Markýzova finta a králova moudrost

01. 08. 2017 | 08:46
Přečteno 2661 krát
„Ach, nepochybujte o tom, Eugénie, slova, neřest a ctnost, nám dávají toliko čistě lokální představy."

"Neexistuje lidské konání, jakkoli podivné byste třeba mohla předpokládat, aby bylo čiře zločinné; žádné, které by bylo lze nazvat skutečně ctnostným. Všecko je poplatné jen našim mravům a klimatu, v němž žijeme; co je zločinem zde, je často o pár set verst dál ctností a ctnosti druhé polokoule by naopak u nás mohly být zločiny. Není zvěrstva, které by nebylo někde zbožštěno, ctnosti, která by nebyla špiněna.“ (Sade, D. A. F. de: Filosofie v budoáru, str. 46. Praha 1995) – Hle, v díle „božského markýze“ se patrně nachází kořen všeho dnešního relativismu a obludnosti bezhlavého multikulturalismu.

Není třeba a není ani možné popírat existenci různých variant téže zvyklosti a různých zvyklostí u jiných kultur a společností. Stejně tak není možné tvrdit, že všechny tyto varianty nejsou stejně hodnotné. Neexistuje objektivní a všeobecně platné kritérium správnosti, vhodnosti, odpudivosti nebo třeba krásy jednotlivých fenoménů a jejich variant. V každé kultuře je takové hodnocení jedinečné, zvláštní a proto funkční. Proto je úžasné i matoucí, že je kultur hodně a že se dají jedna od druhé rozeznat.

Zdánlivá pravdivost markýzova výroku (v podstatě tvrdící, že „v každé rodině je něco“) je nesmírně zavádějící. To, že někde platí trest smrti přece neznamená, že s ním souhlasíme a budeme tedy popravovat také. To, že někde není nijak sankcionován pohlavní styk mezi příbuznými od určitého stupně nutně neznamená, že to budeme akceptovat také. To, že někde je lhaní a podvádění považováno za povolenou úspěšnou taktiku přece neznamená, že budeme lhát a podvádět, a ještě se za to chválit.

Božský markýz měl samozřejmě pravdu, že v lidské společnosti je možné takřka vše a že také takřka vše je někde trestáno a jinde tolerováno nebo chváleno. Háček je v tom „jinde“, případně „v jiné době“ (což je vlastně také „jinde“, ale to je na jinou diskusi).

Když tupinambský bojovník zabil ranou kyjem zajatce, aby tento byl rozporcován a sněden, vykonal správný čin ve správném kontextu. Když v podstatě totéž občas dělali za druhé světové války japonští vojáci s australskými zajatci, byl to válečný zločin.

Židé, muslimové a někteří křesťané praktikují mužskou obřízku jako symbol smlouvy s Bohem. Někteří muslimové a křesťané praktikují i obřízku ženskou s úplně jiným vysvětlením a motivací. Mnozí z těch, kdo tuto obludnost praktikují, ji považují za významný kulturní prvek – neobřezaná dívka je u nich totiž neprovdatelná. Je to dobře nebo špatně? Asi se shodneme na tom, že něco takového nemá v Evropě místo.
Jistě, je to extrémní příklad. Totéž se ale týká v podstatě veškerého našeho (lidského) konání. U nás se zdravíme „dobrý den“, v Bavorsku se říká „grüss Gott“, v islámských zemích „salam“, v židovské komunitě „šalom“. Všechno je to jen konvenční pozdrav, který o skutečné víře neříká vůbec nic.

U nás je trestný pohlavní styk s osobou (bez ohledu na její pohlaví; pro genderově háklivé podotýkám, že „její“ zde znamená „té osoby“), která nedosáhla věkové hranice 15 let. Jinde v Evropě je to třeba 13, 14 nebo 16 let. Jsou kultury, kde už i ve 13 letech mohou být dívky vdané a mít aspoň jedno dítě.

Kdybychom uvěřili našeptávání božského markýze, mělo by u nás být možné a beztrestné jakékoli chování, které lze jako možné a beztrestné doložit jinde ve světě. Mimochodem, podobným způsobem uvažoval nedávno i náš Ústavní soud, takže se nejspíš máme do budoucna na co těšit.

Existuje nějaká cesta ven z pasti multikulturalismu? Taková cesta, která by umožnila existenci různých kulturních fenoménů tam, kde už jsou, ponechala by je jejich přirozenému a organickému vývoji, a která by zároveň nehrozila rozkladem kulturního uspořádání zvaného „západní civilizace“?

Samozřejmě, že existuje a návod je prastarý. Pravda, není starozákonní, není ani podle islámské tradice, ale je dobrý a nikoho neomezuje v jeho konání, děje-li se tak na správném místě: „Každý národ … pokládá své vlastní obyčeje za nejlepší ze všech. Není tedy pravděpodobné, že by si z takových věcí mohl tropit smích někdo jiný než šílenec. Dareios si dal za své vlády zavolat Řeky, kteří byli u jeho dvora, a ptal se jich, za jakou cenu by chtěli pojídat maso svých mrtvých otců; oni odpověděli, že by tak neučinili za žádnou cenu. Potom si dal Dareios zavolat několik Indů z kmene Kalatiů, kteří své rodiče pojídají, a v přítomnosti Řeků … se jich ptal, za jakou cenu by dovolili, aby jejich otcové po smrti byli spáleni. Oni vzkřikli velikým hlasem a vyzývali ho, aby se nerouhal. Tak tomu je s obyčeji a myslím, že správně pravil v básni Pindaros, že zvyk je králem všech.“ (Hérodotos, Dějiny, str. 181, Praha 1972).

Ano, zvyk je králem všech a Dareios byl natolik moudrý, že nenutil Kalatie spalovat své rodiče a Řeky nenutil k takzvanému funerálnímu kanibalismu, který známe z praxe, jež místy existuje dodnes. Zvyky se mění, to je samozřejmost, o níž netřeba diskutovat. Ale nemění se tak, že se otevřou stavidla, prohlásí se za dovolené vše, co existuje a kdo tvrdí něco jiného, je horší než veřejný nepřítel.

Svět lidí je zařízen tak, že není ani homogenní, ani atomizovaný. Dělí se na všelijak organizované skupiny, které se dají rozlišit podle specifických sad znaků. Chaotickým vnesením jiných znaků do systému se nezmění znaky, ale systém. Starý přestane existovat, rozpadne se, a na jeho místo nenastoupí jiný systém (jak se stávalo a stává například převrstvením obyvatel v důsledku války, epidemie nebo migrace), nýbrž chaos.

Svět přestane lidem dávat smysl, ale protože ten je předpokladem samotné existence lidské společnosti, začnou jej lidé zase hledat. Vždycky se objeví ti, kdo umí nacházet jednoduchá řešení a vždycky se objeví jako první. Nejrychlejší cestou bývá eliminace „narušitelů pořádku“. Problém je, že v chaotickém mumraji jej narušují všichni a všichni se cítí být stejně povoláni k nastolení pořádku. Toho svého.

To je budoucnost, do které nás zcela neomylně a zaslepeně mohou zavést ne pomatenci, ale především seriózní a vzdělaní lidé, odkojení kulturním relativismem, vírou ve spasitelskou roli multikulturalismu a s poškozeným vnímáním konzervativismu a liberalismu.

Řešením není zapšklé nacionalistické lpění na „naší tradici“, uslzená mytologizace „našich hrdinných/tragických dějin“. Řešením je náš respekt k jinakosti „těch druhých“ na straně jedné, a respekt „těch druhých“ k nám. Respekt ale neznamená apriorní a bezvýhradný souhlas se vším, co si kdo přinese ze své blízké nebo vzdálené vlasti či minulosti.

Nemyslím si, že by se vše mělo vždy a důsledně řídit principem „jak vy k nám, tak my k vám“, ale určitě by měl být přítomen. Respekt „těch druhých“ k domácím totiž také znamená respektování zákonů a zvyklostí v místě obvyklých. Každý z nás už někdy byl „jiným“ a každý z nás je někde „domácím“, takže není třeba zde uvádět příklady.

Nikdo by neměl organizovat vnitřní kulturní vývoj společnosti, „dávat jí směr“ a přitom určovat, kdo jde správným krokem a kdo schází z cesty. Potřebná směsice konzervativních a liberálních postojů je přítomna v každé společnosti, stejně jako v každé společnosti existuje vnitřní a organicky vzniklý systém sociální kontroly chování. Jenom se musí vyhnout působení politicky motivovaných sociálních inženýrů a šiřitelů všeobecného dobra.


Forum24, 31.7.2017

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy