Romea.cz zveřejnila před několika dny zprávu o zjišťování počtu romských a sociálně znevýhodněných dětí vzdělávajících se v rámcovém vzdělávacím programu pro žáky s lehkým mentálním postižením, jehož se užívá v základních školách praktických. Ty vznikly před lety přejmenováním původních zvláštních škol, jež byly v České republice i v Unii kritizovány jako odkladiště poskytující méně hodnotné vzdělání především romským dětem. Ty v nich totiž tvořily vysoké procento žáků, 50 až 70 procent, zatímco v české populaci jsou jich jen čtyři procent.
Se svobodou a rozšířením ochrany lidských práv po roce 1989 se i mezi dosud ušlápnutými Romy rozšířilo vědomí, že lidé musejí o svá práva aktivně usilovat, pokud je chtějí skutečně získat, a že v demokratické společnosti je toto rozhodování svěřeno soudům. Už od února 1991 je tato země (bylo to ještě Československo) členem Rady Evropy, a proto podalo v roce 2000 spolu se svými rodiči pět chlapců a třináct dívek k Evropskému soudu pro lidská práva (ESLP) se sídlem ve Štrasburku, stížnost, že byli jako Romové v letech 1996 až 1999 (tedy v době, kdy Česká republika byla již léta vázána Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv, vylučující diskriminaci z důvodů rasy nebo národnosti) přímo zařazeni – nebo byli po určité době strávené na základních školách přeřazeni – do zvláštních škol v Ostravě. ESLP vzal na vědomí, že tak stalo vždy s písemným souhlasem rodičů, někdy i na jejich žádost.