Stavební zákon: naděje i problém
Advokát PAVEL FRANC v článku Stavební zákon: jak zbavit úředníky nadvlády politiků (Mladá fronta Dnes 24. 4. 2021, s. 9) horuje pro nové obecní a krajské stavební úřady a Nejvyšší stavební úřad. Ale úřady se mají zeštíhlovat, ne nové zřizovat.
Úředník není lepší než politik. Každý má své zájmy. Jenže volení představitelé musí své kroky obhajovat veřejně za čtyři roky ve volbách. Úředník se schová za neveřejné správní řízení. Díky zákonu o státní službě i špatný úředník je obtížně vyměnitelný. V demokracii mají moc volení, ne nevolení úředníci. Jinak nejsme demokratický stát. Negativní vliv mají i nevolené nátlakové skupiny.
Stavební správa a územní plánování je spojené se zájmy obcí a krajů. Přesune-li se moc k úředníkům, stanou se volby zbytečné, protože zvolení budou nevýznamní. V čem je lepší, když na úředníka má vliv jeho nadřízený v Praze? I ten má třeba v obci chatu a chce ovlivnit rozhodování.
Stavební správa a územní plánování je nejhůře fungující oblast státní správy. Dnes stavební úřad sám o žádosti nerozhoduje, ale vyjadřuje se mnoho jiných úřadů (památkáři, doprava, hasiči, životní prostředí). Tedy jiní úředníci. Jejich stanoviska jsou často závazná a stavební úřad i starosta s tím nic neudělá. Přitom je náš stát proslavený resortismem, kdy je úředník uzavřen do své části státní správy. Nehledí, zda je věc vhodná z celkového pohledu. Přínosem nového stavebního zákona je, že by tito specialisté byli začleněni do stavebního úřadu a přímo se podíleli na vydávání rozhodnutí. Pod jednotným vedením budou hledat kompromis mezi různými zájmy. Vhodná je i změna, kdy nečinnost úřadu znamená, že žádost je schválena.
Problém návrhu stavebního zákona spočívá ve vzniku nových stavebních úřadů. Stát by musel financovat platy i nakoupit nové budovy či si je pronajmout. Nemůže vyvlastnit radnice. Navíc zaplatí obslužné činnosti (účetní, řidič, úklid). Návrh zákona počítá s převodem stávajících úředníků do nových úřadů. Takový převod je možný, pokud se nemění povinnosti zaměstnance - například z krajských finančních ředitelství se staly krajské finanční úřady, což se zaměstnanců nedotklo. Ale stavební zákon počítá se změnou počtu stavebních úřadů, tedy i místa výkonu práce. Není možné nařídit změnu místa výkonu práce. Vznik nových stavebních úřadů je drahý a nepovede ke kvalitnější stavební správě, ale naopak ji rozvrátí.
Úředník není lepší než politik. Každý má své zájmy. Jenže volení představitelé musí své kroky obhajovat veřejně za čtyři roky ve volbách. Úředník se schová za neveřejné správní řízení. Díky zákonu o státní službě i špatný úředník je obtížně vyměnitelný. V demokracii mají moc volení, ne nevolení úředníci. Jinak nejsme demokratický stát. Negativní vliv mají i nevolené nátlakové skupiny.
Stavební správa a územní plánování je spojené se zájmy obcí a krajů. Přesune-li se moc k úředníkům, stanou se volby zbytečné, protože zvolení budou nevýznamní. V čem je lepší, když na úředníka má vliv jeho nadřízený v Praze? I ten má třeba v obci chatu a chce ovlivnit rozhodování.
Stavební správa a územní plánování je nejhůře fungující oblast státní správy. Dnes stavební úřad sám o žádosti nerozhoduje, ale vyjadřuje se mnoho jiných úřadů (památkáři, doprava, hasiči, životní prostředí). Tedy jiní úředníci. Jejich stanoviska jsou často závazná a stavební úřad i starosta s tím nic neudělá. Přitom je náš stát proslavený resortismem, kdy je úředník uzavřen do své části státní správy. Nehledí, zda je věc vhodná z celkového pohledu. Přínosem nového stavebního zákona je, že by tito specialisté byli začleněni do stavebního úřadu a přímo se podíleli na vydávání rozhodnutí. Pod jednotným vedením budou hledat kompromis mezi různými zájmy. Vhodná je i změna, kdy nečinnost úřadu znamená, že žádost je schválena.
Problém návrhu stavebního zákona spočívá ve vzniku nových stavebních úřadů. Stát by musel financovat platy i nakoupit nové budovy či si je pronajmout. Nemůže vyvlastnit radnice. Navíc zaplatí obslužné činnosti (účetní, řidič, úklid). Návrh zákona počítá s převodem stávajících úředníků do nových úřadů. Takový převod je možný, pokud se nemění povinnosti zaměstnance - například z krajských finančních ředitelství se staly krajské finanční úřady, což se zaměstnanců nedotklo. Ale stavební zákon počítá se změnou počtu stavebních úřadů, tedy i místa výkonu práce. Není možné nařídit změnu místa výkonu práce. Vznik nových stavebních úřadů je drahý a nepovede ke kvalitnější stavební správě, ale naopak ji rozvrátí.