S podněcováním k nenávisti zacházejme podle zákona

05. 12. 2015 | 21:14
Přečteno 5211 krát
Zaráží mě, když se tu říká, a stále se to opakuje, že cizinci, kteří tu chtějí žít, musejí přece uznávat a dodržovat naše zákony a zvyky. Zaráží mě to proto, že dodržování zákonů a jiných předpisů je samozřejmost, a kdo je porušuje, může být právě podle zákona potrestán, ať je český občan, nebo cizinec a zákonné zákazy nejen v celé Evropě, ale také na Blízkém Východě jsou s malými výjimkami podobné, ne-li stejné jako v ČR. Naopak dodržování „našich“ zvyklostí je zjevný nesmysl. V české společnosti panují nejrůznější zvyky a tradice, mravní, kulturní, společenské, náboženské (či spíše sekulární až bezvěrecké) a také gastronomické. Tyto zvyky se navíc průběhem let mění, česká společnost dnes je hodně jiná než společnost po druhé světové válce, jak ji znám z dětství. Za posledních 25 let svobodnějších poměrů se změnila hodně, nyní i vlivem české integrace do Evropské unie, a to i přesto, že Češi jsou - z hlediska Evropské unie - výrazně nepřizpůsobiví.


Zemí, kde platí islámské zákony (platí jen pro muslimy), je velmi málo a rozhodně k nim nepatří Sýrie, Irák ani Afghánistán. Češi, kteří vyslovují požadavek dodržování „našich“ zvyků, tím chtějí naznačit, a také to často říkají, že cizinci, kteří by se tu třeba chtěli usadit, mají jinou kulturu než „my“. I když jsem ve svém životě navštívil jen jedenáct zemí, v nichž převládá jako náboženství islám, tvrdím, že to není pravda, že jinou kulturu nemají. A to i přesto, že česká společnost je méně multikulturní než většina jiných zemí, včetně těch, odkud lidé prchají před válkou, pronásledováním, suchem nebo hladem. V pracovní skupině pro svévolná zadržování, která byla poradním orgánem Rady OSN pro lidská práva, v níž jsem působil v letech 1900 až 2000, jsme byli dva – Francouz a Čech – bezvěrci (původně oba katolíci), jeden indický právník původně z hinduistické rodiny a pak asi bezvěrec, jeden levicový Chilan stále katolík a jeden zbožný a praktikující muslim ze Senegalu. Když jsme do svého sdělení pro Radu chtěli napsat, že k příčinám svévolného zadržení v nějaké muslimské zemi patří tamní nábožensko-právní systém šaríja, prosadil si náš senegalský kolega, že jsme v textu odmítli „špatně, tedy protidemokraticky uplatňovanou šaríju“.

Před týdnem v sobotu se předávaly ceny ankety Český slavík Mattoni v přímém přenosu televizní stanice Nova. Kapela Ortel, známá protiuprchlickou produkcí, se v anketě umístila na druhém místě, a její zpěvák, který působil dříve v otevřeně neonacistické skupině Conflict 88, obsadil třetí místo. Písničky této kapely se předávání cen nehrály. Na Novu, respektive na provozovatele ale přesto podal pro tuto propagaci kapely Ortel stížnost k Radě pro rozhlasové a televizní vysílání poslanec za ČSSD Jan Chvojka, advokát.

Co je jiná kultura

Jako patnáctiletý kluk jsem se při návštěvě jugoslávské Černé Hory setkal s tamním tehdy stále ještě závažným problémem – přežívající krevní mstou. O něco později zaujal českou společnost italský film Rozvod po italsku, z něhož jsme poznali, že přinejmenším na Sicílii jde o stejný problém, který ještě dnes občas řeší německá justice – a s ní i veřejnost: vražda „ze cti“ není v tradičním postavení ženy zločinem; trestuhodná je naopak nevěra či jiná pohana rodiny.

Na tyto tradice a hodnoty si vždy vzpomenu, když slyším z Polska prozyletickou otázku, komu prosím vás ublíží povinný katechismus ve školách nebo katolická mše sloužená na náměstí. Nebo zase když ve Francii zaznívá obrana tamní gastronomie, v níž je neodmyslitelnou součástí jídla „un verre de vin“, tedy sklenka vína neurčitého objemu, a to i u osoby, jež bude po večeři řídit auto. Ani dětem v pubertě přece jedna sklenka neuškodí. A snad všude v Evropě se dnes jako naléhavý problém řeší domácí násilí, i když k tělesnému (a psychickému) trestání dětí, které bývá jeho součástí, je právě česká společnost mimořádně tolerantní.

Asi v žádném jiném evropském státě by totiž nebylo možné vydobýt si na jednom případu úředně zjištěného, byť soudně nepotrestaného pohlavního zneužívání „českých“ dětí v Norsku pověst statečné bojovnice proti tamní, údajně odporné regulaci rodinného života, která postihuje tělesné trestání dětí. Nebylo by asi možné do boje za údajné zájmy biologické matky proti zájmům dětí zmobilizovat předsedu vlády a ministra zahraničí, kteří sice znají podrobnosti případu, ale bojí se poklesu obliby své strany a své osoby.

Nemáme všichni stejné zvyky a tradice

Státy a jejich společnosti se svými zvyky, tradicemi a „všeobecně“ uznávanými hodnotami dost liší a tyto odlišnosti někdy narážejí na hranice stanovené trestním právem. I v České republice jsou takové střety časté, například při postihu trestného činu podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod nebo při stíhání či spíše nestíhání za trestný čin apartheidu a diskriminace skupiny lidí, například zřizováním segregovaných tříd pro romské nebo naopak pro neromské děti. Tyto zákonné úpravy přinesla až poslední (polistopadová) desetiletí, vždy pod tlakem Rady Evropy a OSN a obav z orgánů EU. Lidé v České republice, kde se základy práva (ústavního či trestního) ve školách nevyučují, se o tom však nedozvěděli.

V sobotu před týdnem se předávaly ceny ankety Český slavík Mattoni v přímém přenosu televizní stanice Nova. Kapela Ortel, která je známa svou xenofobní a protiuprchlickou produkcí, skončila v anketě Český slavík na druhém místě, a její zpěvák Tomáš Hnídek, který používá pseudonym Tomáš Ortel a který působil dříve v otevřeně neonacistické skupině Conflict 88, obsadil třetí příčku. Skupina na slavnostním večeru převzala ocenění a poděkovala za ně, nic však nezahrála a Nova ani nevysílala ukázky jejích skladeb. Na Novu, respektive na provozovatele jejího vysílání, jímž je společnost CET 21, ale přesto podal pro tuto propagaci kapely Ortel stížnost k Radě pro rozhlasové a televizní vysílání poslanec za ČSSD Jan Chvojka. Ten se ve Sněmovně zabývá mediální legislativou a médii, v „civilním“ životě je advokátem z Chrudimě.

Je zřejmé, že se Nova a její pracovníci trestného činu podněcování k nenávisti nedopustili, nic z produkce kapely Ortel totiž v pořadu nezaznělo. Jenže zpěvák Ortel je z minulosti znám oslavováním Adolfa Hitlera a Rudolfa Hesse a nenávistnými písněmi o černoších a Židech. Ani současné písně jeho kapely nejsou v mezích trestního zákona, nýbrž „za jeho hranou“, jak se v eufemistické češtině označuje jeho porušení. V Deníku Referendum to nedávno ukázaly komentáře Petra Bittnera a Františka Kostlína.

Kdo seje vítr, sklízí bouři. A kdo uplatňuje toleranci k nenávistným písním a jiným xenofobním projevům, musí třeba počítat s vlnou nevole nad politicky a společensky nepřijatelnými postoji prezidenta republiky. Ten se po boku představitele Bloku proti islámu tváří, že manifestuje za práva a svobody lidí, ve skutečnosti ale demonstruje proti nim. Takových známek absence mravního minima je více – mše kardinála Duky v Lánech, veřejné projevy poslanců Marka Černocha a Tomia Okamury o uprchlících a muslimech, výroky ministra vnitra Milana Chovance k potřebě „záchytu“ a „detenci“ migrujících cizinců. Nic z toho nelze postihnout podle trestního práva, nic z toho ale ani nepatří do právního demokratického státu.

Řízení před vysílací radou

Není však nutné, aby se protispolečenské jednání stíhalo podle trestního zákona, ten je opravdu až poslední cestou k nápravě protispolečenských jevů. V případě televize Nova lze použít zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Ten ukládá každému provozovateli vysílání (nejen veřejnoprávního, nýbrž i komerčního) aby „zajistil, aby vysílané pořady nepodněcovaly k nenávisti z důvodu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu nebo jiného postavení“.

