Občanský soudní řád odlišuje dvě možnosti účasti státního zastupitelství v civilním řízení. První širší možnost je, že státní zastupitelství může podat návrh na zahájení řízení. Druhá užší je, že jen může vstoupit do zahájeného řízení, ale samo jej zahájit nemůže. Insolvenční zákon umožňuje státnímu zastupitelství do řízení vstoupit, nikoli jej zahájit. Jde tedy o druhou užší možnost.
Státní zastupitelství má v civilním řízení jiné pravomoci než v řízení trestním. Nemůže libovolně užít v civilním řízení důkazy z trestného řízení, zvláště je-li ve stádiu přípravného řízení trestního. Ve zvýšené míře to platí o důkazech, které narušují ústavou chráněná základní práva. Takovým právem je právo na ochranu listovního tajemství, jiných písemností i záznamů, včetně zpráv podávaných telefonem nebo obdobným zařízením. Patří sem i mejlová komunikace. Listina základních práv a svobod umožňuje výjimky, které stanoví zákon, ale ty toto narušení vážou na konkrétní účel.
Policie konstatovala, že když vedení města Brna financovalo znevážení státní vlajky jejím veřejným vytažením z ženské vaginy při divadelní hře Vaše násilí a naše násilí 26. 5. 2018, nejedná se o protiprávní čin. Úřad městské části Brno-střed v čele se starostou za Žít Brno stejné jednání neposoudil jako přestupek. Přitom zákon o užívání státních symbolů hrubé znevážení státní vlajky hodnotí jako přestupek. Není-li veřejné vytažení státní vlajky z řitního či pohlavního otvoru jejím znevážením, co už by takovým jednáním mělo být?
Polský případ justičních změn je příkladem pořekadla: "Co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi.". Polsko se však nechce sklonit.
Andrej Babiš a jeho hnutí ANO nemá soupeře. Pochopil, že jej posílí spolupráce s prezidentem republiky. Vystihl podstatu naší formy vlády. Ústava dělí státní moc na výkonnou, zákonodárnou a soudní, ale v každé části ji dává více orgánům. V moci výkonné prezidentovi a vládě, v moci zákonodárné Poslanecké sněmovně a Senátu a v moci soudní Ústavnímu soudu a dvěma nejvyšším soudům. Pokud prezident a vláda spolupracují, je síla výkonné moci větší.
Za podání ústavní stížnosti se neplatí soudní poplatek. Ústavní soud má jinou ekonomickou bariéru. Je to povinné zastoupení advokátem. Dopadá na lidi v dlouhodobé vazbě, na které se vztahuje presumpce neviny. Některé soudy neberou na zřetel, že jen zákonné limity nemohou být kritériem oprávněnosti délky vazby. Důvody pro vazbu, které byly při jejím uvalení, se časem oslabují. Naopak s délkou vazby rostou dopady na obviněného - není schopen si vydělávat, je zasažen jeho rodinný život. Vazba se může stát nepřípustným zásahem do práv člověka ještě před tím, než vyprší maximální doba vazby. Pokud zde nezasáhnou obecné soudy, učiní to Ústavní soud.
Je výročí podepsání druhé opoziční smlouvy z 9. 7. 1998 mezi Občanskou demokratickou stranou vedenou Václavem Klausem a sociální demokracií Miloše Zemana. Na opoziční smlouvu navázala Toleranční smlouva z 26. 1. 2000, která měla formu pěti smluvních dodatků k opoziční smlouvě. Opoziční smlouva umožnila vznik jednobarevné sociálně demokratické vlády Miloše Zemana. Následně občanští demokraté toleranční smlouvou, zvanou též toleranční patent, přislíbili podporu státnímu rozpočtu za podmínek. Byly to podmínky podpory normálního soupeření politických stran a vlády vítěze voleb změnou volebního systému, razantní snižování schodku státního rozpočtu až do dosažení vyrovnaného rozpočtu, příprava na vstup do Evropské unie, nezvyšovat daně.
Řízení před soudy se stává advokátským procesem. Bez advokáta není šance na úspěch. To dopadá na uplatnění práv chudých lidí. Advokacie je placená. Je však řada advokátů ochotných poskytnout službu v případech, kdy jsou přesvědčeni o nároku klienta s tím, že jejich práce bude hrazena z přisouzené náhrady nákladů v případě úspěchu.