Způsobují tablety hloupnutí?

17. 05. 2016 | 22:20
Přečteno 7835 krát
Řada médií tento týden informovala o „šokujících“ výsledcích šetření České školské inspekce. Z výsledků mezinárodních srovnávacích testů PISA a ICILS vyplynulo, že žáci ze škol, které při výuce častěji používají tablety a počítače, dosahují v testech horších výsledků. Dle mnohých zavdává tento výsledek důvod k tomu, přehodnotit módní optimismus ohledně využití technologií ve školách. „Vede přemíra techniky k hloupnutí dětí?“ táže se vyděšeně nejmenovaný český deník.

Pedagog Antonín Jančařík výsledky testů okomentoval tím, že naše očekávání spojená se zavedením technologií do škol byla nerealistická a že je načase zaujmout k němu střízlivější postoj. Tyto závěry jsou však neopodstatněné.

Na úvod musím podotknout, že výsledky testů nejsou vůbec překvapivé a že si v žádném případě nezaslouží obří titulky na předních stránkách novin, jako tento týden. Představme si dva milovníky piva, Honzu a Frantu. Honza otvírá pivo zásadně otvírákem. Franta bohužel otvírák nevlastní, a tak používá k odzátkování lahví pouze zuby, i když je to pomalejší a náročnější. Jednoho dne si Honza a Franta dají závod v otvírání piv bez otvíráku. Kdo vyhraje? S testy PISA je to podobné. Žáci, kteří si ve škole navyknou myslet a řešit problémy prostřednictvím tabletů, jsou v jejich přítomnosti efektivní a rychlí. Když jim ale tablety seberete a donutíte je utkat se v klasických testech se žáky, kteří na tablety zvyklí nejsou a běžně řeší úlohy bez nich, samozřejmě prohrají – stejně jako Honza v závodě s pivem. Testy už předem straní jejich soupeřům.

Kdo je tady inteligent?

Někdo namítne, že toto jenom dokazuje, že žáci působením tabletů hloupnou. Vždyť pouze klasické testy, při kterých nemáme k dispozici žádné umělé vymoženosti, jsou ukazatelem pravé inteligence! Co je to ale inteligence? Jsou to výpočty, které se odehrávají v našem mozku? V takovém případě bychom měli žákům zakázat počítat na prstech. Jsou to tedy pouze procesy, které provádí naše biologické tělo? Pak bychom měli zatrhnout výpočty na papíře a dělání náčrtů. Tablety jsou pouze trochu vyspělejší pomůckou než prsty, papír a tužka. Stejně jako sčítání pod sebou je používání tabletů příkladem toho, čemu dnešní psychologové říkají cognitive offloading – přenášení náročných myšlenkových procesů na vnější mechanismy. Offloading provádím pokaždé, když si udělám poznámku místo toho, abych si něco zapamatoval. Schopnost využívat okolní prostředky k řešení problémů je klíčovou součástí inteligence.

Inteligence se neschovává v mozku. Inteligence je funkce širokého systému, který se skládá z našeho mozku, těla i okolí, včetně technologií, které jsme schopni zužitkovat. Inteligentní systém je ten, který je schopen co nejefektivněji využívat všech prostředků (mozku, prstů, počítače…) k řešení problémů. Jak píše v knize Narozeni jako kyborgové přední současný filozof Andy Clark, technologie jako brýle či telefony jsou pouze rozšířením naší biologické výbavy. Clarkovo heslo zní: za myšlení považujme každý proces, který bychom za myšlenkový považovali, kdyby se odehrál uvnitř lebky! Nakreslit si Vennův diagram na papír či provést výpočet na kalkulačce je stejně tak součástí našeho myšlení jako představivost či počítání zpaměti.

V dnešní době se na technologiích stáváme čím dál závislejšími. Offloading je stále běžnější a naši inteligenci rozkládáme na více a více prostředků, jelikož technologie nás doslova obklopují. Clarkovými slovy – jsme kyborgy od narození. To však naši inteligenci nesnižuje. Ba naopak: schopnost rozložit svou inteligenci po různých hardwarech značí velkou kulturní vyspělost. Symbióza s technologiemi nám umožňuje dosáhnout takových výsledků při řešení problémů, o jakých se lidem ještě nedávno ani nesnilo. Ve školách by se tato symbióza měla podporovat. Česká školská inspekce by místo testů PISA měla zavést testy, při kterých by žáci směli používat technologií, jakých se jim zachce, a pak srovnat výsledky z technologicky vyspělejších škol s těmi méně vyspělými. Pouze pokud by i v takovém případě dosáhli ti první horších výsledků, dalo by se vyvodit, že něco je špatně. O možnosti takových výsledků však velmi pochybuji.

Recyklovat prosím

Staromilci možná znovu namítnou: pokud ale přenecháme velkou část našeho myšlení technologiím a rozložíme svou inteligenci po okolních prostředcích, nepoužívané části našeho mozku zdegenerují. A musíme přece pečovat o to, co je v našem těle přirozené! Se zakrnělým mozkem se z nás stanou podivné polobytosti zcela závislé na technologiích. Tato námitka je ovšem neplatná. Lidský mozek je plastický. Pokud vám například někdo usekne ruku, neurony, které ruku dříve ovládaly, se rychle přeskupí a začnou plnit novou funkci. Nezdegenerují. K obdobnému přeskupení může dojít i v případě přenesení určitých myšlenkových procesů na počítače. A to je v našem zájmu, protože se tak uvolní místo pro nové kognitivní funkce.

Francouzský neurovědec Stanislas Deheane ve své "teorii neuronální recyklace" tvrdí, že právě díky recyklaci starých, nepoužívaných částí mozku mohl člověk před několika tisíci let získat intelektuální dovednosti charakteristické pro moderního homo sapiens. Například oblasti mozkové kůry, které se specializují na čtení či porozumění mluvené řeči, původně plnily úplně jinou funkci. Dokázaly se však adaptovat na potřeby moderního člověka a přeskupily se. Něco takového se může stát, převezmou-li část kognitivní odpovědnosti moderní technologie. Netvrdím, že bychom se měli stát inženýry lidských duší a snažit se tímto způsobem ovlivnit fungování dětských mozků. Tvrdím pouze, že mozek je velmi adaptabilní a plastický a čím méně bude muset řešit banality typu velká násobilka, tím více se bude moci soustředit na skutečně zajímavé problémy a dosahovat, nejlépe v symbióze s technologiemi, velkých výsledků.

Na závěr: chceme-li si utvořit názor na roli moderních technologií při školní výuce, musíme si především ujasnit naše pedagogické priority. Pokud nám jde o to, aby příští generace byly skutečně inteligentní, musíme jim umožnit vysokou míru symbiózy se zázraky moderní techniky. V takovém případě bychom měli též změnit způsoby testování a místo klasických úloh, které vytrhují děti z jejich přirozeného technologického prostředí, ověřovat jejich schopnost využívat různých technologických zdrojů k řešení hlubších problémů. Pokud nám jde naopak o to, zachovat nezávislost budoucích generací na technologiích a zaměstnat jejich mozky mechanickými trivialitami, pak poskytují závěry České školské inspekce důvod k obavě. V tomto článku jsem se pokusil ukázat, proč volit první možnost.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy