Způsobují tablety hloupnutí?

17. 05. 2016 | 22:20
Přečteno 6645 krát
Řada médií tento týden informovala o „šokujících“ výsledcích šetření České školské inspekce. Z výsledků mezinárodních srovnávacích testů PISA a ICILS vyplynulo, že žáci ze škol, které při výuce častěji používají tablety a počítače, dosahují v testech horších výsledků. Dle mnohých zavdává tento výsledek důvod k tomu, přehodnotit módní optimismus ohledně využití technologií ve školách. „Vede přemíra techniky k hloupnutí dětí?“ táže se vyděšeně nejmenovaný český deník.

Pedagog Antonín Jančařík výsledky testů okomentoval tím, že naše očekávání spojená se zavedením technologií do škol byla nerealistická a že je načase zaujmout k němu střízlivější postoj. Tyto závěry jsou však neopodstatněné.

Na úvod musím podotknout, že výsledky testů nejsou vůbec překvapivé a že si v žádném případě nezaslouží obří titulky na předních stránkách novin, jako tento týden. Představme si dva milovníky piva, Honzu a Frantu. Honza otvírá pivo zásadně otvírákem. Franta bohužel otvírák nevlastní, a tak používá k odzátkování lahví pouze zuby, i když je to pomalejší a náročnější. Jednoho dne si Honza a Franta dají závod v otvírání piv bez otvíráku. Kdo vyhraje? S testy PISA je to podobné. Žáci, kteří si ve škole navyknou myslet a řešit problémy prostřednictvím tabletů, jsou v jejich přítomnosti efektivní a rychlí. Když jim ale tablety seberete a donutíte je utkat se v klasických testech se žáky, kteří na tablety zvyklí nejsou a běžně řeší úlohy bez nich, samozřejmě prohrají – stejně jako Honza v závodě s pivem. Testy už předem straní jejich soupeřům.

Kdo je tady inteligent?

Někdo namítne, že toto jenom dokazuje, že žáci působením tabletů hloupnou. Vždyť pouze klasické testy, při kterých nemáme k dispozici žádné umělé vymoženosti, jsou ukazatelem pravé inteligence! Co je to ale inteligence? Jsou to výpočty, které se odehrávají v našem mozku? V takovém případě bychom měli žákům zakázat počítat na prstech. Jsou to tedy pouze procesy, které provádí naše biologické tělo? Pak bychom měli zatrhnout výpočty na papíře a dělání náčrtů. Tablety jsou pouze trochu vyspělejší pomůckou než prsty, papír a tužka. Stejně jako sčítání pod sebou je používání tabletů příkladem toho, čemu dnešní psychologové říkají cognitive offloading – přenášení náročných myšlenkových procesů na vnější mechanismy. Offloading provádím pokaždé, když si udělám poznámku místo toho, abych si něco zapamatoval. Schopnost využívat okolní prostředky k řešení problémů je klíčovou součástí inteligence.

Inteligence se neschovává v mozku. Inteligence je funkce širokého systému, který se skládá z našeho mozku, těla i okolí, včetně technologií, které jsme schopni zužitkovat. Inteligentní systém je ten, který je schopen co nejefektivněji využívat všech prostředků (mozku, prstů, počítače…) k řešení problémů. Jak píše v knize Narozeni jako kyborgové přední současný filozof Andy Clark, technologie jako brýle či telefony jsou pouze rozšířením naší biologické výbavy. Clarkovo heslo zní: za myšlení považujme každý proces, který bychom za myšlenkový považovali, kdyby se odehrál uvnitř lebky! Nakreslit si Vennův diagram na papír či provést výpočet na kalkulačce je stejně tak součástí našeho myšlení jako představivost či počítání zpaměti.

V dnešní době se na technologiích stáváme čím dál závislejšími. Offloading je stále běžnější a naši inteligenci rozkládáme na více a více prostředků, jelikož technologie nás doslova obklopují. Clarkovými slovy – jsme kyborgy od narození. To však naši inteligenci nesnižuje. Ba naopak: schopnost rozložit svou inteligenci po různých hardwarech značí velkou kulturní vyspělost. Symbióza s technologiemi nám umožňuje dosáhnout takových výsledků při řešení problémů, o jakých se lidem ještě nedávno ani nesnilo. Ve školách by se tato symbióza měla podporovat. Česká školská inspekce by místo testů PISA měla zavést testy, při kterých by žáci směli používat technologií, jakých se jim zachce, a pak srovnat výsledky z technologicky vyspělejších škol s těmi méně vyspělými. Pouze pokud by i v takovém případě dosáhli ti první horších výsledků, dalo by se vyvodit, že něco je špatně. O možnosti takových výsledků však velmi pochybuji.

Recyklovat prosím

Staromilci možná znovu namítnou: pokud ale přenecháme velkou část našeho myšlení technologiím a rozložíme svou inteligenci po okolních prostředcích, nepoužívané části našeho mozku zdegenerují. A musíme přece pečovat o to, co je v našem těle přirozené! Se zakrnělým mozkem se z nás stanou podivné polobytosti zcela závislé na technologiích. Tato námitka je ovšem neplatná. Lidský mozek je plastický. Pokud vám například někdo usekne ruku, neurony, které ruku dříve ovládaly, se rychle přeskupí a začnou plnit novou funkci. Nezdegenerují. K obdobnému přeskupení může dojít i v případě přenesení určitých myšlenkových procesů na počítače. A to je v našem zájmu, protože se tak uvolní místo pro nové kognitivní funkce.

Francouzský neurovědec Stanislas Deheane ve své "teorii neuronální recyklace" tvrdí, že právě díky recyklaci starých, nepoužívaných částí mozku mohl člověk před několika tisíci let získat intelektuální dovednosti charakteristické pro moderního homo sapiens. Například oblasti mozkové kůry, které se specializují na čtení či porozumění mluvené řeči, původně plnily úplně jinou funkci. Dokázaly se však adaptovat na potřeby moderního člověka a přeskupily se. Něco takového se může stát, převezmou-li část kognitivní odpovědnosti moderní technologie. Netvrdím, že bychom se měli stát inženýry lidských duší a snažit se tímto způsobem ovlivnit fungování dětských mozků. Tvrdím pouze, že mozek je velmi adaptabilní a plastický a čím méně bude muset řešit banality typu velká násobilka, tím více se bude moci soustředit na skutečně zajímavé problémy a dosahovat, nejlépe v symbióze s technologiemi, velkých výsledků.

Na závěr: chceme-li si utvořit názor na roli moderních technologií při školní výuce, musíme si především ujasnit naše pedagogické priority. Pokud nám jde o to, aby příští generace byly skutečně inteligentní, musíme jim umožnit vysokou míru symbiózy se zázraky moderní techniky. V takovém případě bychom měli též změnit způsoby testování a místo klasických úloh, které vytrhují děti z jejich přirozeného technologického prostředí, ověřovat jejich schopnost využívat různých technologických zdrojů k řešení hlubších problémů. Pokud nám jde naopak o to, zachovat nezávislost budoucích generací na technologiích a zaměstnat jejich mozky mechanickými trivialitami, pak poskytují závěry České školské inspekce důvod k obavě. V tomto článku jsem se pokusil ukázat, proč volit první možnost.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy