Lítačka versus Opencard aneb místo vyřešení jednoho problému vyrobíme problém další…
Je pochopitelné, že pokud jsou dvěma stranami sporu subjekt veřejné správy a soukromá firma, bude občan á priori spíše na straně města, v tomto případě toho hlavního. Věc je o to vyhrocenější, když se jedná o Opencard.
Vzhledem k tomu, že zastupuji eMoneyServices, chápu, že můj pohled na věc může být zkreslený. Na druhou stranu mám dobrý přehled o tom, co se ve skutečnosti děje a co je jen virtuální realita. Do článku proto přidávám odkazy na další zdroje informací.
Naprosto chápu, že je veřejnost situací s Opencard zmatená. Lidé kolem mě se často ptají – mám si ještě pořizovat elektronický kupon, prodlužovat Opencard nebo raději rovnou koupit papírovou tramvajenku? Nyní přibyly ještě otázky stran Lítačky.
Opencard má image předraženého tunelu a EMS firmy, přes kterou tekly či stále tečou peníze kmotrům a kmotříčkům pražského podsvětí. Není to tak. Do této obhajoby se ale pouštět nebudu.
S plnou odpovědností svých slov musím znovu zopakovat, že EMS už s Opencard nechce mít nic společného a za žádné další služby pro město nebojuje. Loni v září EMS vyzvala Prahu, aby systém Opencard ukončila a software a služby s tím spojené přestala používat (viz zde). Být mediálně osočováni z toho, že si chceme zajistit další kšefty, je tedy nesmysl.
Praha sice Opencard spílá, jak může, na druhou stranu, pokud měl systém podporu, fungoval dlouhodobě zcela bez problémů. Nenecháme se vydírat od EMS, už jim nebudeme platiti ani korunu (za služby které odvádí), zní z úst představitelů či lépe představitelky města. Ono je to ale spíše naopak. Město čerpá služby, neplatí za ně a používá software v rozporu se smlouvami i autorským zákonem. Když se pak firma proti tomu ozve, je v médiích nařčena z vydírání. Navzdory tomu, že Praha neplní svoje závazky. Metropole má plné právo rozhodnout se, jaké produkty a jaké služby bude nebo nebude využívat. Pokud se ale rozhodne, že po někom bude chtít vyvážet odpadky, starat se o městskou zeleň, zajišťovat osvětlení či dopravní značení, je zcela logické, že za to musí poskytovat finanční odměnu. Stejně tak pokud používá něčí software a know-how.
S Opencard to je ovšem jiné. Zeleň a čistotu má každý rád. Opencard nikoliv. Když už si ta zkorumpovaná EMS nakradla 1,7 miliardy korun, pak už by neměli dostat ani korunu. (EMS za tři roky své práce a licence k systému z rozpočtu Prahy obdržela 116 milionů korun; nic víc). Tady se právě dostáváme k jádru současného problému.
Ať Praha Opencard ukončí a přestane porušovat smlouvy a závazky a také rozhodnutí soudu. Současně bych očekával, že když představitelé Prahy informují veřejnost a zastupitele, nebudou se uchylovat ke lži.
Lítačka nahradila Opencard, proto už problémy neexistují…
Ve skutečnosti však není vůbec jasné, co a jak s Lítačkou bude. Na řadu důležitých otázek (náklady, odpovědnost apod.) Praha neodpovídá a mlží. K tomu ještě někteří její zástupci lžou, protože není pravda, že:
- Lítačka nepoužívá software Opencard (jediná její služba - elektronická tramvajenka - využívá celé řešení elektronické tramvajenky Opencard - viz zde),
- si Praha Lítačku vyvinula sama, neboť pořídila za nejasných podmínek software od společnosti XT-Card (viz zde),
- se jedná o naprosto nový systém, neboť Lítačka funguje na základě datové architektury a s využitím software Opencard (viz výše).
Sama primátorka uvedla, že Opencard je mrtvý projekt. Jedním dechem ovšem dodává, že karty Opencard doslouží. Mnohé z nich ovšem mají platnost až do roku 2020. Navíc nový projekt bude v podstatě plagiátem existující Opencard. Co na tom, že bez souhlasu vlastníka autorských práv, tedy společnosti EMS.
IT odborníci pochybují (viz např. ČT - Události v regionech) o funkčnosti systému jako takového, političtí oponenti paní primátorky vůbec o tom, zda systém ve skutečnosti existuje.
Lítačka je mnohem levnější než Opencard
Reálné náklady na Lítačku sice nikdo nezná, jeden den je to údajně 1,9 miliónu, druhý již 10 miliónů. Zastupitelé navíc upozorňují na to, že se náklady mohou vyšplhat až ke stamiliónovým částkám.
Jasné jsou jen náklady na městkou společnost Operátor Opencard/ICT, který se měl starat o Opencard, leč nedělal to. Zároveň má na starosti Lítačku. Měsíčně od města odstává 5 milionů korun (viz zde). Jednoduchou matematikou tedy lze dojít k tomu, že 5 milionů je jaksi více než 2,3 mil., které platila Praha v roce 2014 za služby EMS. Do současné chvíle stál Operátor Prahu již 175 mil. Kč (EMS 116 mil. Kč).
Relativní je to i s náklady na Opencard. Dnes se operuje s číslem 1,7 miliardy Kč. Tato částka byla však 1,3 miliardy Kč ještě loni. Od té doby EMS neobdržela ani korunu, ale náklady se zvedly o půl miliardy. Kde se tedy vzaly tyto další náklady? A jaké jsou vlastně skutečné náklady na Opencard?
Nutno dodat, že na začátku roku 2015 EMS nabídla městu, že je připravena další provoz a rozvoj zajistit bez jakýchkoli dalších peněž města, protože se postará o příjmy z komerčních činností Opencard. Nula je tedy ještě bezpochyby méně i než 2 milióny, a podstatně méně než 175 mil. Kč.
Další možností byla spolupráce se společností O2, která chtěl Opencard zachránit (viz zde). Město sice s O2 vyjednávalo, současně si už však budovalo svou Lítačku.
Opencard je zastaralá a nefunkční
Podle prohlášení primátorky je Opencard nefunkční a zastaralá. Bohužel musím konstatovat, že toto prohlášení není pravda. Opencard je systém, který byl průběžně posledních deset let inovován, včetně integrace řady moderních technologií. Současně ale musí poskytovat své základní služby - je to stejné, jako by prohlásila, že tramvaje jsou nemoderní, protože se používají již 125 let.
Současná Opencard toho již dnes umí více, než Lítačka slibuje. To, že to nedělá, je dáno jen tím, že Praha tyto služby nikdy nespustila nebo je dokonce zrušila. Opencard historicky umožňovala on-line služby, doručování karet kurýrem domů, přerušení kuponu MHD v době dovolených a další. Kvůli tomu, aby nebyli znevýhodněni držitelé papírových kuponů, tak se tyto služby raději zrušily. Absurdní.
Podle vedení Prahy bude nová Lítačka fungovat spolehlivě a nikdo nic nepozná. Trefněji už se představitelé metropole k situaci vyjádřit nemohli. Vícepráce a vícenáklady skutečně nejsou vidět, a tak celkový rozpočet na Lítačku může v klidu vesele narůstat bez toho, aniž by si toho kdokoliv všiml, stejně jako tomu bylo dlouho u Opencard.
Právní problémy neexistují
Paní primátorka prohlásila, že problémy Opencard budou už řešit jen právníci. Za chod města, jeho náklady a vzniklé škody špatným rozhodováním však neodpovídají právníci, ale představitelé města. A kdo bude zodpovědný za to, že vznikly škody z nezaplacení služeb EMS, porušení smluv a podobně? A kolik to ve výsledku bude?
EMS si již v tuto chvíli nárokuje 638 mil. Kč plus úroky 4 miliony každý měsíc. Toho si je přitom město dobře vědomo (zaznělo to i na jednání pražského zastupitelstva dne 28. 1. 2016). Rada HMP přitom rozhodla 12. 5. 2015, že je nutné jednat o narovnání a také zajištění servisních služeb. Ustanovený jednací tým se však sešel jen jednou a k dalšímu jednání se již neměl. Tedy realita není, že s EMS se nedalo dohodnout, s EMS o dohodě nikdo 7 měsíců nejednal.
Praha navíc prohlašuje, že má na vše posudky, že nic neporušila a že je vše v pořádku. Posudek je však jen názor a ty mohou silně variovat dle potřeb zadavatele. Metropole také tvrdí, že exekuce vůči ní byla zrušena. Pravda je však taková, že předběžné opatření soudu je v platnosti, stejně tak jako pokračuje exekuční řízení - do rozhodnutí Vrchního soudu je pouze odloženo ukládání pokut (viz zde).
Skutečné problémy Opencard (tedy neexistující smlouvy, neodborná péče a řízení služeb) zavedením Lítačky samozřejmě nezmizí, stejně jako nezmizí dluhy a právní spory. Tvrdit, že zavedením Lítačky se vše vyřeší, je naivní. Budovat vedle fungujícího systému systém nový a to ještě provizorně je v rozporu s péčí řádného hospodáře. A snažit se problémy řešit vytváření nových je nelogické…
Vzhledem k tomu, že zastupuji eMoneyServices, chápu, že můj pohled na věc může být zkreslený. Na druhou stranu mám dobrý přehled o tom, co se ve skutečnosti děje a co je jen virtuální realita. Do článku proto přidávám odkazy na další zdroje informací.
Naprosto chápu, že je veřejnost situací s Opencard zmatená. Lidé kolem mě se často ptají – mám si ještě pořizovat elektronický kupon, prodlužovat Opencard nebo raději rovnou koupit papírovou tramvajenku? Nyní přibyly ještě otázky stran Lítačky.
Opencard má image předraženého tunelu a EMS firmy, přes kterou tekly či stále tečou peníze kmotrům a kmotříčkům pražského podsvětí. Není to tak. Do této obhajoby se ale pouštět nebudu.
S plnou odpovědností svých slov musím znovu zopakovat, že EMS už s Opencard nechce mít nic společného a za žádné další služby pro město nebojuje. Loni v září EMS vyzvala Prahu, aby systém Opencard ukončila a software a služby s tím spojené přestala používat (viz zde). Být mediálně osočováni z toho, že si chceme zajistit další kšefty, je tedy nesmysl.
Praha sice Opencard spílá, jak může, na druhou stranu, pokud měl systém podporu, fungoval dlouhodobě zcela bez problémů. Nenecháme se vydírat od EMS, už jim nebudeme platiti ani korunu (za služby které odvádí), zní z úst představitelů či lépe představitelky města. Ono je to ale spíše naopak. Město čerpá služby, neplatí za ně a používá software v rozporu se smlouvami i autorským zákonem. Když se pak firma proti tomu ozve, je v médiích nařčena z vydírání. Navzdory tomu, že Praha neplní svoje závazky. Metropole má plné právo rozhodnout se, jaké produkty a jaké služby bude nebo nebude využívat. Pokud se ale rozhodne, že po někom bude chtít vyvážet odpadky, starat se o městskou zeleň, zajišťovat osvětlení či dopravní značení, je zcela logické, že za to musí poskytovat finanční odměnu. Stejně tak pokud používá něčí software a know-how.
S Opencard to je ovšem jiné. Zeleň a čistotu má každý rád. Opencard nikoliv. Když už si ta zkorumpovaná EMS nakradla 1,7 miliardy korun, pak už by neměli dostat ani korunu. (EMS za tři roky své práce a licence k systému z rozpočtu Prahy obdržela 116 milionů korun; nic víc). Tady se právě dostáváme k jádru současného problému.
Ať Praha Opencard ukončí a přestane porušovat smlouvy a závazky a také rozhodnutí soudu. Současně bych očekával, že když představitelé Prahy informují veřejnost a zastupitele, nebudou se uchylovat ke lži.
Lítačka nahradila Opencard, proto už problémy neexistují…
Ve skutečnosti však není vůbec jasné, co a jak s Lítačkou bude. Na řadu důležitých otázek (náklady, odpovědnost apod.) Praha neodpovídá a mlží. K tomu ještě někteří její zástupci lžou, protože není pravda, že:
- Lítačka nepoužívá software Opencard (jediná její služba - elektronická tramvajenka - využívá celé řešení elektronické tramvajenky Opencard - viz zde),
- si Praha Lítačku vyvinula sama, neboť pořídila za nejasných podmínek software od společnosti XT-Card (viz zde),
- se jedná o naprosto nový systém, neboť Lítačka funguje na základě datové architektury a s využitím software Opencard (viz výše).
Sama primátorka uvedla, že Opencard je mrtvý projekt. Jedním dechem ovšem dodává, že karty Opencard doslouží. Mnohé z nich ovšem mají platnost až do roku 2020. Navíc nový projekt bude v podstatě plagiátem existující Opencard. Co na tom, že bez souhlasu vlastníka autorských práv, tedy společnosti EMS.
IT odborníci pochybují (viz např. ČT - Události v regionech) o funkčnosti systému jako takového, političtí oponenti paní primátorky vůbec o tom, zda systém ve skutečnosti existuje.
Lítačka je mnohem levnější než Opencard
Reálné náklady na Lítačku sice nikdo nezná, jeden den je to údajně 1,9 miliónu, druhý již 10 miliónů. Zastupitelé navíc upozorňují na to, že se náklady mohou vyšplhat až ke stamiliónovým částkám.
Jasné jsou jen náklady na městkou společnost Operátor Opencard/ICT, který se měl starat o Opencard, leč nedělal to. Zároveň má na starosti Lítačku. Měsíčně od města odstává 5 milionů korun (viz zde). Jednoduchou matematikou tedy lze dojít k tomu, že 5 milionů je jaksi více než 2,3 mil., které platila Praha v roce 2014 za služby EMS. Do současné chvíle stál Operátor Prahu již 175 mil. Kč (EMS 116 mil. Kč).
Relativní je to i s náklady na Opencard. Dnes se operuje s číslem 1,7 miliardy Kč. Tato částka byla však 1,3 miliardy Kč ještě loni. Od té doby EMS neobdržela ani korunu, ale náklady se zvedly o půl miliardy. Kde se tedy vzaly tyto další náklady? A jaké jsou vlastně skutečné náklady na Opencard?
Nutno dodat, že na začátku roku 2015 EMS nabídla městu, že je připravena další provoz a rozvoj zajistit bez jakýchkoli dalších peněž města, protože se postará o příjmy z komerčních činností Opencard. Nula je tedy ještě bezpochyby méně i než 2 milióny, a podstatně méně než 175 mil. Kč.
Další možností byla spolupráce se společností O2, která chtěl Opencard zachránit (viz zde). Město sice s O2 vyjednávalo, současně si už však budovalo svou Lítačku.
Opencard je zastaralá a nefunkční
Podle prohlášení primátorky je Opencard nefunkční a zastaralá. Bohužel musím konstatovat, že toto prohlášení není pravda. Opencard je systém, který byl průběžně posledních deset let inovován, včetně integrace řady moderních technologií. Současně ale musí poskytovat své základní služby - je to stejné, jako by prohlásila, že tramvaje jsou nemoderní, protože se používají již 125 let.
Současná Opencard toho již dnes umí více, než Lítačka slibuje. To, že to nedělá, je dáno jen tím, že Praha tyto služby nikdy nespustila nebo je dokonce zrušila. Opencard historicky umožňovala on-line služby, doručování karet kurýrem domů, přerušení kuponu MHD v době dovolených a další. Kvůli tomu, aby nebyli znevýhodněni držitelé papírových kuponů, tak se tyto služby raději zrušily. Absurdní.
Podle vedení Prahy bude nová Lítačka fungovat spolehlivě a nikdo nic nepozná. Trefněji už se představitelé metropole k situaci vyjádřit nemohli. Vícepráce a vícenáklady skutečně nejsou vidět, a tak celkový rozpočet na Lítačku může v klidu vesele narůstat bez toho, aniž by si toho kdokoliv všiml, stejně jako tomu bylo dlouho u Opencard.
Právní problémy neexistují
Paní primátorka prohlásila, že problémy Opencard budou už řešit jen právníci. Za chod města, jeho náklady a vzniklé škody špatným rozhodováním však neodpovídají právníci, ale představitelé města. A kdo bude zodpovědný za to, že vznikly škody z nezaplacení služeb EMS, porušení smluv a podobně? A kolik to ve výsledku bude?
EMS si již v tuto chvíli nárokuje 638 mil. Kč plus úroky 4 miliony každý měsíc. Toho si je přitom město dobře vědomo (zaznělo to i na jednání pražského zastupitelstva dne 28. 1. 2016). Rada HMP přitom rozhodla 12. 5. 2015, že je nutné jednat o narovnání a také zajištění servisních služeb. Ustanovený jednací tým se však sešel jen jednou a k dalšímu jednání se již neměl. Tedy realita není, že s EMS se nedalo dohodnout, s EMS o dohodě nikdo 7 měsíců nejednal.
Praha navíc prohlašuje, že má na vše posudky, že nic neporušila a že je vše v pořádku. Posudek je však jen názor a ty mohou silně variovat dle potřeb zadavatele. Metropole také tvrdí, že exekuce vůči ní byla zrušena. Pravda je však taková, že předběžné opatření soudu je v platnosti, stejně tak jako pokračuje exekuční řízení - do rozhodnutí Vrchního soudu je pouze odloženo ukládání pokut (viz zde).
Skutečné problémy Opencard (tedy neexistující smlouvy, neodborná péče a řízení služeb) zavedením Lítačky samozřejmě nezmizí, stejně jako nezmizí dluhy a právní spory. Tvrdit, že zavedením Lítačky se vše vyřeší, je naivní. Budovat vedle fungujícího systému systém nový a to ještě provizorně je v rozporu s péčí řádného hospodáře. A snažit se problémy řešit vytváření nových je nelogické…