Malý Tomík Hudeček ořezává BigBoard
Jak se blíží komunální volby v Praze, BigBoard (a s ním i šest dalších mnohem menších billboardových agentur) přelepuje volební plakáty současného pražského primátora, 35letého Tomáše Hudečka.
BigBoard ví, o čem mluví
Za bezprecedentním útokem BigBoardu na demokratický proces voleb ve městě je dlouho odkládaná snaha magistrátu zarazit rozlézání přerostlých billboardových ploch, které lemují každou větší silnici, procházející hlavním městem.
Tato snaha postihuje nejvíce právě BigBoard jako zdaleka největšího poskytovatele venkovní reklamní plochy ve městě, což představuje 40% podíl na trhu s venkovní reklamou v Praze (podle údajů Svazu provozovatelů venkovní reklamy /SPVR/). Vede nejen co do počtu billboardů (má jich více než 12 000), ale také co do velikosti jejich plochy: v některých případech mají jeho billboardy plochu až 80 m2.
Pražský magistrát chce od 1. října 2014 vyhláškou omezit velikost nově instalovaných billboardů na maximální plochu 6 m2.
BigBoard své protiakce neomezuje jen na vymazání tváře pražského voleného primátora z povrchu svých billboardů. Firma nastartovala svou vlastní kampaň s výzvou Pražanům, aby nedovolili městu, aby je ‚okrádalo‘ tak, jak okrádá BigBoard. Podstatou oné ‚krádeže‘, jak kampaň s názvem ‚Okradená Praha‘ naznačuje, má být právě pokus města omezit velikost nových billboardů.
BigBoard není jen největší firmou svého druhu na trhu. Je také firmou s nejlepšími vazbami na pražské komunální politiky – nebo alespoň jí byl do té doby, než se pražským primátorem stal loni v červnu Tomáš Hudeček. Ten je členem TOP 09, politické strany, která v listopadu 2011 ukončila dvě dekády trvající dominanci dvou nejsilnějších politických stran v zemi, ODS a ČSSD, nad pražskou radnicí.
Podle Hudečka si billboardové agentury vydělaly díky pronájmu městských pozemků od Hlavního města Prahy za posledních deset let téměř 100 milionů dolarů, z nichž velká část skončila v kapsách majitelů BigBoardu. Hudeček tvrdí, že nájemní smlouvy na tyto pozemky byly pro město krajně nevýhodné.
SPVR uvádí, že Hlavní město Praha bylo zákazníkem Big Boardu v jediném případě, alespoň pokud jde o velkoformátové billboardy. Mělo to být v roce 2009, kdy tehdejší pražský radní pro kulturu Milan Richter z ODS utratil za propagaci města u BigBoardu čtvrt milionu dolarů.
Zdá se, že Hudeček příjmy billboardových firem, které jim plynou z reklamy v pražských ulicích, krutě podcenil. Podle SPVR se na trhu točí 40 milionů dolarů ročně, přičemž město z toho dostává na základě nájemních smluv s billboardovými firmami desetinu.
Oficiálně stojí za negativní kampaní proti Hudečkovi SPVR. Jenže tohle sdružení není ničím jiným, než pouhou zástěrkou BigBoardu, jak prozrazuje letmý pohled na obsazení jejího řídicího orgánu.
Ze sedmi členů výkonné rady SPVR jsou čtyři těsně spojeni s BigBoardem: George Kisugite a Marek Pavlas sedí v dozorčí radě BigBoardu, Richard Flimel je místopředseda představenstva BigBoardu (Flimel je slovenský právník ve službách J&T, finanční skupiny, která je pravděpodobným skutečným vlastníkem BigBoardu), a Dušan Palcr je spoluvlastníkem J&T.
Tohle nechutné pošťuchování mezi BigBoardem a pražským primátorem každopádně podtrhuje nepřijatelnost politického vlivu, který inkriminovaná firma má. Chování BigBoardu navíc splňuje všechny znaky ohromujícího zneužití významné tržní síly. BigBoard kontroluje 40 % relevantního trhu (tzv. pražský OOH trh), což je úroveň koncentrace trhu, která dalece převyšuje úroveň považovanou ekonomy za ohrožení volné soutěž. Uvážíme-li evidentní snahu BigBoardu použít svou tržní váhu jako nástroj k odstranění primátora hlavního města, musíme se domnívat, že taková firma bude stejně zacházet i se svými rivaly obchodními.
Můžeme jen doufat, že antimonopolní úřad zavede ve věci postupu BigBoardu šetření a že Hudeček bude mít dost fištrónu na to, aby bez okolků podal k ÚOHS k takovému šetření podnět. (Candole Partners s radostí stížnost panu primátorovi připraví).
Než ale začneme jásat nad zhroucením jánabráchovského systému, v němž mohla billboardová lobby nabízet politikům a jejich obchodním partnerům reklamní plochy za ‚zvláštní zacházení‘, musíme se připravit i na následující nepříjemnou možnost: že TOP 09 se prostě jenom snaží vyždímat nějaké peníze na svou volební kampaň pokusem o zmáčknutí BigBoardu a podporou jeho francouzského konkurenta JCDecaux.
JCDecaux se specializuje na mnohem menší formáty venkovní reklamy na tramvajových zastávkách (odtud ta narážka na billboardu na obrázku výše). Letos v květnu se JCDecaux stal jediným akcionářem společnosti JCDecaux BigBoard, což je joint-venture obou firem. Jak se zdá, Francouzi BigBoard vyšachovali, a dost možná s Hudečkovou pomocí.
Musíme doufat, že Tomáš Hudeček koná v dobré víře. Snad se jen pokouší dostat do nájemních smluv s billboardovou lobby pro město výhodnější podmínky. Je ale velmi těžké si představit, že by ho jeho stranický podšéf Miroslav Kalousek ponoukal, aby poškodil zájmy J&T, vzhledem k jejich dlouholetým vřelým vzájemným vztahům.
Pokud ANO 2011, které se pravděpodobně stane součástí příští pražské městské koalice, neslíbí podpořit Hudečkovu billboardovou vyhlášku, je jen jeden způsob, jak prověřit opravdovost jeho záměrů: zajistit mu a jeho straně ve volbách 10–11 října návrat k moci.
BigBoard ví, o čem mluví
Za bezprecedentním útokem BigBoardu na demokratický proces voleb ve městě je dlouho odkládaná snaha magistrátu zarazit rozlézání přerostlých billboardových ploch, které lemují každou větší silnici, procházející hlavním městem.
Tato snaha postihuje nejvíce právě BigBoard jako zdaleka největšího poskytovatele venkovní reklamní plochy ve městě, což představuje 40% podíl na trhu s venkovní reklamou v Praze (podle údajů Svazu provozovatelů venkovní reklamy /SPVR/). Vede nejen co do počtu billboardů (má jich více než 12 000), ale také co do velikosti jejich plochy: v některých případech mají jeho billboardy plochu až 80 m2.
Pražský magistrát chce od 1. října 2014 vyhláškou omezit velikost nově instalovaných billboardů na maximální plochu 6 m2.
BigBoard své protiakce neomezuje jen na vymazání tváře pražského voleného primátora z povrchu svých billboardů. Firma nastartovala svou vlastní kampaň s výzvou Pražanům, aby nedovolili městu, aby je ‚okrádalo‘ tak, jak okrádá BigBoard. Podstatou oné ‚krádeže‘, jak kampaň s názvem ‚Okradená Praha‘ naznačuje, má být právě pokus města omezit velikost nových billboardů.
BigBoard není jen největší firmou svého druhu na trhu. Je také firmou s nejlepšími vazbami na pražské komunální politiky – nebo alespoň jí byl do té doby, než se pražským primátorem stal loni v červnu Tomáš Hudeček. Ten je členem TOP 09, politické strany, která v listopadu 2011 ukončila dvě dekády trvající dominanci dvou nejsilnějších politických stran v zemi, ODS a ČSSD, nad pražskou radnicí.
Podle Hudečka si billboardové agentury vydělaly díky pronájmu městských pozemků od Hlavního města Prahy za posledních deset let téměř 100 milionů dolarů, z nichž velká část skončila v kapsách majitelů BigBoardu. Hudeček tvrdí, že nájemní smlouvy na tyto pozemky byly pro město krajně nevýhodné.
SPVR uvádí, že Hlavní město Praha bylo zákazníkem Big Boardu v jediném případě, alespoň pokud jde o velkoformátové billboardy. Mělo to být v roce 2009, kdy tehdejší pražský radní pro kulturu Milan Richter z ODS utratil za propagaci města u BigBoardu čtvrt milionu dolarů.
Zdá se, že Hudeček příjmy billboardových firem, které jim plynou z reklamy v pražských ulicích, krutě podcenil. Podle SPVR se na trhu točí 40 milionů dolarů ročně, přičemž město z toho dostává na základě nájemních smluv s billboardovými firmami desetinu.
Oficiálně stojí za negativní kampaní proti Hudečkovi SPVR. Jenže tohle sdružení není ničím jiným, než pouhou zástěrkou BigBoardu, jak prozrazuje letmý pohled na obsazení jejího řídicího orgánu.
Ze sedmi členů výkonné rady SPVR jsou čtyři těsně spojeni s BigBoardem: George Kisugite a Marek Pavlas sedí v dozorčí radě BigBoardu, Richard Flimel je místopředseda představenstva BigBoardu (Flimel je slovenský právník ve službách J&T, finanční skupiny, která je pravděpodobným skutečným vlastníkem BigBoardu), a Dušan Palcr je spoluvlastníkem J&T.
Tohle nechutné pošťuchování mezi BigBoardem a pražským primátorem každopádně podtrhuje nepřijatelnost politického vlivu, který inkriminovaná firma má. Chování BigBoardu navíc splňuje všechny znaky ohromujícího zneužití významné tržní síly. BigBoard kontroluje 40 % relevantního trhu (tzv. pražský OOH trh), což je úroveň koncentrace trhu, která dalece převyšuje úroveň považovanou ekonomy za ohrožení volné soutěž. Uvážíme-li evidentní snahu BigBoardu použít svou tržní váhu jako nástroj k odstranění primátora hlavního města, musíme se domnívat, že taková firma bude stejně zacházet i se svými rivaly obchodními.
Můžeme jen doufat, že antimonopolní úřad zavede ve věci postupu BigBoardu šetření a že Hudeček bude mít dost fištrónu na to, aby bez okolků podal k ÚOHS k takovému šetření podnět. (Candole Partners s radostí stížnost panu primátorovi připraví).
Než ale začneme jásat nad zhroucením jánabráchovského systému, v němž mohla billboardová lobby nabízet politikům a jejich obchodním partnerům reklamní plochy za ‚zvláštní zacházení‘, musíme se připravit i na následující nepříjemnou možnost: že TOP 09 se prostě jenom snaží vyždímat nějaké peníze na svou volební kampaň pokusem o zmáčknutí BigBoardu a podporou jeho francouzského konkurenta JCDecaux.
JCDecaux se specializuje na mnohem menší formáty venkovní reklamy na tramvajových zastávkách (odtud ta narážka na billboardu na obrázku výše). Letos v květnu se JCDecaux stal jediným akcionářem společnosti JCDecaux BigBoard, což je joint-venture obou firem. Jak se zdá, Francouzi BigBoard vyšachovali, a dost možná s Hudečkovou pomocí.
Musíme doufat, že Tomáš Hudeček koná v dobré víře. Snad se jen pokouší dostat do nájemních smluv s billboardovou lobby pro město výhodnější podmínky. Je ale velmi těžké si představit, že by ho jeho stranický podšéf Miroslav Kalousek ponoukal, aby poškodil zájmy J&T, vzhledem k jejich dlouholetým vřelým vzájemným vztahům.
Pokud ANO 2011, které se pravděpodobně stane součástí příští pražské městské koalice, neslíbí podpořit Hudečkovu billboardovou vyhlášku, je jen jeden způsob, jak prověřit opravdovost jeho záměrů: zajistit mu a jeho straně ve volbách 10–11 října návrat k moci.