Kouř z MMR
Z MMR se na nás valí hustý kouř a není to z krematoria. Vzduchem létají propálené miliony z našich daní, podpálené nebývalou porcí arogance a neschopnosti.
1) Včera takový ohníček, malá ukázka, jak vláda podporuje malé podnikatele. MMR totiž znemožnilo drobným živnostníkům přístup k veřejným zakázkám. V původní verzi Věstníku veřejných zakázek bylo možné vyhledávat zakázky fulltextově. Zájemce zadal například „úklid“ a hned se mu zobrazily odpovídající poptávky. V nové verzi věstníku se ale už musí zadávat jakési kódy. Těchto kódů je 9500. Kódy navíc nelze zadávat současně. V praxi je tak toto nové vyhledávání reálně neproveditelné. Mohou to dělat jen velké firmy za vysoké úplaty. MMR zdůvodňuje změnu hardwarovou náročností fulltextového vyhledávání. (celé zde)
Onu „náročnost“ zajištění fultextového vyhledávání si tedy vyzkoušel jeden fanda do IT. Za hodinu to měl hotové a na hostingu za 30 Kč/měsíc mu fultextové vyhledávání funguje. (více zde)
2) Tohle je lahůdka a tady už to čmoudí pořádně. Úřad na ochranu hospodářské soutěže potvrdil MMR půl milionovou pokutu za zadání zakázky na systém NEN, který má, a teď to přijde, sloužit k centrálnímu zadávání veřejných zakázek. Ano, čtete správně. Nástroj pro státní zakázky vznikl v rozporu se zákonem o státních zakázkách. MMR během soutěže upravilo podmínky ve prospěch dodavatele a v neprospěch státu a neumožnilo státu vysoutěžit nejlepší nabídku. Jinak sám NEN už stál přes půl miliardy korun. A pozor, sranda nekončí. Další pokuta je stanovena za zakázku na aktualizaci NEN, ta jen není ještě pravomocná. MMR tedy hrozí, že bude muset vracet 700 dotačních milionů, které v NEN proinvestovalo. „Sorry jako“, ale jak na to podnikatelé mají vydělávat, když jim MMR znepřístupnilo ty veřejné zakázky, aby se z jejich daní vybralo dost a MMR mohlo hradit ty pokuty a to vracení dotací. (více zde)
3) A do kotle MMR ještě přiložilo pod Strukturální fondy, aby byl čoud z našich milionů pořádný. Poslední roky jsme z MMR slyšeli dokola, jak ty fondy frčí, jedou, jak se to valí. V realitě samozřejmě pusto, prázdno, po více než 3 letech „implementace“ jsou vyčerpány jednotky procent z 650 miliard. Teď poprvé MMR ústy Karly Šlechtové připouští, že to není tak růžové. Proč? (okecávání zde)
MMR to opět … nezvládlo a připomeňme si jak. Aby nám Evropská komise vůbec odsouhlasila programy, muselo Česko zaplatit ze státního rozpočtu stovky milionů korun na monitorovací systém strukturálních fondů, který původně měl být hrazen z evropských peněz. Ale protože, jak jinak, MMR zadalo zakázku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, bylo jasné, že před Evropskou komisí tyhle „malé“ domů MMR neobhájí, tak jsme to radši všichni rovnou zacálovali z našich daní. A cinknutý systém samozřejmě dlouho nefungoval a vedle dalších bariér pro čerpání, nejen MMR zcela nefunkčně nastavenými procesy a pravidly pro čerpání, dále neschopností MMR prosadit stavební zákon, který by umožňoval zjednodušit schvalovací procesy při realizaci staveb atd. atd., máme ve čtvrtém roce „vyčerpáno“ pouhých 10 miliard z 650, a to zejména na úředníky a technickou pomoc.
Protože takového garanta veřejných zakázek, koordinátora strukturálních fondů a implementátora informačních systémů aby člověk pohledal, nebylo by lepší celou agendu MMR přesunout na jiné ministerstvo a v gesci MMR ponechat raději pouze ty pohřby a krematoria? Přeci jen, tam ať topíš jak topíš, tolik milionů do vzduchu z našich daní nevylítne.
1) Včera takový ohníček, malá ukázka, jak vláda podporuje malé podnikatele. MMR totiž znemožnilo drobným živnostníkům přístup k veřejným zakázkám. V původní verzi Věstníku veřejných zakázek bylo možné vyhledávat zakázky fulltextově. Zájemce zadal například „úklid“ a hned se mu zobrazily odpovídající poptávky. V nové verzi věstníku se ale už musí zadávat jakési kódy. Těchto kódů je 9500. Kódy navíc nelze zadávat současně. V praxi je tak toto nové vyhledávání reálně neproveditelné. Mohou to dělat jen velké firmy za vysoké úplaty. MMR zdůvodňuje změnu hardwarovou náročností fulltextového vyhledávání. (celé zde)
Onu „náročnost“ zajištění fultextového vyhledávání si tedy vyzkoušel jeden fanda do IT. Za hodinu to měl hotové a na hostingu za 30 Kč/měsíc mu fultextové vyhledávání funguje. (více zde)
2) Tohle je lahůdka a tady už to čmoudí pořádně. Úřad na ochranu hospodářské soutěže potvrdil MMR půl milionovou pokutu za zadání zakázky na systém NEN, který má, a teď to přijde, sloužit k centrálnímu zadávání veřejných zakázek. Ano, čtete správně. Nástroj pro státní zakázky vznikl v rozporu se zákonem o státních zakázkách. MMR během soutěže upravilo podmínky ve prospěch dodavatele a v neprospěch státu a neumožnilo státu vysoutěžit nejlepší nabídku. Jinak sám NEN už stál přes půl miliardy korun. A pozor, sranda nekončí. Další pokuta je stanovena za zakázku na aktualizaci NEN, ta jen není ještě pravomocná. MMR tedy hrozí, že bude muset vracet 700 dotačních milionů, které v NEN proinvestovalo. „Sorry jako“, ale jak na to podnikatelé mají vydělávat, když jim MMR znepřístupnilo ty veřejné zakázky, aby se z jejich daní vybralo dost a MMR mohlo hradit ty pokuty a to vracení dotací. (více zde)
3) A do kotle MMR ještě přiložilo pod Strukturální fondy, aby byl čoud z našich milionů pořádný. Poslední roky jsme z MMR slyšeli dokola, jak ty fondy frčí, jedou, jak se to valí. V realitě samozřejmě pusto, prázdno, po více než 3 letech „implementace“ jsou vyčerpány jednotky procent z 650 miliard. Teď poprvé MMR ústy Karly Šlechtové připouští, že to není tak růžové. Proč? (okecávání zde)
MMR to opět … nezvládlo a připomeňme si jak. Aby nám Evropská komise vůbec odsouhlasila programy, muselo Česko zaplatit ze státního rozpočtu stovky milionů korun na monitorovací systém strukturálních fondů, který původně měl být hrazen z evropských peněz. Ale protože, jak jinak, MMR zadalo zakázku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, bylo jasné, že před Evropskou komisí tyhle „malé“ domů MMR neobhájí, tak jsme to radši všichni rovnou zacálovali z našich daní. A cinknutý systém samozřejmě dlouho nefungoval a vedle dalších bariér pro čerpání, nejen MMR zcela nefunkčně nastavenými procesy a pravidly pro čerpání, dále neschopností MMR prosadit stavební zákon, který by umožňoval zjednodušit schvalovací procesy při realizaci staveb atd. atd., máme ve čtvrtém roce „vyčerpáno“ pouhých 10 miliard z 650, a to zejména na úředníky a technickou pomoc.
Protože takového garanta veřejných zakázek, koordinátora strukturálních fondů a implementátora informačních systémů aby člověk pohledal, nebylo by lepší celou agendu MMR přesunout na jiné ministerstvo a v gesci MMR ponechat raději pouze ty pohřby a krematoria? Přeci jen, tam ať topíš jak topíš, tolik milionů do vzduchu z našich daní nevylítne.