých. Otázkou je, kde bychom nyní byli, kdyby došlo k oddělení penzijního účtu od státního rozpočtu už dříve. Mnoho let byl přebytek a ten stát již utratil.
Z vládního návrhu(citace ze stránek MPSV: Pravda je taková, že k zachování stability důchodového systému máme vytvořeny podmínky a spolu s dalšími systémovými změnami tuto stabilitu posílíme-je vám jasné jak?) důchodové reformy plyne, že lidé mladší 35 let budou moci od roku 2013 dobrovolně převést tři procentní body ze svého sociálního pojištění na individuální účty u penzijních společností, ale jen pokud přidají i ze svého. Odmítáme, aby lidé museli nebo mohli odvádět část pojištění ze státního průběžného pilíře na individuální účty u soukromých penzijních společností a výpadek, který by v průběžném systému tímto způsobem vznikl, pokrýt navýšením daně z přidané hodnoty. Toto skokové zvýšení DPH není potřeba a zásadně poškodí všechny občany této země, především rodiny s dětmi, seniory nebo invalidní důchodce, ale i podnikatele ve stavebnictví a v zemědělství.
Vláda se navíc nesnaží zmírnit daňové a důchodové trestání těch, kdo vychovávají děti a chodí do práce. Výpadek příjmů ze sociálního pojištění pokryjí výnosy ze sjednocené sazby DPH, což zdraží například bydlení, dopravu, energie, potraviny nebo léky. Vláda navíc vůbec nevyčíslila dopad zvýšení DPH na celou ekonomiku, která se na několik let zásadně přibrzdí. V širších souvislostech to bude znamenat i zvýšení nezaměstnanosti.
KDU-ČSL navrhuje zvýšení odvodů na sociální pojištění, které jdou do penzijního systému z 28 na 31 procent, a zavedení slev na děti. Tento návrh může přinést do systému až sedm miliard ročně. Navíc by se těm, kteří vychovávají děti, umožnilo snížení sazby důchodového pojištění ve výši tří procentních bodů na každé vyživované dítě. Slevu by mohli uplatnit oba pracující rodiče. Pokud by rodina měla jedno dítě, sazba rodičů by klesla na 28 procent, a tato rodina by na tom byla stejně jako nyní. V případě rodiny s dvěma dětmi by již v domácnosti zůstávalo o několik set korun měsíčně více. KDU-ČSL také navrhuje, aby se zachovalo penzijní připojištění, stavební spoření či jiné investice občanů na zajištění v důchodovém věku, a to jako druhý pilíř důchodového systému.
Senátorský klub KDU-ČSL zveřejnil své stanovisko k novele, která má řešit nález Ústavního soudu z dubna loňského roku. Ten rozhodl, že se má zvýšit poměr důchodů k platům u lidí s vyššími příjmy. KDU-ČSL navrhuje, aby se do důchodu započítávalo nad první redukční hranici 30 procent jako v současnosti. Nad druhou redukční hranici by se započítávalo 15 nebo 20 procent. Dalším návrhem KDU-ČSL je zrušení stropů pro odvod sociálního pojištění, a to dokud bude zdaňována daní z příjmu superhrubá mzda. V současnosti je strop na šestinásobku průměrné mzdy. Poté, co by se přešlo od zdaňování superhrubé mzdy k normální daňové progresi, mohl by se strop pro odvody na sociální pojištění snížit na čtyřnásobek průměrné mzdy.
Vláda by měla o reformě důchodového systému diskutovat s politickými partnery a odbornou veřejností, což se dnes vůbec neděje. Navíc mění názory ze dne na den. Námi navržený systém je rozpočtově odpovědný a přináší zhruba sedmimiliardový přebytek na důchodový účet.
Nezavádějme opt-out ani povinný, ani dobrovolný a neprohlubujme demografický problém naší země. Podpořme dobrovolné spoření, ale ponechme průběžný systém jako jistotu, že čtyřicet let budeme mít zřejmě nižší, ale jistý důchod a možná pěkné, ale nejisté příjmy z penzijních fondů.
Ve zkrácené verzi psáno pro www.ceskapozice.cz
U fondů může docházet k tunelování, k ukládání toxických aktiv, k vysoké inflaci a k dalším nepředvídatelným událostem. Například naše penzijní fondy za posledních sedm let jen s obtížemi svými výnosy pokryly inflaci. A kdo ví, co bude za 40 let? Penzijní fondy byly za monarchie, za první republiky i poté. Nikdy z tohoto pojištění v soukromých fondech nikdo nic neviděl. Přišla krize, válka, měnová reforma… Druhý pilíř ale pokládáme za zásadní a nutný. Sám mám důchodové připojištění a všem ho doporučuji,ačkoli zisk je na úrovni inflace,tak ročně 4000 tísíce na daních je pro mě zajámavých. Otázkou je, kde bychom nyní byli, kdyby došlo k oddělení penzijního účtu od státního rozpočtu už dříve. Mnoho let byl přebytek a ten stát již utratil.
Z vládního návrhu(citace ze stránek MPSV: Pravda je taková, že k zachování stability důchodového systému máme vytvořeny podmínky a spolu s dalšími systémovými změnami tuto stabilitu posílíme-je vám jasné jak?) důchodové reformy plyne, že lidé mladší 35 let budou moci od roku 2013 dobrovolně převést tři procentní body ze svého sociálního pojištění na individuální účty u penzijních společností, ale jen pokud přidají i ze svého. Odmítáme, aby lidé museli nebo mohli odvádět část pojištění ze státního průběžného pilíře na individuální účty u soukromých penzijních společností a výpadek, který by v průběžném systému tímto způsobem vznikl, pokrýt navýšením daně z přidané hodnoty. Toto skokové zvýšení DPH není potřeba a zásadně poškodí všechny občany této země, především rodiny s dětmi, seniory nebo invalidní důchodce, ale i podnikatele ve stavebnictví a v zemědělství.
Vláda se navíc nesnaží zmírnit daňové a důchodové trestání těch, kdo vychovávají děti a chodí do práce. Výpadek příjmů ze sociálního pojištění pokryjí výnosy ze sjednocené sazby DPH, což zdraží například bydlení, dopravu, energie, potraviny nebo léky. Vláda navíc vůbec nevyčíslila dopad zvýšení DPH na celou ekonomiku, která se na několik let zásadně přibrzdí. V širších souvislostech to bude znamenat i zvýšení nezaměstnanosti.
KDU-ČSL navrhuje zvýšení odvodů na sociální pojištění, které jdou do penzijního systému z 28 na 31 procent, a zavedení slev na děti. Tento návrh může přinést do systému až sedm miliard ročně. Navíc by se těm, kteří vychovávají děti, umožnilo snížení sazby důchodového pojištění ve výši tří procentních bodů na každé vyživované dítě. Slevu by mohli uplatnit oba pracující rodiče. Pokud by rodina měla jedno dítě, sazba rodičů by klesla na 28 procent, a tato rodina by na tom byla stejně jako nyní. V případě rodiny s dvěma dětmi by již v domácnosti zůstávalo o několik set korun měsíčně více. KDU-ČSL také navrhuje, aby se zachovalo penzijní připojištění, stavební spoření či jiné investice občanů na zajištění v důchodovém věku, a to jako druhý pilíř důchodového systému.
Senátorský klub KDU-ČSL zveřejnil své stanovisko k novele, která má řešit nález Ústavního soudu z dubna loňského roku. Ten rozhodl, že se má zvýšit poměr důchodů k platům u lidí s vyššími příjmy. KDU-ČSL navrhuje, aby se do důchodu započítávalo nad první redukční hranici 30 procent jako v současnosti. Nad druhou redukční hranici by se započítávalo 15 nebo 20 procent. Dalším návrhem KDU-ČSL je zrušení stropů pro odvod sociálního pojištění, a to dokud bude zdaňována daní z příjmu superhrubá mzda. V současnosti je strop na šestinásobku průměrné mzdy. Poté, co by se přešlo od zdaňování superhrubé mzdy k normální daňové progresi, mohl by se strop pro odvody na sociální pojištění snížit na čtyřnásobek průměrné mzdy.
Vláda by měla o reformě důchodového systému diskutovat s politickými partnery a odbornou veřejností, což se dnes vůbec neděje. Navíc mění názory ze dne na den. Námi navržený systém je rozpočtově odpovědný a přináší zhruba sedmimiliardový přebytek na důchodový účet.
Nezavádějme opt-out ani povinný, ani dobrovolný a neprohlubujme demografický problém naší země. Podpořme dobrovolné spoření, ale ponechme průběžný systém jako jistotu, že čtyřicet let budeme mít zřejmě nižší, ale jistý důchod a možná pěkné, ale nejisté příjmy z penzijních fondů.
Ve zkrácené verzi psáno pro www.ceskapozice.cz