Lítačka versus Opencard aneb místo vyřešení jednoho problému vyrobíme problém další…

02. 02. 2016 | 11:20
Přečteno 4140 krát
Je pochopitelné, že pokud jsou dvěma stranami sporu subjekt veřejné správy a soukromá firma, bude občan á priori spíše na straně města, v tomto případě toho hlavního. Věc je o to vyhrocenější, když se jedná o Opencard.

Vzhledem k tomu, že zastupuji eMoneyServices, chápu, že můj pohled na věc může být zkreslený. Na druhou stranu mám dobrý přehled o tom, co se ve skutečnosti děje a co je jen virtuální realita. Do článku proto přidávám odkazy na další zdroje informací.

Naprosto chápu, že je veřejnost situací s Opencard zmatená. Lidé kolem mě se často ptají – mám si ještě pořizovat elektronický kupon, prodlužovat Opencard nebo raději rovnou koupit papírovou tramvajenku? Nyní přibyly ještě otázky stran Lítačky.

Opencard má image předraženého tunelu a EMS firmy, přes kterou tekly či stále tečou peníze kmotrům a kmotříčkům pražského podsvětí. Není to tak. Do této obhajoby se ale pouštět nebudu.

S plnou odpovědností svých slov musím znovu zopakovat, že EMS už s Opencard nechce mít nic společného a za žádné další služby pro město nebojuje. Loni v září EMS vyzvala Prahu, aby systém Opencard ukončila a software a služby s tím spojené přestala používat (viz zde). Být mediálně osočováni z toho, že si chceme zajistit další kšefty, je tedy nesmysl.

Praha sice Opencard spílá, jak může, na druhou stranu, pokud měl systém podporu, fungoval dlouhodobě zcela bez problémů. Nenecháme se vydírat od EMS, už jim nebudeme platiti ani korunu (za služby které odvádí), zní z úst představitelů či lépe představitelky města. Ono je to ale spíše naopak. Město čerpá služby, neplatí za ně a používá software v rozporu se smlouvami i autorským zákonem. Když se pak firma proti tomu ozve, je v médiích nařčena z vydírání. Navzdory tomu, že Praha neplní svoje závazky. Metropole má plné právo rozhodnout se, jaké produkty a jaké služby bude nebo nebude využívat. Pokud se ale rozhodne, že po někom bude chtít vyvážet odpadky, starat se o městskou zeleň, zajišťovat osvětlení či dopravní značení, je zcela logické, že za to musí poskytovat finanční odměnu. Stejně tak pokud používá něčí software a know-how.

S Opencard to je ovšem jiné. Zeleň a čistotu má každý rád. Opencard nikoliv. Když už si ta zkorumpovaná EMS nakradla 1,7 miliardy korun, pak už by neměli dostat ani korunu. (EMS za tři roky své práce a licence k systému z rozpočtu Prahy obdržela 116 milionů korun; nic víc). Tady se právě dostáváme k jádru současného problému.

Ať Praha Opencard ukončí a přestane porušovat smlouvy a závazky a také rozhodnutí soudu. Současně bych očekával, že když představitelé Prahy informují veřejnost a zastupitele, nebudou se uchylovat ke lži.

Lítačka nahradila Opencard, proto už problémy neexistují…

Ve skutečnosti však není vůbec jasné, co a jak s Lítačkou bude. Na řadu důležitých otázek (náklady, odpovědnost apod.) Praha neodpovídá a mlží. K tomu ještě někteří její zástupci lžou, protože není pravda, že:

- Lítačka nepoužívá software Opencard (jediná její služba - elektronická tramvajenka - využívá celé řešení elektronické tramvajenky Opencard - viz zde),
- si Praha Lítačku vyvinula sama, neboť pořídila za nejasných podmínek software od společnosti XT-Card (viz zde),
- se jedná o naprosto nový systém, neboť Lítačka funguje na základě datové architektury a s využitím software Opencard (viz výše).

Sama primátorka uvedla, že Opencard je mrtvý projekt. Jedním dechem ovšem dodává, že karty Opencard doslouží. Mnohé z nich ovšem mají platnost až do roku 2020. Navíc nový projekt bude v podstatě plagiátem existující Opencard. Co na tom, že bez souhlasu vlastníka autorských práv, tedy společnosti EMS.

IT odborníci pochybují (viz např. ČT - Události v regionech) o funkčnosti systému jako takového, političtí oponenti paní primátorky vůbec o tom, zda systém ve skutečnosti existuje.

Lítačka je mnohem levnější než Opencard

Reálné náklady na Lítačku sice nikdo nezná, jeden den je to údajně 1,9 miliónu, druhý již 10 miliónů. Zastupitelé navíc upozorňují na to, že se náklady mohou vyšplhat až ke stamiliónovým částkám.

Jasné jsou jen náklady na městkou společnost Operátor Opencard/ICT, který se měl starat o Opencard, leč nedělal to. Zároveň má na starosti Lítačku. Měsíčně od města odstává 5 milionů korun (viz zde). Jednoduchou matematikou tedy lze dojít k tomu, že 5 milionů je jaksi více než 2,3 mil., které platila Praha v roce 2014 za služby EMS. Do současné chvíle stál Operátor Prahu již 175 mil. Kč (EMS 116 mil. Kč).

Relativní je to i s náklady na Opencard. Dnes se operuje s číslem 1,7 miliardy Kč. Tato částka byla však 1,3 miliardy Kč ještě loni. Od té doby EMS neobdržela ani korunu, ale náklady se zvedly o půl miliardy. Kde se tedy vzaly tyto další náklady? A jaké jsou vlastně skutečné náklady na Opencard?

Nutno dodat, že na začátku roku 2015 EMS nabídla městu, že je připravena další provoz a rozvoj zajistit bez jakýchkoli dalších peněž města, protože se postará o příjmy z komerčních činností Opencard. Nula je tedy ještě bezpochyby méně i než 2 milióny, a podstatně méně než 175 mil. Kč.

Další možností byla spolupráce se společností O2, která chtěl Opencard zachránit (viz zde). Město sice s O2 vyjednávalo, současně si už však budovalo svou Lítačku.

Opencard je zastaralá a nefunkční


Podle prohlášení primátorky je Opencard nefunkční a zastaralá. Bohužel musím konstatovat, že toto prohlášení není pravda. Opencard je systém, který byl průběžně posledních deset let inovován, včetně integrace řady moderních technologií. Současně ale musí poskytovat své základní služby - je to stejné, jako by prohlásila, že tramvaje jsou nemoderní, protože se používají již 125 let.

Současná Opencard toho již dnes umí více, než Lítačka slibuje. To, že to nedělá, je dáno jen tím, že Praha tyto služby nikdy nespustila nebo je dokonce zrušila. Opencard historicky umožňovala on-line služby, doručování karet kurýrem domů, přerušení kuponu MHD v době dovolených a další. Kvůli tomu, aby nebyli znevýhodněni držitelé papírových kuponů, tak se tyto služby raději zrušily. Absurdní.

Podle vedení Prahy bude nová Lítačka fungovat spolehlivě a nikdo nic nepozná. Trefněji už se představitelé metropole k situaci vyjádřit nemohli. Vícepráce a vícenáklady skutečně nejsou vidět, a tak celkový rozpočet na Lítačku může v klidu vesele narůstat bez toho, aniž by si toho kdokoliv všiml, stejně jako tomu bylo dlouho u Opencard.

Právní problémy neexistují

Paní primátorka prohlásila, že problémy Opencard budou už řešit jen právníci. Za chod města, jeho náklady a vzniklé škody špatným rozhodováním však neodpovídají právníci, ale představitelé města. A kdo bude zodpovědný za to, že vznikly škody z nezaplacení služeb EMS, porušení smluv a podobně? A kolik to ve výsledku bude?

EMS si již v tuto chvíli nárokuje 638 mil. Kč plus úroky 4 miliony každý měsíc. Toho si je přitom město dobře vědomo (zaznělo to i na jednání pražského zastupitelstva dne 28. 1. 2016). Rada HMP přitom rozhodla 12. 5. 2015, že je nutné jednat o narovnání a také zajištění servisních služeb. Ustanovený jednací tým se však sešel jen jednou a k dalšímu jednání se již neměl. Tedy realita není, že s EMS se nedalo dohodnout, s EMS o dohodě nikdo 7 měsíců nejednal.

Praha navíc prohlašuje, že má na vše posudky, že nic neporušila a že je vše v pořádku. Posudek je však jen názor a ty mohou silně variovat dle potřeb zadavatele. Metropole také tvrdí, že exekuce vůči ní byla zrušena. Pravda je však taková, že předběžné opatření soudu je v platnosti, stejně tak jako pokračuje exekuční řízení - do rozhodnutí Vrchního soudu je pouze odloženo ukládání pokut (viz zde).

Skutečné problémy Opencard (tedy neexistující smlouvy, neodborná péče a řízení služeb) zavedením Lítačky samozřejmě nezmizí, stejně jako nezmizí dluhy a právní spory. Tvrdit, že zavedením Lítačky se vše vyřeší, je naivní. Budovat vedle fungujícího systému systém nový a to ještě provizorně je v rozporu s péčí řádného hospodáře. A snažit se problémy řešit vytváření nových je nelogické…

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy