Archiv článků: duben 2009

29. 04.

Nové značení na silnicích přispěje k bezpečnosti

Petr Bendl Přečteno 4640 krát

Na našich silnicích, a to bohužel i na silnicích první třídy, je bohužel celá řada nebezpečných míst. Možná by byla nesmírně atraktivními šikanami na závodní trati, pokud by ovšem kolem byly klasické únikové zóny. Pro běžný provoz, navíc mezi desítkami překážek, jsou ale velmi nepříjemná.

Všechno je o to složitější, že většina opatření, která by v těchto místech zvýšila bezpečnost silničního provozu, je extrémně drahá – napřímení takového esíčka kdesi mezi hrází rybníka a železniční tratí na druhé straně obvykle znamená spoustu zemních prací, navážení materiálu, stavebních a konstrukčních činností, kácení stromů a keřů. Každopádně jedno takové místo spotřebuje milióny až desítky milionů korun, nemluvě o potřebě předem uzavřít příslušné dohody s majiteli souvisejících pozemků a získat příslušná povolení. Může to být záležitost i na několik let.

S vědomím, že na podobné úpravy stát nemá a nikdy nebude mít dost peněz, a ve snaze udělat pro zlepšení statistik nehodovosti alespoň něco, jsme se nakonec s kolegy z Ředitelství silnic a dálnic dobrali k opatření, které nebude ani nijak zdlouhavé, ani příliš nákladné. Vybrali jsme na dva tisíce kilometrů silnic první třídy, které si zaslouží co nejrychlejší obnovení vodorovného značení. Zahrnuli jsme do tohoto opatření i přechody pro chodce. Je pravdou, že zejména prostřední čáry mohou vést řidiče v jejich pruhu a zabránit třeba i náhodnému vyjetí do protisměru, přičemž právě nehody protijedoucích vozidel jsou samozřejmě z hlediska následků těmi nejhoršími.

Čáry na krajnicích a uprostřed vozovek, ale také čáry rozdělující vozovku například do odbočovacích pruhů se samozřejmě obnovují v pravidelných intervalech – ukazuje se však, že předpokládané termíny obnovy jsou na některých zvláště vytížených úsecích příliš dlouhé, a proto je tato nárazová akce namístě a sto milionů korun je velmi dobrá investice. Komu se zdá, že tato suma neodpovídá slovům „ani příliš nákladné“ v jedné z předchozích vět, ať si prosím uvědomí, že jde o dva tisíce kilometrů. Důležité je tak srovnání a je nutné používat velmi odolné barvy. Práce by měly začít co nejdříve, aby už na hlavní motoristickou sezónu měl co největší počet kilometrů silnic nové vodorovné značení.

Bezpečnost ovšem nejsou pouze stavební opatření a malování pruhů, ale také prevence. A v ní jsme v uplynulých dnech také o něco pokročili. Odstartovali jsme natáčení dalších spotů kampaně „Nemyslíš – zaplatíš!“, která výborně plní svou roli nejen poměrně drastickými spoty, ale také diskusí, kterou tato drastičnost vyvolala. A představili jsme veřejnosti nový projekt, v němž pod hlavičkou „(Ne)zvratné osudy“ budeme společně s Českým sdružením obětí dopravních nehod a Organizací na podporu integrace menšin působit na mladé řidiče. Principem je bezprostřední předání osobní zkušenosti lidí, do jejichž života zasáhla dopravní nehoda, studentům ve věku 17 až 19 let (od dubna do června v pilotním projektu ve školách v Praze a ve Středočeském kraji). Věřím, že toto osobní setkání jen umocní bezprostřední dojem ze sledování spotů kampaně „Nemyslíš – zaplatíš!“ a jsem rád, že se nám účastníci nehod sami hlásí a chtějí se o své zkušenosti a osudové zážitky podělit. Pokud by takovou chuť měl i někdo z vás, rádi vás do projektu zapojíme, stačí se přihlásit na adrese nezvratneosudy@mdcr.cz.

16. 04.

O prstu a ruce

Petr Bendl Přečteno 4900 krát

V jednom z prvních prohlášení po svém nástupu do funkce ministra dopravy jsem vyslovil negativní názor na rozšíření víkendového zákazu provozu kamionů. S ohledem na rozvíjející se hospodářskou krizi pro mě bylo na první pohled zřejmé, že by tento krok nebyl ničím jiným než zbytečnou komplikací v podnikání silničních dopravců. Toto své stanovisko jsem dal na vědomí i přesto, že bylo z politického hlediska víc než složité. Logicky, protože záměr omezit kamiony byl součástí vládního prohlášení a svým způsobem byl programovou vlajkovou lodí Strany zelených. Risknul jsem to, protože jsem přesvědčen, že vládní prohlášení z počátku roku 2007 nemůže být dogmatem, které by mělo a mohlo ignorovat zásadní změnu prostředí a podmínek, v nichž na počátku roku 2009 vláda vládne a společnost žije.

Předpokládal jsem, že tento veřejně vyslovený názor bude ze strany profesních organizací dopravců vnímán pozitivně jako vstřícný krok. V tomto smyslu jsem s dopravci také jednal a nikdo nevyslovil kategoricky odmítavý postoj. Po jejich včerejším stanovisku se ale zdá, že se spíš naplňuje staré české rčení o podaném prstu a utržené ruce.

Jednání v létě loňského roku a ochota k dohodě na straně státu řešila – soudě podle tehdejších mediálních vyjádření k věci – otázku víkendového omezení jízd kamionů, dopadů drahé nafty na ekonomiku dopravců i možnosti zlevnění mýtného formou objemových slev.

Ještě jednou: vláda měla programovým prohlášením daný zájem omezit víkendový provoz kamionů, což by mělo negativní dopad na dopravce, proto jednala o možnosti kompenzovat toto opatření částečným snížením mýtného, které společně s vysokými cenami pohonných hmot dopravce významně zatěžovalo.

Co se od té doby stalo? Prakticky nikdo dnes neprosazuje návrh na rozšíření zákazu kamionů (byl už dvakrát na programu schůze Poslanecké sněmovny, dvakrát nebyl kvůli času projednán a nikdo jeho přednostní projednání nenárokoval). Prodejci nafty si o cenách loňského léta mohou nechat jen zdát. A požadavek na slevy na mýtném? Dalo by se očekávat, že tak nějak ve vší slušnosti zanikne? Nikdy přece nebyl samostatným, vytrženým bodem jednání, ale naopak vycházel z konkrétní situace, která je dnes naprosto odlišná.

Dopravci ve svých návrzích argumentují systémy slev ve Slovinsku, Francii, Itálii a Španělsku. Sami pak dokládají, že Slovinci stanoví slevy na základě počtu náprav a Francouzi s Italy na základě emisní třídy vozidla. Jenže náš systém už dnes odlišuje sazby jak podle emisní třídy, tak podle počtu náprav – proto argumentovat Slovinském, Francií a Itálií není fér, protože takové slevy, jaké mají v těchto zemích, máme i u nás. Pro úplnost dodávám, že našemu elektronickému systému mýtného se v zemích EU podobají pouze mýtné systémy v Rakousku a Německu, a v nich žádné „objemové“ slevy neexistují.

Chápu samozřejmě, že do silniční dopravy se významně promítla hospodářská krize, respektive nezanedbatelný pokles průmyslové a jiné produkce. Stejně tak by ale podle mě dopravci měli chápat, že se krize promítla i do hospodaření státu. Pokles výběru mýtného v souvislosti s krizí komplikuje investice do rozšiřování kvalitní dopravní infrastruktury. Každý kilometr nových dálnic je přitom důležitým zlepšením podmínek právě pro samotné dopravce. Vyhrocení situace v tuto chvíli podle mě rozhodně není rozumné a nikomu nic nepřinese.

03. 04.

Nechytil jsem to

Petr Bendl Přečteno 4090 krát

Můj vážený spolustraník, teplický primátor a zároveň senátor Jarda Kubera někdy v době mého nástupu do ministerské funkce mluvil o tom, že při pobytu v Bruselu lze chytit bruselský virus, který z racionálního domácího politika udělá unifikovaného evropského panáka. Zaznamenal jsem tento jeho špílec do vlastních řad ODS, protože jsem už v té době věděl, že i mne čeká vedení některých ministerských jednání. A uložil jsem si jako úkol, že budu pozorovat případné projevy napadení tímto virem.

A pak to přišlo – na začátku týdne jsem byl v Bruselu ne jako pozorovatel nebo host na slyšení, ale jako předseda jednání ministerské Rady pro dopravu, telekomunikace a energetiku. S několikadenním odstupem si mohu s klidem říci, že jsem to nechytil. Jestli jsem odjížděl s kritickým pohledem na mnoho „hodnot“, které nám Evropa vnucuje, nic se na tomto mém postoji nezměnilo, přestože jsem v Bruselu jednání vedl jako odpovědný politik a poctivě se snažil projednávanou problematiku někam posunout.

Proč bych neakceptoval bruselské postupy a nepřispěl například k nalezení dohody o prodloužení souvislého počtu dnů, po které mohou řidiči pracovat? Je-li dnes šestidenní režim, takže z delších zájezdů se řidič musí vrátit zpět a nechat se vystřídat, bude pro příště možné ponechat jednoho řidiče se zájezdem až 12 dnů, pokud bude mít možnost si na místě dostatečně odpočinout. O tom, že to zjednoduší situaci cestovních kanceláří a dopravců a přinese úspory, snad není nejmenší pochyby.

Proč bych se neměl pokusit posunout se rozumným směrem při jednání o kabotáži, tedy o možnosti silničních dopravců zajišťovat přepravy, u nich začátek ani konec nejsou v jejich domácí zemi? To je přece pro dopravce také potenciálním přínosem, budou-li umět této možnosti využít!

A proč bych nepřispěl k efektivnímu pokračování jednání o programu Marco Polo zaměřeného především na neprůchodnost evropské dopravní sítě, tedy na odstraňování kongescí (což je označení, které používají odborníci, aby se zbavili dvojsmyslného českého slova zácpa)?

Přesně o tom všem a o mnohém dalším jsme jednali. Podle bruselských zvyklostí. Stanoviska byla bruselsky uhlazená. Nálada byla po bruselsku vstřícná. Podařilo se ale dosáhnout prokazatelných úspěchů. České předsednictví uzavřelo silniční balíček, který přinese ve výsledku jen díky jednotným registrům dopravců úsporu v výši přibližně 200 mil. eur ročně. Dosáhli jsme dohody ohledně leteckého balíčku. Ten výrazně přispěje k lepší koordinaci letového provozu na celoevropské úrovni, zkrátí se doby letu o 8 – 14 minut, čímž se uspoří 7 – 11 procent paliva v průměru na jeden uskutečněný let a ulehčí se tak i životnímu prostředí. Ve výsledku by tak mělo dojít i ke zlevnění letenek pro cestující. Ano, to všechno platí.

Možná, že by někdo protievropsky agresivní označil můj postup při řízení jednání za příliš vstřícný a naznačoval by, že se o mě ten bruselský virus přinejmenším pokoušel. Ale já trvám na tom, že jsem se svým názorům na nynější stav evropské integrace nezpronevěřil. Že jsem – stejně jako ostatní kolegové z vlády při podobných příležitostech v jejich resortech – nesl a unesl odpovědnost za dobrý výsledek jednání o docela vážných věcech. Bylo by nesmyslné bojkotovat nebo destruovat témata, která povedou ke schválení nových směrnic či pravidel a přinesou evropským i našim firmám a rozpočtům členských zemí konkrétní dopady vyjádřitelné v miliardách. A je jedno, jestli korun, nebo eur.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy