Důvodem demise ministra životního prostředí Jana Dusíka byl i tlak premiéra na vydání stanoviska Ministerstva životního prostředí na modernizaci elektrárny Prunéřov. Zastánci Dusíka uvádí, že pravomoc vydat stanovisko má ministerstvo, ne premiér či jiný člen vlády, ale to neplatí absolutně. V řadě zákonů jsou nejvýznamnější rozhodnutí svěřena ministerstvům jako ústředním správním úřadům daného rezortu. Občas je však určitá věc společensky závažná a jedná o ni vláda. Navíc zákon o zřízení ministerstev stanoví, že ministerstva se řídí ve své činnosti usneseními vlády. Nikoli premiér sám, protože nejsme kancléřskou republikou, ale vláda může stanovit řešení určité rezortní otázky. To vychází z toho, že vláda jako celek získává důvěru Poslanecké sněmovny, což je podmínka pro její trvalé vládní účinkování. Ve vládním kolektivu se mohou skrýt ministři, kteří by jako jedinci důvěru nezískali. V některých státech parlament vyslovuje nedůvěru i jednotlivým ministrům (Slovensko, Rakousko). Protože tento princip u nás neplatí, mají ministři slabší demokratickou legitimitu než vláda. Ústava navíc stanoví, že ministerstva jsou součástí vládní složky výkonné moci. V čele této složky je vláda. Princip kolektivního rozhodování zásadních politických otázek ve vládě odpovídá i koaličnímu charakteru většiny našich vlád. Pokud se státní správa nemá stát souhrnem vzájemně uzavřených rezortů, musí mít vláda možnost rozhodovat o zásadních otázkách, byť jde o součást jednotlivých rezortů.