Proč staré seriály táhnou

06. 05. 2011 | 12:36
Přečteno 8348 krát
"Bodie a Doyle z Profesionálů, komisař Moulin a jiní, to byl nedosažitelný svět z jiného prostoru či času."

Nedávno jsem seděl v restauraci a zaslechl diskusi dvou čtyřicátníků o nevalném televizním programu.

„Ty moderní seriály jsou všechny na jedno brdo. Nedá se na to dívat. Nevím, proč se netočí něco takového, jako byli Profesionálové, Komisař Moulin nebo Místo činu se Schimanskim,“ nadával ten první.

„Dneska jsou to samé efekty a nedá se na to koukat. Kdykoliv vidím, že dávají starý seriály, tak je pustím, ale nový jen zřídka,“ trousil druhý.

Nestárnoucí popularita televizní produkce není příliš zkoumané téma. Oba muže můžeme označit za nostalgiky, kteří se rozplývají, protože nad těmi snímky vyrostli, a problém shodit ze stolu, ale pak těžko pochopíme, proč znamenaly některé seriály pro generaci současných čtyřicátníků a padesátníků takový zážitek, že jej magnetizují a fascinují dodnes.

Bodie a Doyle, nebo italská Chobotnice, byly společensky něčím víc, proto nepřestávají přitahovat.

Pamatuji, jak jsem jako dítě hltal filmy pro pamětníky. Nebylo to černobílým obrazem a patinou minula, televize jinak než černobíle nevysílala a duchaření kvůli špatnému signálu činilo obraz horším, než jak jej viděli lidé v prvorepublikovém kině.

Nejvíc mě fascinoval jiný neznámý svět. Historická realita a legrační oblečení. V 70. letech nebyli žádní továrníci, bankéři a lékárníci. Auta vypadala jinak, život plynul jiným tempem. Lidé měli zcela odlišné problémy než tehdejší společnost.

Zatímco v 17. a 18. století byl život na svém počátku i konci pro drtivou většinu lidí prakticky stejný, oněch čtyřicet let mezi první republikou a „reálným socialismem“ bylo jako tři sta let ve středověku.

Jako dítě jsem běh času, jiné historické tempo pozoroval skrze černobílé filmy pro pamětníky. Díky němu jsem si zpřítomnil mládí svého dědy a babičky a jako voyer brouzdal historickým časem.

Současnost mi tehdy ztělesňovala Dietlova produkce, Karel Gott, Vorlíčkovy komedie a estrády typu Televarieté, které vykřikovaly do světa: to jsme my, takhle žijeme, to je náš svět a zábava. Problémy společnosti se v televizi odehrávaly v humorné a líbivé často laskavé podobě, která zastiňovala náladu okupovaného a utlačovaného národa v normalizaci.

Byly to útěky to světa, který nás obklopoval jen zčásti. Byla to „soap opera“ socialistické doby. Sladidlo, které činilo relativní chudobu a nedostatek smysluplné životní perspektivy snesitelnější.

Naproti tomu Bodie a Doyle z Profesionálů, komisař Moulin a jiní, to byl nedosažitelný svět z jakéhosi jiného prostoru nebo času. Vzduch byl v oněch seriálech cítit jinak. Města, auta, ženy, z toho všeho čouhaly ostnaté dráty činící nedosažitelnými pro socialistického smrtelníka geograficky jinak blízká místa jako je Paříž nebo Londýn.

Uvidět alespoň na čtyřicet minut život „za oponou“ byla vedle napětí a detektivního příběhu další hodnota „západních“ seriálů.
Hodnota možná tehdy nejvyšší, s ničím nesrovnatelná, protože v obchodě se zbožím, v ulicích měst se nikdo se životním stylem demokratického západu potkat nemohl.

Londýn z Profesionálů jsem vnímal jako mytické britské město, které možná nikdy na vlastní oči neuvidím. Paříž byla lehce oděná, lascivní a snadno lapitelná jako ženy komisaře Moulina. A se Schimanským měl člověk pocit, že Němci jsou sympatický národ, který jakoby nikdy ani žádnou válku nerozpoutal. Západ, ač to režim určitě nechtěl, vyvolával v dětské duši sympatie a touhu po poznání.

Až do vysoké školy stál svět většiny mých současníků televizně – tedy seriálově a filmově – na oné trojnožce. Na jedné straně masivně vysílané filmy pro pamětníky, na druhé byť často kvalitní, ale mýdlové opery ze současnosti a na třetí skromná, ale o to působivější televizní produkce ze západní Evropy.

A teď k roku 2011. Kdo bude tvrdit, že současnost má postavenou na trojnožce, vypadal by jako jedinec izolovaný od okolního dění. Celá společnost se povaluje na neposedné a vrtkavé multimediální stonožce. Vše je dostupné a žánry, trendy a pořady proudí jako niagarský vodopád skrze naše oči a uši, aniž si to často uvědomujeme.

Prakticky neexistuje zajímavý pořad, který se rychle do našich končin nedostal. Znavenost a pocit, že vše je na jedno brdo, že veškerá produkce byla natočena přes kopírák a nenechává v člověku hlubší otisk, je pochopitelná. Navíc se radikálně změnilo mediální prostředí, nabídka je tisícinásobná.

Zatímco Místo činu nebo Komisař Moulin byl program, který běžel několik týdnů a pak zase člověk držel rok z hlediska západní produkce televizní hladovku, dnes vybíráme večer z desítek seriálů. A to nepočítám možnosti online stahování z internetu.

Nižší nabídka a navíc společensky podmanivá, kvůli nedosažitelnosti onoho londýnského nebo pařížského světa, proměnily atraktivitu tohoto díla v cejch vyrytý do naší duše navěky. Kdykoliv se na díly starých seriálů díváme, odehrává se v našem mozku a emocích i něco jiného, než jen zážitek z dobrého příběhu. Vracíme do podivných časů mládí.

A to je ten hlavní důvod, proč nás staré seriály, které nabízela v tehdejším Československu na jediném televizním programu Československá televize, táhnou jako krása neobyčejné ženy. Zažívali jsme něco tajemného a dnešní generaci nesdělitelného a kdykoliv k seriálu znovu usedneme, část emocí se vrací.

Není to jen nostalgická vzpomínka na dětství, je to ozvěna jiného historického času a neobyčejné síly jednoho televizního seriálu. Částečně se seriál proměňuje už ve „film pro pamětníky“ a částečně zůstává tím, čím kdysi byl: výletem do neznáma.

Je vám snad cizí reakce: „Jééé, oni dávají…“

Naše mediální kultura dokáže přibalit emoce k rozličným věcem a identifikovat různé stránky duše s relativně všedními zážiky, které se ukáží jako důležitější pro pochopení našeho života a doby, než jsme si byli ochotni připustit. Třeba formou seriálu.

Nebo vám nechybí „starý“ Schimanski a Moulin?

Tedy, myslím teď především vás, komu je většinou přes pětatřicet.

Psáno pro www.mediar.cz

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy