Směniti Kalouska
Jestli je pravda, že Andrej Babiš a Martin Roman uzavřeli příměří, proč potom jeden z nejstarších Romanových politických patronů Miroslav Kalousek pokračuje ve svých hysterických výpadech na současného ministra financí?
Shrnuto a podtrženo, Martin Roman pomůže Babišovi získat Prahu a zničit Kalouska; za to získá záruku, že nebude odsouzen, a pokud by odsouzen byl, že bude omilostněn.
Tuto otázku si klade Erik Best v dnešním Final Wordu. Je to zcela legitimní otázka a odpověď na ni lze nalézt na billboardech lemujících Pražský okruh.
Bylo by příliš zjednodušující popisovat kampaň agentury BigBoard ‚Okradená Praha‘ jako oprávněný pokus standardního podnikatele bránit se záměru magistrátu zamezit počínaje 1. říjnem umisťování nových billboardů o ploše přesahující 6 m2.
Pravda, takový zákaz zasáhne BigBoard mnohem citelněji než kteréhokoli jiného hráče na trhu. BigBoard ovládá téměř polovinu trhu s velkoformátovou venkovní reklamou v Praze, což představuje byznys bratru za 35–40 mil. dolarů ročně; tak to uvádí SPVR, Svaz provozovatelů venkovní reklamy, který za kampaní místo BigBoardu oficiálně stojí a který fakticky ovládá BigBoard.
Bylo by ale chybou interpretovat tento spor jako ryze obchodní, a to z jednoho prostého důvodu: kdo ovládá BigBoard.
Pokud město prostě jen chtělo zlepšit podmínky nájemních smluv, které s ním BigBoard uzavřel (agentura platí městu za nájem městských pozemků, na nichž umisťuje své billboardy, jednu desetinu svých tržeb, tedy zhruba 4 mil dolarů ročně), dohoda by byla už dávno uzavřená.
Je těžké uvěřit, že by se BigBoard pustil do takto agresivního výpadu vůči straně vedené jeho starým přítelem Miroslavem Kalouskem, navíc uprostřed kampaně před klíčovými volbami roku, pokud by se jednalo o ryze obchodní záležitost. Vlastníci BigBoardu jsou zvyklí uzavírat dohody s nenasytnými politiky.
Stejně tak je nepředstavitelné, že by se pražský primátor Tomáš Hudeček, 35letý politik TOP 09 původem z Olomouce, který v Praze nemá vlastní mocenskou základnu, rozhodl ‚vletět‘ na BigBoard o své vůli, bez plné podpory své strany. A ‚plnou podporou strany‘ máme na mysli plnou podporu jejího faktického lídra – Miroslava Kalouska.
A konečně je nepředstavitelné, že by Kalousek takový zákrok proti BigBoardu podporoval – leda že by se rozkmotřil s Martinem Romanem a jeho obchodními partnery z J&T. J&T je majoritním vlastníkem BigBoardu.
Ve výroční zprávě BigBoardu za rok 2013 se uvádí, že podle nejlepšího vědomí společnosti jsou jejími vlastníky akciová společnost JOJ Media House, vlastněná slovenským advokátem Richardem Flimelem, který pracuje pro J&T (60%), dále Richard Fuxa, jenž stojí v čele BigBoardu a figuruje jako fasáda pro nedávnou transakci, v níž BigBoard získal umělecká díla české secese a modernismu za několik milionů dolarů (20%), a konečně Touzimsky Media, což je švýcarská akciovka spojená s Janem Veverkou, obchodním partnerem Martina Romana (20%).
Takže o co tu ve skutečnosti jde? Odpovědí je pozoruhodná potřeba Andreje Babiše a Martina Romana uzavřít spolu dohodu. Babiš potřebuje získat kontrolu nad Prahou a nenávidí Kalouska. Kampani jeho hnutí ANO dochází pod vedením tragicky necharismatické Adriany Krnáčové dech. Pokud chce ANO vyhodit TOP 09 ze sedla a převzít vládu nad městem, potřebuje k tomu pomoc zvenčí, třeba jaké se jí teď dostalo od BigBoardu a jeho výpadu proti Hudečkovi a ‚zlodějům‘ na radnici.
A Roman? Ten potřebuje ochranu před stíháním ze strany Martina Bodláka a jeho kolegů na pražském vrchním státním zastupitelství. Ze znovuotevření vyšetřování kauz ČEZu musí mít Roman a jeho političtí patroni Bohuslav Sobotka a Václav Klaus těžké spaní – jejich vliv se rychle vytrácí. Roman tedy nyní potřebuje získat politické krytí u Babiše a Miloše Zemana.
Romanovým trumfem jsou samozřejmě jeho nadstandardní vztahy s Kalouskem. Útok BigBoardu na TOP 09 je dosud nejhmatatelnějším důkazem toho, že se Roman rozhodl vyměnit Kalouskovu kartu za kartu ‚Můžeš opustit vězení‘, kterou mají v rukávu Babiš se Zemanem.
Shrnuto a podtrženo, Roman pomůže Babišovi získat Prahu a zničit Kalouska; za to získá záruku, že nebude odsouzen, a pokud by odsouzen byl, že bude omilostněn. A k tomu, samozřejmě, získá podporu ANO pro likvidaci Hudečkovy vyhlášky zakazující instalaci nových velkých billboardů.
A čím více se Kalousek bude cítit hozen přes palubu svými starými přáteli, tím víc bude hysterčit. Samozřejmě je také možné, že Hudečkova protibillboardová vyhláška je ve skutečnosti Kalouskův pokus přesvědčit Romana a další, aby ho za Babišovu ochranu nevyměňovali.
Shrnuto a podtrženo, Martin Roman pomůže Babišovi získat Prahu a zničit Kalouska; za to získá záruku, že nebude odsouzen, a pokud by odsouzen byl, že bude omilostněn.
Tuto otázku si klade Erik Best v dnešním Final Wordu. Je to zcela legitimní otázka a odpověď na ni lze nalézt na billboardech lemujících Pražský okruh.
Bylo by příliš zjednodušující popisovat kampaň agentury BigBoard ‚Okradená Praha‘ jako oprávněný pokus standardního podnikatele bránit se záměru magistrátu zamezit počínaje 1. říjnem umisťování nových billboardů o ploše přesahující 6 m2.
Pravda, takový zákaz zasáhne BigBoard mnohem citelněji než kteréhokoli jiného hráče na trhu. BigBoard ovládá téměř polovinu trhu s velkoformátovou venkovní reklamou v Praze, což představuje byznys bratru za 35–40 mil. dolarů ročně; tak to uvádí SPVR, Svaz provozovatelů venkovní reklamy, který za kampaní místo BigBoardu oficiálně stojí a který fakticky ovládá BigBoard.
Bylo by ale chybou interpretovat tento spor jako ryze obchodní, a to z jednoho prostého důvodu: kdo ovládá BigBoard.
Pokud město prostě jen chtělo zlepšit podmínky nájemních smluv, které s ním BigBoard uzavřel (agentura platí městu za nájem městských pozemků, na nichž umisťuje své billboardy, jednu desetinu svých tržeb, tedy zhruba 4 mil dolarů ročně), dohoda by byla už dávno uzavřená.
Je těžké uvěřit, že by se BigBoard pustil do takto agresivního výpadu vůči straně vedené jeho starým přítelem Miroslavem Kalouskem, navíc uprostřed kampaně před klíčovými volbami roku, pokud by se jednalo o ryze obchodní záležitost. Vlastníci BigBoardu jsou zvyklí uzavírat dohody s nenasytnými politiky.
Stejně tak je nepředstavitelné, že by se pražský primátor Tomáš Hudeček, 35letý politik TOP 09 původem z Olomouce, který v Praze nemá vlastní mocenskou základnu, rozhodl ‚vletět‘ na BigBoard o své vůli, bez plné podpory své strany. A ‚plnou podporou strany‘ máme na mysli plnou podporu jejího faktického lídra – Miroslava Kalouska.
A konečně je nepředstavitelné, že by Kalousek takový zákrok proti BigBoardu podporoval – leda že by se rozkmotřil s Martinem Romanem a jeho obchodními partnery z J&T. J&T je majoritním vlastníkem BigBoardu.
Ve výroční zprávě BigBoardu za rok 2013 se uvádí, že podle nejlepšího vědomí společnosti jsou jejími vlastníky akciová společnost JOJ Media House, vlastněná slovenským advokátem Richardem Flimelem, který pracuje pro J&T (60%), dále Richard Fuxa, jenž stojí v čele BigBoardu a figuruje jako fasáda pro nedávnou transakci, v níž BigBoard získal umělecká díla české secese a modernismu za několik milionů dolarů (20%), a konečně Touzimsky Media, což je švýcarská akciovka spojená s Janem Veverkou, obchodním partnerem Martina Romana (20%).
Takže o co tu ve skutečnosti jde? Odpovědí je pozoruhodná potřeba Andreje Babiše a Martina Romana uzavřít spolu dohodu. Babiš potřebuje získat kontrolu nad Prahou a nenávidí Kalouska. Kampani jeho hnutí ANO dochází pod vedením tragicky necharismatické Adriany Krnáčové dech. Pokud chce ANO vyhodit TOP 09 ze sedla a převzít vládu nad městem, potřebuje k tomu pomoc zvenčí, třeba jaké se jí teď dostalo od BigBoardu a jeho výpadu proti Hudečkovi a ‚zlodějům‘ na radnici.
A Roman? Ten potřebuje ochranu před stíháním ze strany Martina Bodláka a jeho kolegů na pražském vrchním státním zastupitelství. Ze znovuotevření vyšetřování kauz ČEZu musí mít Roman a jeho političtí patroni Bohuslav Sobotka a Václav Klaus těžké spaní – jejich vliv se rychle vytrácí. Roman tedy nyní potřebuje získat politické krytí u Babiše a Miloše Zemana.
Romanovým trumfem jsou samozřejmě jeho nadstandardní vztahy s Kalouskem. Útok BigBoardu na TOP 09 je dosud nejhmatatelnějším důkazem toho, že se Roman rozhodl vyměnit Kalouskovu kartu za kartu ‚Můžeš opustit vězení‘, kterou mají v rukávu Babiš se Zemanem.
Shrnuto a podtrženo, Roman pomůže Babišovi získat Prahu a zničit Kalouska; za to získá záruku, že nebude odsouzen, a pokud by odsouzen byl, že bude omilostněn. A k tomu, samozřejmě, získá podporu ANO pro likvidaci Hudečkovy vyhlášky zakazující instalaci nových velkých billboardů.
A čím více se Kalousek bude cítit hozen přes palubu svými starými přáteli, tím víc bude hysterčit. Samozřejmě je také možné, že Hudečkova protibillboardová vyhláška je ve skutečnosti Kalouskův pokus přesvědčit Romana a další, aby ho za Babišovu ochranu nevyměňovali.