Hlavní překážky rozvoje elektromobilů u nás
Podle novinových titulků a zpráv z významných světových autosalónů by se mohlo zdát, že za chvíli už budou všichni motoristé jezdit výhradně v elektromobilech. Elektrická vozidla jsou bezesporu velmi perspektivní a z dlouhodobého hlediska lze očekávat, že jim bude patřit budoucnost. Jejich nástup ale bude komplikovanější, než se může na první pohled zdát. Skupinky nadšenců elektromobility společně s řadou slavných osobností jsou sice hodně slyšet a bezesporu pomáhají dostat elektromobily do povědomí lidí, jejich entusiasmus ale bohužel ne úplně odpovídá reálnému zájmu většinových zákazníků. Proč? Jedním z problémů je nutnost přijmout menší uživatelský komfort způsobený nedostatečnou infrastrukturou a nedostatečná podpora ze strany evropských vlád.
Dobrým příkladem je v této souvislosti i Česká republika, které zcela chybí kvalitní legislativa, která by k rozšíření elektromobilů přispěla, a to jak stimulací obcí a státních institucí, tak jednotlivých zákazníků. Je nutné uvažovat o daňových pobídkách, zvýhodněných vjezdech do center měst a podpoře budování infrastruktury. Za zvážení do budoucna stojí také opatření typu osvobození od používání dálničních známek, zřízení zvláštních parkovacích míst nebo začlenění rychlonabíjecích stanic do plánů územního rozvoje českých měst.
Klíčová bude také schopnost evropských politiků dohodnout se na společném postupu. Pokud k dohodě nedojde a budou vznikat různé nekompatibilní standardy například pro nabíjení, Evropa a její automobilový průmysl rychle ztratí konkurenceschopnost. Proto musí probíhat intenzívní dialog mezi výrobci automobilů, energetickými firmami a vládou. Tyto diskuse nebudou jednoduché. Firmy i veřejný sektor čeká spousta práce, kterou je nutné co nejdříve zahájit. Ostatní totiž nečekají. Jeden z budoucích konkurentů evropského automobilového průmyslu už má dokonce jasně stanovenou vládní politiku podpory elektromobility. Systematicky si zajišťuje přístup k nerostným zdrojům potřebným pro výrobu elektromobilů doma i v zahraničí a navíc už teď je největším výrobcem elektrobaterií coby jedné z nejdůležitějších částí elektromobilu. Tou zemí je Čína.
Publikováno v týdeníku EURO
Dobrým příkladem je v této souvislosti i Česká republika, které zcela chybí kvalitní legislativa, která by k rozšíření elektromobilů přispěla, a to jak stimulací obcí a státních institucí, tak jednotlivých zákazníků. Je nutné uvažovat o daňových pobídkách, zvýhodněných vjezdech do center měst a podpoře budování infrastruktury. Za zvážení do budoucna stojí také opatření typu osvobození od používání dálničních známek, zřízení zvláštních parkovacích míst nebo začlenění rychlonabíjecích stanic do plánů územního rozvoje českých měst.
Klíčová bude také schopnost evropských politiků dohodnout se na společném postupu. Pokud k dohodě nedojde a budou vznikat různé nekompatibilní standardy například pro nabíjení, Evropa a její automobilový průmysl rychle ztratí konkurenceschopnost. Proto musí probíhat intenzívní dialog mezi výrobci automobilů, energetickými firmami a vládou. Tyto diskuse nebudou jednoduché. Firmy i veřejný sektor čeká spousta práce, kterou je nutné co nejdříve zahájit. Ostatní totiž nečekají. Jeden z budoucích konkurentů evropského automobilového průmyslu už má dokonce jasně stanovenou vládní politiku podpory elektromobility. Systematicky si zajišťuje přístup k nerostným zdrojům potřebným pro výrobu elektromobilů doma i v zahraničí a navíc už teď je největším výrobcem elektrobaterií coby jedné z nejdůležitějších částí elektromobilu. Tou zemí je Čína.
Publikováno v týdeníku EURO