Blanka: Tunel na tunel
Takovou spoušť jako Pavel Bém za sebou v novodobých dějinách hlavní města ještě nikdo nezanechal. Téměř jakýkoli projekt z doby jeho vlády v hlavním městě je nevybuchlou bombou: Ať už se jedná o nákup tramvají, systém prodeje jízdenek MHD, karty Opencard, tunel Blanka, nebo například dodávky informačních technologií…
Mnohé případy mají jedno společné: Blaho obyvatelstva jde stranou, a to na úkor soukromých subjektů. Dbalo se u nich na precizní a neprůstřelné smlouvy, velmi výhodné pro protistranu a naopak v neprospěch města, které je často ani nemůže vypovědět.
Energie vložená do smluvní dokumentace je pak v naprostém protikladu s tím, co se při zmíněných zakázkách dělo po jejich uzavření. Zde již vládne chaos a je otázkou, co je jeho pravým důvodem.
Ve zmíněném případu tunelu Blanka dokonce smlouva nedoputovala ani na zastupitelstvo, které stavbu mělo schválit. A hlavu si nikdo nedělal ani s tím, když se objednávaly další a další „vícepráce“, které stavbu tunelu neúměrně prodražovaly. Z původně Pavlem Bémem deklarovaných 21 miliard korun jsme se dostali na miliard 37 a město se kvůli tomu muselo zadlužit. Nikdo už vůbec neřešil, že objednávání nových prací a nafukování rozpočtu je v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Pro Bémovu éru je příznačné i to, jak se stavělo. Jak přiznávají zástupci stavební společnosti Metrostav, při rozhodování o změnách, které stavbu tunelu prodražovaly, stačilo, že si to pan primátor přál. A jelo se vesele dál.
Kvůli pochybnostem jsme dokonce loni museli přestat za část řádně smluvně nepodložených prací platit a obrátili jsme se na arbitry, aby rozhodli za jakých podmínek stavět dál. Jistě, šlo zavřít oči a jet dál na tygru, jako Pavel Bém. Pak ale hrozilo, že se tunel neotevře a právní spory budou nekonečné.
Další vývoj případu je známý: Metrostav z vlastní vůle v prosinci zastavil stavbu. Před 14 dny pak arbitři v prvním jednání rozhodli, že stavební firma má pokračovat v pracích a město za to začít znovu platit. Verdikt konečně zajišťuje dostavbu Blanky v souladu se zákony této země.
Netěší mě, že se stavba tunelu zpozdí o několik týdnů až měsíců. Se zhruba dvouletým skluzem z Bémovy doby to je ale velmi dobrá cena za jistotu, že nemůže být dále zpochybňována.
Věřím, že stavební firma Metrostav, která za Blanku zinkasovala desítky miliard, bude při soudem odsouhlaseném pokračování stavby minimálně stejně agilní, jako když dostávala smluvně nepodložené příkazy na od Bémových úředníků.
Mnohé případy mají jedno společné: Blaho obyvatelstva jde stranou, a to na úkor soukromých subjektů. Dbalo se u nich na precizní a neprůstřelné smlouvy, velmi výhodné pro protistranu a naopak v neprospěch města, které je často ani nemůže vypovědět.
Energie vložená do smluvní dokumentace je pak v naprostém protikladu s tím, co se při zmíněných zakázkách dělo po jejich uzavření. Zde již vládne chaos a je otázkou, co je jeho pravým důvodem.
Ve zmíněném případu tunelu Blanka dokonce smlouva nedoputovala ani na zastupitelstvo, které stavbu mělo schválit. A hlavu si nikdo nedělal ani s tím, když se objednávaly další a další „vícepráce“, které stavbu tunelu neúměrně prodražovaly. Z původně Pavlem Bémem deklarovaných 21 miliard korun jsme se dostali na miliard 37 a město se kvůli tomu muselo zadlužit. Nikdo už vůbec neřešil, že objednávání nových prací a nafukování rozpočtu je v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Pro Bémovu éru je příznačné i to, jak se stavělo. Jak přiznávají zástupci stavební společnosti Metrostav, při rozhodování o změnách, které stavbu tunelu prodražovaly, stačilo, že si to pan primátor přál. A jelo se vesele dál.
Kvůli pochybnostem jsme dokonce loni museli přestat za část řádně smluvně nepodložených prací platit a obrátili jsme se na arbitry, aby rozhodli za jakých podmínek stavět dál. Jistě, šlo zavřít oči a jet dál na tygru, jako Pavel Bém. Pak ale hrozilo, že se tunel neotevře a právní spory budou nekonečné.
Další vývoj případu je známý: Metrostav z vlastní vůle v prosinci zastavil stavbu. Před 14 dny pak arbitři v prvním jednání rozhodli, že stavební firma má pokračovat v pracích a město za to začít znovu platit. Verdikt konečně zajišťuje dostavbu Blanky v souladu se zákony této země.
Netěší mě, že se stavba tunelu zpozdí o několik týdnů až měsíců. Se zhruba dvouletým skluzem z Bémovy doby to je ale velmi dobrá cena za jistotu, že nemůže být dále zpochybňována.
Věřím, že stavební firma Metrostav, která za Blanku zinkasovala desítky miliard, bude při soudem odsouhlaseném pokračování stavby minimálně stejně agilní, jako když dostávala smluvně nepodložené příkazy na od Bémových úředníků.