Lanovka a nebo tramvaj?
![Varianty trasování tramvajové trati a lanovka Varianty trasování tramvajové trati a lanovka](https://blog.aktualne.cz/media/658/20200506-Soutisk tramvaj ab 649.jpg)
Je výborné, že se v Praze po desetiletích zvažování shodneme, že je třeba realizovat dle Zásad územního rozvoje tzv. „severní tramvajovou tangentu“ a propojit Prahu 6, Troju a Prahu 8. Místo toho ale řešíme lanovku.
Záměr severního spojení břehů rozhodně není nový, první úvahy byly už za první republiky, v 60. a 80. letech. Město krátkých vzdáleností tato krátká spojení potřebuje, jinak dochází k zácpám a zbytečným ztrátám času. V platných Zásadách územního rozvoje je v územní rezervě návrh trasy, který je bez tunelu a je asi 2000m dlouhý. Aktuální poslední návrh tramvajové trasy, který je 2400m dlouhý a se strmým 1000m dlouhým tunelem z Troji do Bohnic, je ve srovnání s předchozími horší a z hlediska hledání optimální trasy nic nepřináší. Je otázkou, jestli to nemá být jen ta „blbá“ varianta, která má ukázat, že lanovka je ze všeho nejlepší? Všechny ostatní varianty vedení tramvajové trati, jak vidět z plánku, jsou kratší a levnější.
Při argumentaci, že lanovka zdolá vzdálenost 2300m za 7 minut se již nezmiňuje doba přestupu na lanovku, čekání, výstupu a znovu čekání na další spoj, kdy se ze sedmi minut rázem stane 20 ve srovnání se 7 minutami jízdy tramvají bez přestupů. Most je ve srovnání s lanovkou univerzální, umožňuje pohyb pěším a cyklistům. Není jasné, zda je vhodné jej otevřít i pro auta, která by mohla ZOO a Trojské kotlině spíše ublížit, než pomoci. Z hlediska zachování klidu a budoucího rozvoje zoologické zahrady jsou praktičtější trasy vedené severněji na spojnici Suchdol – Bohnice, která i umožňuje přímý přestup z železniční zastávky Sedlec.
Lanovka za 1,5 mld Kč, na kterou musí proběhnout stejné změny územního plánu jako na tramvaj za 3 mld Kč, se v této perspektivě ukazuje více jako populistická luxusní hračka, než jako praktické dlouhodobé řešení severního spojení Prahy 6, Troje a Bohnic. Zda se bude lanovka stavět půl roku a tramvaj dva roky, není to po 40 letech úvah už jedno? A stavět oboje, to už nedává smysl vůbec.
![Severní tramvajová tangenta v Zásadách územního rozvoje Prahy Severní tramvajová tangenta v Zásadách územního rozvoje Prahy](https://blog.aktualne.cz/media/658/20200507-Koncepce propojení ZÚR 649.jpg)