Business potřebuje prezidenta podobného fanouškovi FC Liverpool
Prezident republiky může svým chováním, ať už přímo nebo nepřímo, významně ovlivňovat podnikatelské prostředí v zemi. Jak by tedy měl vypadat ideální prezident z pohledu zaměstnavatelů?
Značka prodává
Především by měl být důstojným reprezentantem naší země a přispívat k jejímu dobrému jménu v zahraničí. Image země totiž významně ovlivňuje pohled zákazníků na zboží z ní pocházející. U ekonomiky zcela závislé na exportu je to ještě důležitější.
You´ll never walk alone (FC Liverpool)
Na zahraniční cesty by neměl nikdy vyrážet sám. Je-li to jen trochu možné, měl by být obklopen exportéry a pomáhat jim pronikat na cizí trhy. Ideální bude, když jeho cesty povedou co nejčastěji mimo EU kde je politika s ekonomikou úzce propojená.
E pluribus unum
Radu České národní banky by nový prezident neměl jmenovat jen z osob s podobným světonázorem. Měla by být různorodou skupinou odborníků s realistickým pohledem na evropský integrační proces a schopná v něm hájit naše národní zájmy.
Nebát se říkat ne
Prezident by se neměl bát vetovat nekvalitní zákony poškozující podnikatelské prostředí. Od vlády by měl u každého zákona požadovat kvalitně zpracovanou „Analýzu dopadu zákona na podnikatelské prostředí“ a podle jejího výsledku se řídit. Výjimkou by neměly být ani poslanecké pozměňovací návrhy, které často obsahují ta největší legislativní zvěrstva.
Mládí vpřed
Neměl by se bát ani jmenovat mladé kvalitní soudce nezatížené minulostí, v ideálním případě vybavené alespoň elementární znalostí ekonomie. Špatná vymahatelnost práva, mnohdy způsobená neschopností soudců řešit složité ekonomické kauzy, totiž patří k významným problémům českého podnikatelského prostředí, která nutí mnoho podniků opouštět Českou republiku a registrovat svá sídla v zahraničí.
Kreativita je v diverzitě
Prezident by měl aktivně přispívat k tomu, aby spolu hovořily ty části společnosti, které u nás příliš nekomunikují jako například politikové s akademiky nebo podnikatelé s umělci. Jen z takové spolupráce vzniká dostatečná kreativita, která může být do budoucna naší odpovědí na nástup nových ekonomických velmocí jako Čína.
Otevřená ekonomika potřebuje otevřenou zemi
Budoucí prezident by neměl naši zemi uzavírat a strašit vnějším nepřítelem. Měl by vysvětlovat význam otevřenosti, která je pro český business důležitá a potřebná. Ať už kvůli odesílání našich odborníků do zahraničí nebo při nabírání pracovní síly ze zahraničí, bez které se kvůli stárnutí populace v budoucnu neobejdeme. Zatím na tom v tomto ohledu jako země, která poskytuje ročně nejméně občanství z celé EU, nejsme příliš dobře.
Psáno pro týdeník Ekonom
Značka prodává
Především by měl být důstojným reprezentantem naší země a přispívat k jejímu dobrému jménu v zahraničí. Image země totiž významně ovlivňuje pohled zákazníků na zboží z ní pocházející. U ekonomiky zcela závislé na exportu je to ještě důležitější.
You´ll never walk alone (FC Liverpool)
Na zahraniční cesty by neměl nikdy vyrážet sám. Je-li to jen trochu možné, měl by být obklopen exportéry a pomáhat jim pronikat na cizí trhy. Ideální bude, když jeho cesty povedou co nejčastěji mimo EU kde je politika s ekonomikou úzce propojená.
E pluribus unum
Radu České národní banky by nový prezident neměl jmenovat jen z osob s podobným světonázorem. Měla by být různorodou skupinou odborníků s realistickým pohledem na evropský integrační proces a schopná v něm hájit naše národní zájmy.
Nebát se říkat ne
Prezident by se neměl bát vetovat nekvalitní zákony poškozující podnikatelské prostředí. Od vlády by měl u každého zákona požadovat kvalitně zpracovanou „Analýzu dopadu zákona na podnikatelské prostředí“ a podle jejího výsledku se řídit. Výjimkou by neměly být ani poslanecké pozměňovací návrhy, které často obsahují ta největší legislativní zvěrstva.
Mládí vpřed
Neměl by se bát ani jmenovat mladé kvalitní soudce nezatížené minulostí, v ideálním případě vybavené alespoň elementární znalostí ekonomie. Špatná vymahatelnost práva, mnohdy způsobená neschopností soudců řešit složité ekonomické kauzy, totiž patří k významným problémům českého podnikatelského prostředí, která nutí mnoho podniků opouštět Českou republiku a registrovat svá sídla v zahraničí.
Kreativita je v diverzitě
Prezident by měl aktivně přispívat k tomu, aby spolu hovořily ty části společnosti, které u nás příliš nekomunikují jako například politikové s akademiky nebo podnikatelé s umělci. Jen z takové spolupráce vzniká dostatečná kreativita, která může být do budoucna naší odpovědí na nástup nových ekonomických velmocí jako Čína.
Otevřená ekonomika potřebuje otevřenou zemi
Budoucí prezident by neměl naši zemi uzavírat a strašit vnějším nepřítelem. Měl by vysvětlovat význam otevřenosti, která je pro český business důležitá a potřebná. Ať už kvůli odesílání našich odborníků do zahraničí nebo při nabírání pracovní síly ze zahraničí, bez které se kvůli stárnutí populace v budoucnu neobejdeme. Zatím na tom v tomto ohledu jako země, která poskytuje ročně nejméně občanství z celé EU, nejsme příliš dobře.
Psáno pro týdeník Ekonom