Toto zákonné zajištění bude v řízení o stížnosti poslance Chvojky posuzovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Ta je správním orgánem nadaným ukládat za porušení zákona sankce – napomenutí, pokuty nebo i ztrátu licence. Její rozhodnutí přezkoumává správní soud.

Povinnost zajistit, aby vysílaný pořad nepodněcoval k nenávisti například z důvodu víry nebo náboženství, ať už náboženství skutečného či jen domnělého, nelze ovšem omezit na zkoumání textů písní. Podněcovat k takové nenávisti například vůči muslimům či uprchlíkům lze i veřejným oceněním kapely a zpěváka, o nichž je obecně známo, že odpor a zášť proti nim svými písněmi vyvolávají. Kvůli tomu se přece stali oblíbení, a jejich oblibu má ocenění, přenášené televizí Nova, ještě zvýšit. Rada tak bude mít jedinečnou příležitost postavit se na obranu právního státu i v tom případě, že nebyl spáchán trestný čin.

Sponzorem a klíčovým vlivovým aktérem v soutěži Český slavík Mattoni je akciová společnost Karlovarské minerální vody. Svůj vliv tato právnická osoba v minulosti již prokázala, když dosáhla vyřazení zpěváka Martina Pohla (zpívajícího pod pseudonymem Řezník) z této soutěže, protože jeho texty byly brutálně násilnické, nenávistné a vulgární.

Důvody jeho vyřazení byly estetické, nikoliv politické. Vyřazení bylo i podle mne logické. Tato skutečnost svědčí o tom, že někoho ze soutěže vyřadit lze. Společnost CET 21, provozující televizi Nova, se přitom jen vymlouvá na společnost Musica Bohemica, která se prý jako organizátor soutěže Český slavík Mattoni rozhodla zařadit kapely podle preferencí diváků.

Občanské cesty k nápravě

Zatímco právníka Jana Chvojku napadlo hledat právní cestu k nápravě, lidé práva méně znalí vyzývají na sociálních sítích k bojkotu nápojů Mattoni, Magnesia, Aquila a dalších, které společnost Karlovarské vody vyrábí a prodává. Na Facebooku jsou už skupiny „Nekoupím si Mattoni, dokud bude sponzorovat soutěž Český slavík“, dále „Mattonku už si po Ortelovi nekoupím“ nebo „Mattoni už není pro mě - Měsíc nepití Mattoni - sponzora českých neonacistů“.

Reportér České televize Jan Moláček na svém facebookovém profilu o úspěchu skupiny Ortel v anketě Český slavík Mattoni dobře napsal: „Dokážu pochopit, že se lidi v nynější atmosféře zhlídnou ve špatně zamaskovaným neonacistovi. Ale příšerná zpráva o naší společnosti je to, že velká televize, významná firma a plnej sál celebrit dělají jakoby nic.“

Na obranu Ortelu, televize Nova a Karlovarských minerálních vod vystoupil však předseda Úsvitu - Národní koalice Miroslav Lidinský. „Poslanec Jiří Chvojka si stěžuje na úspěch kapely Ortel v Českém slavíkovi,“ napsal. „Chtěl bych pana poslance upozornit, že v této soutěži hlasují občané. Vypadá to, že ČSSD chce obnovit Úřad pro tisk a informace a diktovat lidem, co smějí poslouchat a co ne. Ještě chvíli a sociálním demokratům bude vadit, jak dopadly volby a budou si na jejich výsledek stěžovat, protože také Ústavní soud by mohl vyřadit některou stranu z politické soutěže, protože porušuje ´dobré mravy´".

Zdá se tedy, že i v Úsvitu už vědí, že na volby, jejich průběh i na úředně uznaný výsledek, je možno si stěžovat u soudu. Je to dobře, aspoň nebudou překvapeni, obrátí-li se vláda na Nejvyšší správní soud s návrhem na rozpuštění této politické strany. To se před pěti lety stalo, tedy až na druhý pokus, s prvním byla vláda neúspěšná.

Demokracii se všichni teprve učíme. Rozhodně k ní však patří, že stát je povinen hájit demokratický řád lidských práv všemi zákonnými prostředky. A díky poslanci Janu Chvojkovi víme, že řízení před Radou pro rozhlasové a televizní vysílání k těmto prostředkům patří.

Zveřejněno v Deníku referendum 4. 12. 2015, pro Aktuálně.cz rozšířeno

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy