Past dálnic

02. 07. 2010 | 13:38
Přečteno 6029 krát
Občané znechuceni nepřetržitou kolonou aut a kamionů pochopitelně požadují budování obchvatů a dálnic. Jen aby s dopravou nezmizel i místní rozvoj.

Občané Velemína demonstrovali a blokovali mezinárodní silnici E55 (dříve proslulou E15). Kdo zná Velemín, nediví se. Obec v lůně Českého středohoří je protnuta klikatou cestou, na níž proud aut rozděluje obec ve dví. Zatímco projíždějící si mohou užívat malebného panoramatu, které inspirovalo K. H. Máchu, místní musí dýchat zplodiny a poslouchat hluk proudu aut a bát se o své děti. A nejvíce jim samozřejmě vadí kamiony.

Řešení vidí Velemínští v dostavbě dálnice, která definitivně odvede tranzitní dopravu z jejich obce. Možná se i zlobí na jinou skupinu obyvatel, kteří stavbě dálnice brání; ať již kvůli nevhodnému projektu, nebo pro formální chyby.

Nechme však protentokrát stranou spory občanů s betonáři o to, zda je, či není vhodné stavět daným způsobem dálnice přes chráněnou krajinnou oblast. V tuto chvíli mě spíše zajímá, jaký negativní dopad bude mít vyvedení dopravy na život obce.

Pozitiva jsou zřejmá a nezpochybnitelná. Zlepšení stavu životního prostředí, zvýšení bezpečnosti. Těmito důvody argumentují obyvatelé postižených obcí, zastánci zdravého života, ale také podporovatelé dálnic. U korporátních a politických pečovatelů je zajímavé, že v tomto případě mají diametrálně odlišný přístup od toho, kdy se zastávají rozvoje silniční automobilové dopravy ve městech a brojí proti pokusům ji omezovat.

O negativech odklonu průjezdní dopravy z měst a obcí se u nás nemluví vlastně vůbec. Přesto je dobré se nad nimi zamyslet, protože mohou mít zásadní vliv na další život komunit.

Silnice vedoucí obcemi, jako je tomu ve Velemíně, jsou výsledkem historického vývoje, kdy cesta byla životně důležitou spojnicí s okolním světem. Ta, o které mluvíme, má svůj základ již ve středověku, kdy přes krušnohorské a středohorské průsmyky spojovala saská města s centrem Čech a pokračovala dále. Váže se k ní mnoho pověstí a i název sedla nad Velemínem – Paškapole upomíná na dávnou historii, kdy tu lapkové z hradu Ostrý přepadávali pocestné.

I přes tuto a podobnou kriminální činnost bylo požehnáním sídlit na takové cestě. Pocestní se mohli zastavit v krčmě, nakoupit jídlo, prodat či koupit nejrůznější zboží. Ale již dlouho se tato cesta zdá být spíše prokletím. Nárůst automobilové dopravy a především té nákladní ničí silnici, přírodu i lidské zdraví. Proč tedy nepostavit cestu jinde, abychom se těchto rizik alespoň částečně zbavili?

Proč ne, ale nevyléváme tu s vaničkou i dítě? Často myslím na to, zda přeci jen není dobré pro Velemín či Bořislav, že jsou na této cestě. I dnes se tu zastaví pocestní v motorestu na oběd, nakoupí levnější benzín, nebo v Bořislavi zavítají do jedné z mála prodejen železničních modelů... Někoho možná zláká navštívit některé z mnoha hradů v okolí, vyšplhat se na Milešovku či se projít alejemi prastarých jedlých kaštanů v Opárenském údolí.

Až budou svištět po nové dálnici, nezbude jim na podobné úvahy čas a ani si možná nestačí všimnout toho správného sjezdu, který by jim to umožnil – pokud nějaký takový bude.

Mluvil jsem před pár lety o podobném problému se starostou francouzského městečka Hayange. V jeho hutích se vyráběly koleje pro výstavbu rychlých tratí, a tak se po něm jmenuje jedna souprava TGV. I zde měli problém s dopravou valící se přes město, a tak se dnes nad údolím klene dálniční most, který obyvatele tohoto problému zbavil. Ale z projíždějících si jen málokdo všimne, že míjí město, které tak přišlo i o zajímavý zdroj příjmů.

Podobný problém potkal i mnoho měst a podniků na staré slavné Route 66, když byla v šedesátých letech přemístěna. I na zbylých úsecích historické Route 66 dnes vidíme opuštěné pumpy, rozpadlé motoresty a prázdné osady.

A ještě dříve, v roce 1830, chtěla Western and Atlantic Railroad udělat z městečka Decatur v Georgii konečnou své trati. Usedlíci to odmítli zděšeni vidinou hlučících a kouřících vlaků i přívalem cizinců. A tak byla postavena železniční zastávka Atlanta. Zatímco Decatur znají dnes jen velcí milovníci seriálu o právníku Matlockovi, protože tady se párkrát objeví starý decaturský soud, Atlanta je dnes jedním z nejrychleji rostoucích měst. Na Decatur tak zbylo pouze maličké nádražíčko, u kterého už dávno vlaky nestaví. Zachránila ho jen příjemná hospoda, kde pod proskleným barem můžete sledovat prohánějící se vláčky velikosti H0.

Trochu mě i mrzí, musím se přiznat, že si ani neuvědomím, když míjím Třebíz či Knovíz. Ne snad kvůli prastarému osídlení knovízské kultury, ale kvůli příjemným hospodám, ve kterých jsem se ještě na staré é-patnáctce stavoval.

Ale kamiony dnes vytlačují auta ze silnic a romantika cestování s otevřenými okýnky, chraplajícím rádiem – či ohranou kazetou – a posezením v hospodách nebo podél cest – s výhledem na věže rozpadlých hradů – je tatam. Když někam spěchám a chci cestovat pohodlně, jedu vlakem.

Kamiony patří na koleje, to bylo takřka jediným, ale stejně nenaplněným programem zelených. Místo toho si montovny dál dělají z našich silnic sklady, aby flexibilně nemusely moc nakupovat ani skladovat. TIRají nás náklady na cestách, aby v režimu „just in time“ dorazily do závodu, kde zboží rovnou putuje na výrobní linky. Totéž platí o centrálních skladech oblíbených super-duper-hypermarketů. Zvýšená produktivita a zisky jsou placeny daněmi občanů, kteří za to mají zničené silnice, nervy i zdraví.

Auto je nedílnou součástí dopravního mixu – i to nákladní. Ale měly by být nastaveny takové podmínky, aby cena dopravy zahrnovala skutečné náklady včetně externalit. V první řadě to znamená zásadně zvýšit cenu za použití dopravní cesty, především pro mezinárodní transport. To znamená také zvýhodnit hromadnou dopravu, především tu železniční. A tranzitní doprava, ať se valí po kolejích.

Pak by se snad staly z našich cest zase spojnice mezi městy, po nichž putují lidé, aby se poznávali navzájem a řešili, co mají, a převáželi to, co lidé skutečně potřebují. A skupiny občanů, kterým jde vlastně o totéž, by se nemusely hádat a obviňovat navzájem z fundamentalismu, ignorantství a sobectví.

Možná je to trochu sentimentální, ale stará E15/E55, přes všechny hrůzy téhle dvouproudovky, mi prostě bude chybět.

Deník Referendum 25.6.2010

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy