Jak funguje finské školství?
Proč má Finsko nejlepší vzdělávací systém na světě?
Předevčírem jsme zveřejnili na YouTube první český dokumentární film o finském školství. Naší ambicí je konečně ukazat prostřednictvím tohoto dokumentu české veřejnosti, jak to realně ve Finsku funguje a proč jsou ve vzdělávání tam, kde jsou.
Dovolím si zde odložit pár poznatků, které jsme se při točení dokumentu dozvěděli a všechny Vás zvu k zhlédnutí dokumentu. Níže naleznete odkaz.
- Když jsme se rozhodli, že chceme dokument natočit, museli jsme samozřejmě sehnat školu, ředitele, učitele, statní vzdělávací koordinátory, apod. kteří by byli ochotni s námi natáčet. Protože ve Finsku nikoho neznáme, tak jsem prostě napsal e-mail v anglictině na tamní ministerstvo školství. Po pár dnech jsem dostal precizní angličtinou odpověď, se seznamem regionů a regionálních koordinátorů, kteří jsou ochotni s námi mluvit a kteří do měsíce zařídí, že nás provedou místní školou a umožní nám tam celý den natáčet. Prakticky veškerý program byl domluven s úředníkem v malém finském regionu, který ma pouze několik desítek tisíc obyvatel - v ČR naprosto nepředstavitelný přístup a samozřejmě, naprosto nepředstavitelné, že by normální úředník mluvil perfektně anglicky.
- Všichni. Od zástupců ministerstva, po regionální vzdělávací koordinátory, ředitele škol a učitele říkají, že tamní vzdělávací systém se primárně (a bude ještě více) soustředí na to, aby studenty připravil na život po škole a to tak, že prostřednitvím propracovaných metod výuky, si studenti osvojují a zdokonalují kompetence a schopnosti, jako komunikace, práce v týmu, řešení problémů, vyhledávání informací, kreativita, apod. Všichni říkají, že chtějí mít ze studentů schopné, kreativní, samostatné lidi a ne chodící encyklopedie. V ČR opět nepředstavitelné.
- Ve Finsku neexistují žádné státní inspekce, které by chodily do škol a kontrolovaly učitele. Učitelé se zodpovídají jen ředitelům škol, kteří jim dávají velkou volnost. Většina škol ve Finsku implementuje a zdokonaluje projektovou výuku. V ČR je to zcela naopak.
- Finské školství je zcela decentralizované. Je zde velké množství municipalit/regionů, které mají své vzdělávací koordinátory, které školám, učitelům a ředitelům radí a pomáhají jim. Školy mají tak neustale k dispozici finanční, materialní, ale i personální zázemí k implementaci nových projektů, vizí a koncepcí.
- Finové jsou naprosto smířeni s tím, že v mezinárodním měření PISA budou dopadat hůře a hůře, protože se rozhodli zaměřovat primárně na kompetence, schopnosti a kreativitu studentů a ne na nabírání kvant informací, o čemž tyto testy jsou. Chtějí totiž kreativní a inovativní ekonomiku, složenou z kreativních a inovativních lidí.
Odkaz na dokument o finském školství - https://www.youtube.com/watch?v=_e-xziXbbmw&t=1352s
Předevčírem jsme zveřejnili na YouTube první český dokumentární film o finském školství. Naší ambicí je konečně ukazat prostřednictvím tohoto dokumentu české veřejnosti, jak to realně ve Finsku funguje a proč jsou ve vzdělávání tam, kde jsou.
Dovolím si zde odložit pár poznatků, které jsme se při točení dokumentu dozvěděli a všechny Vás zvu k zhlédnutí dokumentu. Níže naleznete odkaz.
- Když jsme se rozhodli, že chceme dokument natočit, museli jsme samozřejmě sehnat školu, ředitele, učitele, statní vzdělávací koordinátory, apod. kteří by byli ochotni s námi natáčet. Protože ve Finsku nikoho neznáme, tak jsem prostě napsal e-mail v anglictině na tamní ministerstvo školství. Po pár dnech jsem dostal precizní angličtinou odpověď, se seznamem regionů a regionálních koordinátorů, kteří jsou ochotni s námi mluvit a kteří do měsíce zařídí, že nás provedou místní školou a umožní nám tam celý den natáčet. Prakticky veškerý program byl domluven s úředníkem v malém finském regionu, který ma pouze několik desítek tisíc obyvatel - v ČR naprosto nepředstavitelný přístup a samozřejmě, naprosto nepředstavitelné, že by normální úředník mluvil perfektně anglicky.
- Všichni. Od zástupců ministerstva, po regionální vzdělávací koordinátory, ředitele škol a učitele říkají, že tamní vzdělávací systém se primárně (a bude ještě více) soustředí na to, aby studenty připravil na život po škole a to tak, že prostřednitvím propracovaných metod výuky, si studenti osvojují a zdokonalují kompetence a schopnosti, jako komunikace, práce v týmu, řešení problémů, vyhledávání informací, kreativita, apod. Všichni říkají, že chtějí mít ze studentů schopné, kreativní, samostatné lidi a ne chodící encyklopedie. V ČR opět nepředstavitelné.
- Ve Finsku neexistují žádné státní inspekce, které by chodily do škol a kontrolovaly učitele. Učitelé se zodpovídají jen ředitelům škol, kteří jim dávají velkou volnost. Většina škol ve Finsku implementuje a zdokonaluje projektovou výuku. V ČR je to zcela naopak.
- Finské školství je zcela decentralizované. Je zde velké množství municipalit/regionů, které mají své vzdělávací koordinátory, které školám, učitelům a ředitelům radí a pomáhají jim. Školy mají tak neustale k dispozici finanční, materialní, ale i personální zázemí k implementaci nových projektů, vizí a koncepcí.
- Finové jsou naprosto smířeni s tím, že v mezinárodním měření PISA budou dopadat hůře a hůře, protože se rozhodli zaměřovat primárně na kompetence, schopnosti a kreativitu studentů a ne na nabírání kvant informací, o čemž tyto testy jsou. Chtějí totiž kreativní a inovativní ekonomiku, složenou z kreativních a inovativních lidí.
Odkaz na dokument o finském školství - https://www.youtube.com/watch?v=_e-xziXbbmw&t=1352s