Budeme bránit děti na všech školách
Mrzí mě, že naši koaliční partneři navrhují snížit příspěvky státu na žáky soukromých a církevních škol. Tuto změnu ČSSD obhajuje snahou o rovnoprávnost, ANO 2011, resp. ministerstvo financí, šetřením. Ve skutečnosti, pokud by návrh prošel, přinesl by diskriminaci pro rodiče dětí z nestátních škol, včetně těch postižených. Kromě toho by ohrozil kvalitu vzdělávání a je v rozporu s vládním programovým prohlášením, které slibuje boj za rovné příležitosti a proti sociálnímu vyloučení. KDU-ČSL nemůže s něčím takovým souhlasit.
Dnes v České republice platí velice spravedlivý systém, kdy jsou školy (ať jsou státní, soukromé, či církevní) dotovány podle takzvaných normativů na žáka. Přičemž v průměru zhruba 90% z něj se využívá na platy učitelů, 10% na provoz. A právě o tuto provozní část chce ministerstvo školství snížit dotaci soukromým a církevním školám. Slibuje si od toho úsporu asi 400 milionů korun.
Ministerstvo argumentuje, že provoz má platit zřizovatel a soukromé a církevní školy na tento příspěvek nemají nárok. A pokud ho dostávají, jsou tím neoprávněně zvýhodněny. Ve skutečnosti ale obce a kraje, které zřizují veřejné školy, platí jejich provoz z daní všech občanů. Tedy i z peněz těch, kteří mají děti na nestátních školách. Proč by měli platit dvakrát? Jednou jako příspěvek na žáky státních škol, podruhé ve formě školného, aby dorovnali desetiprocentní snížení normativu na žáka? Má snad dítě v soukromé či církevní škole menší cenu, než dítě ve škole státní?
Navíc jde u soukromých škol často o o.p.s., které se starají o hendikepované děti. Návrh je může zlikvidovat.
Nevím, proč by ve školství měl platit jiný přístup, než ve zdravotnictví, což je rovněž veřejná služba. Každé zařízení dostává za léčbu stejnou platbu bez ohledu na to, zda je státní, či soukromé. Stejně tak je v pořádku, když stát platí za výchovu žáka bez ohledu na to, na jaké škole studuje.
Nestátní školy mají nevýhodu už v tom, že si musí ze svého platit investice a opravu budov. Přitom v rozporu se vžitými předsudky nestátní školy ve velké většině nejsou žádnými ústavy pro elitu. Právě naopak. V řadě případů poskytují vzdělání dětem se zdravotními handicapy, či ze sociálně slabých rodin. Na mnoha církevních školách se vůbec nevybírá školné a rodiče si ho ani nemohou dovolit platit. Jsou také případy, kdy řeholníci a řeholnice pracují za minimální mzdu a zbytek dotace na jejich platy jde na provoz a zkvalitnění výuky. Tedy mnohem více, než oněch deset procent...
Sebrat peníze žákům nestátních škol by nebylo žádným aktem spravedlnosti. I samo ministerstvo přiznává, že řada škol, zejména těch ze sociálním posláním, které plní místo státu, by mohla zkrachovat. Na dalších by omezení dotací ohrozily kvalitu výuky. Případně by rodiče museli sáhnout hlouběji do kapsy.
Je mi opravdu líto, že musíme vést s naším koaličním partnerem tento spor. Ve vládním programovém prohlášení není o omezování prostředků pro nestátní školy ani slovo. Naopak je v něm pasáž týkající se rovných příležitostí, s nímž je diskriminace žáků soukromých a církevních škol v příkrém rozporu.
Nechceme vést tuto debatu zbytečně konfrontačně. S ČSSD se shodujeme v základních principech: zvyšovat investice do vzdělání a kvalitu výuky, odstraňovat nerovnosti v přístupu ke vzdělání a pomáhat slabým a znevýhodněným. Jsme ale přesvědčeni, že snaha ušetřit oněch 400 milionů není v souladu s těmito principy, ale jde proti nim.
Chceme s ČSSD spolupracovat na tom, aby se zvyšoval přísun peněz do školství. Naopak se nebudeme podílet na plošných škrtech, které by měly postihnout celé sektory nestátního vzdělávání.
Podpoříme ministerstvo školství ve snaze hodnotit školy podle kvality. Naopak nepřipustíme, aby byly kvalitní školy likvidovány jen proto, že jsou soukromé či církevní.
Spolu s našimi koaličními partnery budeme naplňovat vládní programové prohlášení a odstraňovat sociální nerovnosti. Naopak nebudeme souhlasit s likvidací škol, které toto poslání naplňují.
Školství je prioritou KDU-ČSL. V dětech je naše budoucnost. A my budeme bránit jejich právo v přístupu ke kvalitnímu vzdělání, ať je získávají na jakékoli škole.
Dnes v České republice platí velice spravedlivý systém, kdy jsou školy (ať jsou státní, soukromé, či církevní) dotovány podle takzvaných normativů na žáka. Přičemž v průměru zhruba 90% z něj se využívá na platy učitelů, 10% na provoz. A právě o tuto provozní část chce ministerstvo školství snížit dotaci soukromým a církevním školám. Slibuje si od toho úsporu asi 400 milionů korun.
Ministerstvo argumentuje, že provoz má platit zřizovatel a soukromé a církevní školy na tento příspěvek nemají nárok. A pokud ho dostávají, jsou tím neoprávněně zvýhodněny. Ve skutečnosti ale obce a kraje, které zřizují veřejné školy, platí jejich provoz z daní všech občanů. Tedy i z peněz těch, kteří mají děti na nestátních školách. Proč by měli platit dvakrát? Jednou jako příspěvek na žáky státních škol, podruhé ve formě školného, aby dorovnali desetiprocentní snížení normativu na žáka? Má snad dítě v soukromé či církevní škole menší cenu, než dítě ve škole státní?
Navíc jde u soukromých škol často o o.p.s., které se starají o hendikepované děti. Návrh je může zlikvidovat.
Nevím, proč by ve školství měl platit jiný přístup, než ve zdravotnictví, což je rovněž veřejná služba. Každé zařízení dostává za léčbu stejnou platbu bez ohledu na to, zda je státní, či soukromé. Stejně tak je v pořádku, když stát platí za výchovu žáka bez ohledu na to, na jaké škole studuje.
Nestátní školy mají nevýhodu už v tom, že si musí ze svého platit investice a opravu budov. Přitom v rozporu se vžitými předsudky nestátní školy ve velké většině nejsou žádnými ústavy pro elitu. Právě naopak. V řadě případů poskytují vzdělání dětem se zdravotními handicapy, či ze sociálně slabých rodin. Na mnoha církevních školách se vůbec nevybírá školné a rodiče si ho ani nemohou dovolit platit. Jsou také případy, kdy řeholníci a řeholnice pracují za minimální mzdu a zbytek dotace na jejich platy jde na provoz a zkvalitnění výuky. Tedy mnohem více, než oněch deset procent...
Sebrat peníze žákům nestátních škol by nebylo žádným aktem spravedlnosti. I samo ministerstvo přiznává, že řada škol, zejména těch ze sociálním posláním, které plní místo státu, by mohla zkrachovat. Na dalších by omezení dotací ohrozily kvalitu výuky. Případně by rodiče museli sáhnout hlouběji do kapsy.
Je mi opravdu líto, že musíme vést s naším koaličním partnerem tento spor. Ve vládním programovém prohlášení není o omezování prostředků pro nestátní školy ani slovo. Naopak je v něm pasáž týkající se rovných příležitostí, s nímž je diskriminace žáků soukromých a církevních škol v příkrém rozporu.
Nechceme vést tuto debatu zbytečně konfrontačně. S ČSSD se shodujeme v základních principech: zvyšovat investice do vzdělání a kvalitu výuky, odstraňovat nerovnosti v přístupu ke vzdělání a pomáhat slabým a znevýhodněným. Jsme ale přesvědčeni, že snaha ušetřit oněch 400 milionů není v souladu s těmito principy, ale jde proti nim.
Chceme s ČSSD spolupracovat na tom, aby se zvyšoval přísun peněz do školství. Naopak se nebudeme podílet na plošných škrtech, které by měly postihnout celé sektory nestátního vzdělávání.
Podpoříme ministerstvo školství ve snaze hodnotit školy podle kvality. Naopak nepřipustíme, aby byly kvalitní školy likvidovány jen proto, že jsou soukromé či církevní.
Spolu s našimi koaličními partnery budeme naplňovat vládní programové prohlášení a odstraňovat sociální nerovnosti. Naopak nebudeme souhlasit s likvidací škol, které toto poslání naplňují.
Školství je prioritou KDU-ČSL. V dětech je naše budoucnost. A my budeme bránit jejich právo v přístupu ke kvalitnímu vzdělání, ať je získávají na jakékoli škole.