Jak staví demokracie?

15. 08. 2017 | 11:16
Přečteno 894 krát
Proč potřebujeme architektonické soutěže pro dopravní stavby a dobré zprávy z Prahy.

Každá doba měla i má své symboly z kamene, cihel nebo železobetonu. Stavby postavené z "veřejných rozpočtů“ - někdy z pokladnice královské, někdy z peněz církevních, dnes z rozpočtu státu, kraje, obce.

Kdysi to byly hrady, v jejichž stínu rostla středověká města, kláštery či chrámy uprostřed měst i v krajině. Devatenácté století stavělo velkolepá národní divadla a muzea (protože tím zároveň stavělo národy, a to není lehká práce).

Dnes je to dopravní infrastruktura, která tvoří v novém tisíciletí nejvýznamnější, nejnákladnější a nejviditelnější stavby z veřejných rozpočtů. Dopravní stavby - terminály, mosty, estakády - jsou symboly toho, co demokracie dnes staví. Nejen v Evropě, nejen v České republice, nejen v Praze.

Stavby veřejné dopravy jsou nejnákladnějšími a nejviditelnějšími veřejnými investicemi v dnešních městech. Měly by proto být příspěvkem ke kvalitě života těchto měst, nejen pouhou "dopravní obslužností". Podstatná část z nich - nádraží, terminály, stanice - tvoří klíčovou část dnešního veřejného prostoru, a je nutné, aby to jejich tvůrci brali od počátku v potaz.

A pokud jsou to symboly dnešní doby, která je dobou demokratickou, měli bychom je umět stavět demokraticky – tedy s využitím otevřených architektonických soutěží o návrh.


Hlavní město bude v příštím roce hospodařit s rozpočtem ve výši zhruba 60 miliard korun. Z toho na investice půjde podobně jako v loňském roce přibližně 13 miliard.
Tunelový komplex Blanka stál dosud něco přes 43 miliard - tedy víc než třikrát tolik. Poslední úsek metra A z Dejvické do Motola stál zhruba 20 miliard. Odhady nákladů na stavbu trasy metra D se v současnosti pohybují nad padesáti miliardami korun a s ohledem na zkušenosti s dřívějšími projekty lze čekat, že to vyjde spíš o něco dráž. V každém případě půjde o mnohonásobek ročního investičního rozpočtu Prahy a akce bude nutně spolufinancována z jiných veřejných zdrojů.

Neexistují v současnosti dražší stavby, které by město budovalo. Buďme tedy k sobě upřímní - dnes nestavíme zámky, chrámy, národní divadla ani muzea. Dnes stavíme tunely, silnice - a naštěstí také stanice, nádraží a koleje hromadné dopravy. V minulosti šlo o stavby, které svým umístěním, estetikou i společenským významem přesahovaly svou primární funkci - šlechtické sídlo, prostor pro mši či divadelní představení. Neměli bychom si proto dnes namlouvat, že velké stavby dneška můžeme přenechat dopravním inženýrům, protože jen transportují lidi z jednoho bodu do druhého.

Význam dopravních terminálů pro veřejný prostor ve městech je obrovský.

Pražské metro přepraví každý den více než 1.2 milionu cestujících, jen přes stanici I. P. Pavlova jich projde přes 100 tisíc. Pro srovnání - přes Pražský hrad projde za celý rok 7.4 milionu osob, 700 tisíc jich vystoupá na věž Staroměstské radnice. Stanice metra tak představují v současnosti veřejná prostranství, jimiž se pohybuje mnohonásobně víc lidí, než většinou náměstí či parků, jejichž architektonické podobě věnujeme zpravidla mnohem větší pozornost.

Některé z jeho stanic vybudovaných v sedmdesátých letech, zejména první trasa linky A, představují přitom velmi úspěšná architektonická i umělecká díla. Skleněné tvarovky Františka Víznera ve stanici Jinonice přitáhly loni pozornost odborné veřejnosti, hliníkové profily na "áčku" si fotí turisté z celého světa. Je proto úkolem hlavního města, rehabilitovat význam těchto veřejných prostranství a nejlépe i překonat jeho kvality při plánované stavbě nové trasy metra D.

Město Praha odsouhlasilo úpravu „inženýrských“ návrhů nových stanic metra D formou veřejné výtvarné soutěže a architektonické soutěže na stanice, s nimiž se počítá v druhé etapě výstavby.

Chce-li totiž stavět demokracie, měla by umět stavět demokraticky. A otevřené soutěže o návrh jsou jednou z nejlepších cest, jak transparentně - a zároveň kvalifikovaně - vybrat nejlepší výtvarné a architektonické řešení.

Města však nemusí celé projekty realizovat samostatně - rozvoj dopravních uzlů může probíhat ve férové spolupráci se soukromými investory, přičemž atraktivní výstavba v bezprostředním okolí stanic může přinést prostředky nutné k pořízení celé dopravní trasy. Jejich umístění a podobu by však mělo mít město pod kontrolou ze stejných důvodů, z jakých se snaží soustředit na kvality samotného terminálu či stanice - aby přispívaly k rozvoji kvalit konkrétního veřejného prostoru.

PS: Zvláštní poděkování patří Správě železniční dopravní cesty, která ohlásila záměr vyhlásit architektonickou soutěž na stanice připravované modernizace trati Praha Kladno s odbočkou na letiště.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy