Nostalgie dnešní doby

13. 04. 2016 | 13:30
Přečteno 6382 krát
Evropou obchází strašidlo; je to strašidlo nostalgie. Není to však již stará Evropa, kterou jsme znávali jako barevný flek na mapách v učebně zeměpisu. Mluvím tu o Evropě dnešní doby, tomto pomyslném fleku, který poletuje kdesi ve virtuální realitě internetu. A není to již strašidlo starého typu, jako to, o kterém psal kdysi Marx. Nostalgie, o které píši, je především nostalgií po těchto dávných strašidlech, po velkých idejích, po jednotě a pospolitosti dávných časů a v neposlední řadě také po barevných flecích v učebnách zeměpisu.

Nostalgie je mladší sestrou pokroku. Myšlenka pokroku, která se zrodila v rané moderní době, zatřásla tehdejším pojetím světa. Jasně oddělila minulost od budoucnosti a lokální od globálního, čímž umožnila zrod nostalgie, této věčné touhy člověka po „návratu“ do minula, do rodných krajů, do okruhu známých tváří. Předmět nostalgie je obvykle nereálný a stvořený v naší mysli. Nostalgii nelze nasytit – libuje si ve snění a v nenaplněné touze, což z ní činí protipól technologického pokroku. Americká literární teoretička Svetlana Boym to v knize Budoucnost nostalgie vyjádřila slovy: „Zatímco nostalgie truchlí nad propastmi mezi dobami či místy a nikdy se je nepokouší překlenout, technologie nabízí řešení a staví mosty. Šetří tak čas, kterým nostalgici rádi plýtvají.“

Krajinou rodinných alb

Současná éra nostalgie se dala do pohybu díky rozmachu internetu. Virtuální realita stírá hranice mezi každým „tady a teď“ a „tehdy a tam“, a tak neustále budí stesk po pevných bodech a hodnotách, které se v ní pokradmu rozplývají. Jako už tolikrát v historii, prožíváme vnitřní touhu po něčem, jehož identitu neznáme.

Ač se internet považuje za symbol pokroku, nostalgie na něm je všudypřítomná. Záplava informací, výroků a vypreparovaných fotografií rozmazává staré identity a vyzkoušené způsoby, jak dávat smysl jevům kolem nás. Rodí se stesk po předmětech před-internetové éry, jako jsou stará rodinná alba, kde měly snímky ještě nedokonalé barvy, lidé se netvářili pokaždé jako Barack Obama a každá fotka se vyznačovala svou jedinečností. Filtry na Instagramu úspěšně imitují nedokonalost fotografií ze 70. či 80. let. Nejnovější aplikace na Facebooku zase umožňuje vytvořit retro prezentaci ve stylu klasických diáků. Kritička Susan Sontag před skoro půlstoletím napsala, že průvodním znakem všech fotografií je patos. Nostalgické aplikace se snaží právě tento dávno ztracený patos znovu objevit.

Nejznepokojivějším důsledkem internetu však je, že naše vidění se roztříštilo. Každý status, každý tweet s sebou přináší novou verzi světa a je čím dál těžší utvořit si z těchto verzí souvislý obraz. Utápíme se v chaosu a netušíme, čemu věřit či podle čeho si udělat názor. Místo aby vytvářel prostor pro kritický dialog, internet často vede k vytváření izolovaných skupin, které uvízly v určitých verzích světa. Internetové střepy nedovolují společný pohled na současnost, o nějaké společné vizi pro budoucnost ani nemluvě. Zraky lidí se tak namísto nejisté budoucnosti začínají nostalgicky upínat k dobře známé minulosti. Minulost je příslibem jistoty.

Mezi svými


Do našeho slovníku se vrací slovo ze všech nejnostalgičtější, „národ“. Internet stvořil globální kulturu a globální jazyk, a lidé tak začínají pociťovat lítost nad ztrátou lokálních jazyků, kulturní intimností daného území a žertů, které jsou zvenčí nesrozumitelné. Stoupá poptávka po světě s jasnými hranicemi. Pojem národa je provázen nostalgií již od úsvitu evropských národů v 19. století, kdy vlastenci rozesetí po Evropě sepisovali smyšlené národní historie plné hrdinského patosu a tvořili kultury založené na idylických výjevech z národní minulosti. Tehdejší hnutí za nezávislost té doby využívala stesku po dávných časech, které se nikdy nestaly, a touze po návratu do zemí, které nikdy neexistovaly.

I dnes však slovo „národ“ dokáže zázračným způsobem vtěsnat složitou realitu do jednoduché šablony a pevnými hradbami obehnat tekuté písky informačního chaosu. Běžně se klade národ do kontrastu s nejrůznějšími složitě znějícími pojmy dnešního světa. Kupříkladu Jiří Ovčáček prohlásil, že premiér není hlasem národa, ale hlasem médií. Xenofobní skupiny zase obviňují lidi, že se odvracejí od národa k Islámu. Jiní kontrastují národ s byrokracií, s ideologiemi, s politikou a mnoha podobnými pojmy, které v nás vyvolávají pocit nejistoty či ohrožení.

Národovectví je nostalgie po rodině, blízkém okruhu lidí s jasnými rolemi, kteří s námi sdílejí naše názory, na které je spoleh a kteří nám pomáhají najít cestu z roztříštěnosti moderní doby. Čím složitější je politická situace, tím hlasitěji klepe tato nostalgie na vrata a dožaduje se vpuštění. Anglický politolog Michael Lloyd se tak domnívá, že za současnou kampaní za odchod Británie z EU stojí právě nostalgický nacionalismus. Nejde pouze o nostalgii vyvolanou neproniknutelností evropských struktur, ale také internetem. Internet se svou absolutní svobodou projevu činí vše složitějším a tím posiluje touhu po národní pospolitosti a kulturní intimitě.

S tím se pojí i nostalgie po silné „hlavě rodiny“. Často slýcháme názor, že je dnes zapotřebí pevné ruky, která udělá v našem rozpolceném světě pořádek. „Když nástroje sociální kontroly zmizí, každé společenství se rozpadá,“ stěžuje si nostalgicky Petr Hampl z Bloku proti Islámu. Podle nedávného průzkumu si 16 procent Čechů přeje návrat autoritářského režimu se silným vůdcem a 29 procent by podpořilo zrušení parlamentu a politických stran. Lidé neschopní uchopit dnešní svět si malují romantický obraz totalitních režimu jako jednoduchého světa s jasnými hodnotami, kterých je dnes „zapotřebí víc, než čehokoliv jiného“.

Proti sionským médiím

Nostalgii doprovází zrod konspiračních teorií. Nepřehledný obraz světa plný protimluvů, před který nás staví tato doba, vyvolává stesk po dávno ztraceném světě mýtů a pohádek, ve kterém jsou dobro a zlo jasně definované a rozpoznatelné. Nostalgie volá po jednoduchém příběhu, ve kterém dobří hrdinové stojí tváří v tvář zlosynům. Jak píše Boym, „konspirační pohled na svět odráží nostalgii po transcendentální kosmologii a jednoduchém předmoderním pojetí dobra a zla.“ V našich myslích si vytváříme mýtického nepřítele, jehož identita je nejasná a kterého lze zachytit pouze zájmenem „oni“.

Není náhodou, že v dějinách konspirační teorie nejvíce bujely právě v dobách politických zvratů, kdy svět ztrácel svou přehlednost a lidé masově propukali v nostalgii po starých časech. Konspirační teorie o Zednářích se poprvé zrodily bezprostředně po Velké francouzské revoluci. Protokoly sionských mudrců, slavné dokumenty popisující smyšlené židovské spiknutí, byly zase sepsány v době první ruské revoluce na začátku 20. století. Internetový chaos dnešní doby opět vytváří pro konspirační teorie úrodnou půdu. Mýtickým nepřítelem ve stylu bohatýrského eposu se dnes nejčastěji stávají „média“, popřípadě „ti nahoře“.

Před nedávnem jsme se stali svědky neuvěřitelně rychlého rozšíření teorie, že konflikt mezi neofašisty a policií při demonstraci na začátku února byl zinscenován. Konspirační video, vytvořené nacionalistickou skupinou We are here at home, bylo během několika hodin přijato jako mesiášské poselství českým internetem. Jako hejna much se vyrojily komentáře, které s chytráckým úsměvem odhalovaly údajné divadlo sehrané policií, médii a vládou. Tato aféra odhalila obrovský hlad po konspiračním myšlení v dnešní společnosti. Když se politická situace stane tak nepřehlednou jako dnes, lidé popadají každou příležitost, jak vykreslit jednu skupinu jako zlo a druhou jako dobro, za pačesy.

Hledání léčebné kúry

Nostalgie je nezdravým stavem společnosti. Autor pojmu nostalgie, švýcarský lékař Johannes Hofer, ji v 17. století diagnostikoval jako „chybnou reprezentaci“, která nás vzdaluje od reality. My na rozdíl od Hofera již víme, že nostalgii nelze uzdravit léčebnými kúrami. Proti mnoha jejím symptomům je však třeba bojovat. Pro začátek stačí, když dokážeme správně poukázat na všechny chybné reprezentace, které se kolem nás množí, a pokusíme se obnovit dialog, který nám jako jediný umožní odvrátit se od časů minulých a pohlédnout budoucnosti zpříma do očí.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy