Kamna a ústavnost
Poslanci TOP 09 a Občanské demokratické strany navrhli 20. 1. 2017 Ústavnímu soudu zrušení části zákona o ochraně ovzduší, která od 1. 1. 2017 umožňuje obecnímu úřadu s rozšířenou působností kontrolovat kamna a kotle v domácnostech a ověřit, co je v nich spalováno. Dosud takové právo měly úřady, pokud obydlí sloužilo i k podnikání.
Listina základních práv a svobod umožňuje narušení nedotknutelnosti obydlí pro plnění úkolů veřejné správy jen v případě obydlí užívaného k podnikání či jiné hospodářské činnosti. Pak je narušení veřejné správě zakázáno u obydlí, které není užíváno k podnikání. Lze to změnit, avšak ne obyčejným zákonem, ale změnou Listiny základních práv a svobod přijetím ústavního zákona. To se nestalo. Obyčejný zákon o ochraně ovzduší formálně Listinu nemění, ale fakticky ano. Dříve si byl Parlament vědom rozdílu v přístupu k obydlí užívanému pro podnikání a k obydlím ostatním. Proto původní úprava v zákoně o ochraně ovzduší umožňovala kontroly jen v obydlích užívaných k podnikání. Kontrola obecního úřadu v domech a bytech je plnění úkolů veřejné správy.
Ani v obydlích užívaných k podnikání nesmí být narušení nedotknutelnosti obydlí svévolné, ale musí sledovat legitimní cíl šetrným způsobem. Jestli lze pod takový cíl zařadit ochranu ovzduší a kontrolu kotlů za účelem ověření, že v nich není spalováno zakázané palivo, může být otázkou diskuze a je na zákonodárci, aby tento cíl jako legitimní určil. Pakliže se však jedná o obydlí neužívané pro podnikání, nemůže být narušeno pro kontrolní účely veřejné správy. Jestli má být omezena nedotknutelnost obydlí pro kontrolu veřejné správy na úseku ochrany ovzduší, je nutné pro to získat ústavní a ne pouze nadpoloviční většinu v Parlamentu. Projde-li nerespektování ústavních norem v jednom základním právu, je otázkou času, kdy se naruší i jiná práva.
Listina základních práv a svobod umožňuje narušení nedotknutelnosti obydlí pro plnění úkolů veřejné správy jen v případě obydlí užívaného k podnikání či jiné hospodářské činnosti. Pak je narušení veřejné správě zakázáno u obydlí, které není užíváno k podnikání. Lze to změnit, avšak ne obyčejným zákonem, ale změnou Listiny základních práv a svobod přijetím ústavního zákona. To se nestalo. Obyčejný zákon o ochraně ovzduší formálně Listinu nemění, ale fakticky ano. Dříve si byl Parlament vědom rozdílu v přístupu k obydlí užívanému pro podnikání a k obydlím ostatním. Proto původní úprava v zákoně o ochraně ovzduší umožňovala kontroly jen v obydlích užívaných k podnikání. Kontrola obecního úřadu v domech a bytech je plnění úkolů veřejné správy.
Ani v obydlích užívaných k podnikání nesmí být narušení nedotknutelnosti obydlí svévolné, ale musí sledovat legitimní cíl šetrným způsobem. Jestli lze pod takový cíl zařadit ochranu ovzduší a kontrolu kotlů za účelem ověření, že v nich není spalováno zakázané palivo, může být otázkou diskuze a je na zákonodárci, aby tento cíl jako legitimní určil. Pakliže se však jedná o obydlí neužívané pro podnikání, nemůže být narušeno pro kontrolní účely veřejné správy. Jestli má být omezena nedotknutelnost obydlí pro kontrolu veřejné správy na úseku ochrany ovzduší, je nutné pro to získat ústavní a ne pouze nadpoloviční většinu v Parlamentu. Projde-li nerespektování ústavních norem v jednom základním právu, je otázkou času, kdy se naruší i jiná práva.