Zástavba Masarykova nádraží – město se vzdalo svého vlivu na její podobu
Hlavní město dnes zahodilo mimořádnou příležitost dohlédnout na urbanistickou kvalitu zástavby Masarykova nádraží. Umožnilo skupině Penta využít pro projekt pozemky patřící městu bez plnohodnotného protiplnění. Městské pozemky si soukromý investor vypůjčí proto, aby na svých pozemcích mohl stavět kapacitněji a povinný podíl zeleně mohl přesunout na městské pozemky. Součástí dohody by podle mě mělo být nejen finanční protiplnění, ale zejména závazné podmínky k podobě projektu. To v dnes schválené dohodě zcela chybí.
Pozemky v okolí Masarykova nádraží, které jsou ve vlastnictví společnosti Penta, čekají velké změny. A je to dobře. Současný stav okolí Florence a Těšnova je neutěšený a radovat se z něj nemůže snad nikdo.
Stavební ruch se ale dotkne jedné z nejcitlivějších částí Prahy, a na místě je proto zvýšená pozornost vůči architektonické a urbanistické podobě zástavby.
Lepší prostupnost ano, park chybí
Aktuální podoba návrhu je až do 27. října 2017 k vidění v Galerii Jaroslava Fragnera. Ocenit lze návrh na přemostění železničního nádraží širokou lávkou, která razantně zlepší prostupnost území. Velkou nadějí je také přeměna ulice Na Florenci v plnohodnotnou městskou třídu s živým parterem a stromořadím, vznik nového náměstí poblíž autobusového nádraží (východně od magistrály) a plnohodnotné propojení ulic Na Florenci, Opletalova a Pernerova.
Projekt by však kromě náměstí a ulic se stromořadími měl zahrnovat i plnohodnotný park. Město je atakováno přehříváním, špatným ovzduším i nedostatkem retenčních ploch a v této části města je do nejbližšího parku dost daleko. Pro zlepšení mikroklimatu by bylo užitečné využít také fasády a střechy navrhovaných budov pro umístění dostatečného množství zeleně. Investor s parkem nepočítá a zastupitelstvo si o něj dnes ani neřeklo.
Monofunkční bloky
Jedním z nejslabších míst projektu je také malá pestrost funkcí. Kromě obchodního parteru projekt nabízí v první fázi projektu pouze kanceláře. Nepočítá s bydlením ani nekomerční občanskou vybaveností. Monofunkčnost také souvisí s vnější podobou budov. Dosud prezentované jednotné architektonické řešení pro tak velkou oblast je monotónní, nejasná je i výška budoucí zástavby. Zastupitelé dnes odmítli náš návrh, aby se do smlouvy doplnily závazné podmínky na urbanistické kvality projektu, jako je např. pestré členění na jednotlivé domy v měřítku obvyklém pro historické centrum města nebo pestrý mix funkcí. Navrhli jsme také záruky pro to, aby rezidenti mohli v nočních hodinách parkovat v podzemních garážích, které developer postaví. I to zastupitelé to odmítli.
Dnes odhlasovaná smlouva se společností Penta umožní stavebníkovi postavit více metrů čtverečních, aniž by si to vyžádalo záruky ohledně kvality projektu. Zastupitelstvo tak dnes odsouhlasilo nebezpečný precedent pro další developery a územní rozvoj města.
Pozemky v okolí Masarykova nádraží, které jsou ve vlastnictví společnosti Penta, čekají velké změny. A je to dobře. Současný stav okolí Florence a Těšnova je neutěšený a radovat se z něj nemůže snad nikdo.
Stavební ruch se ale dotkne jedné z nejcitlivějších částí Prahy, a na místě je proto zvýšená pozornost vůči architektonické a urbanistické podobě zástavby.
Lepší prostupnost ano, park chybí
Aktuální podoba návrhu je až do 27. října 2017 k vidění v Galerii Jaroslava Fragnera. Ocenit lze návrh na přemostění železničního nádraží širokou lávkou, která razantně zlepší prostupnost území. Velkou nadějí je také přeměna ulice Na Florenci v plnohodnotnou městskou třídu s živým parterem a stromořadím, vznik nového náměstí poblíž autobusového nádraží (východně od magistrály) a plnohodnotné propojení ulic Na Florenci, Opletalova a Pernerova.
Projekt by však kromě náměstí a ulic se stromořadími měl zahrnovat i plnohodnotný park. Město je atakováno přehříváním, špatným ovzduším i nedostatkem retenčních ploch a v této části města je do nejbližšího parku dost daleko. Pro zlepšení mikroklimatu by bylo užitečné využít také fasády a střechy navrhovaných budov pro umístění dostatečného množství zeleně. Investor s parkem nepočítá a zastupitelstvo si o něj dnes ani neřeklo.
Monofunkční bloky
Jedním z nejslabších míst projektu je také malá pestrost funkcí. Kromě obchodního parteru projekt nabízí v první fázi projektu pouze kanceláře. Nepočítá s bydlením ani nekomerční občanskou vybaveností. Monofunkčnost také souvisí s vnější podobou budov. Dosud prezentované jednotné architektonické řešení pro tak velkou oblast je monotónní, nejasná je i výška budoucí zástavby. Zastupitelé dnes odmítli náš návrh, aby se do smlouvy doplnily závazné podmínky na urbanistické kvality projektu, jako je např. pestré členění na jednotlivé domy v měřítku obvyklém pro historické centrum města nebo pestrý mix funkcí. Navrhli jsme také záruky pro to, aby rezidenti mohli v nočních hodinách parkovat v podzemních garážích, které developer postaví. I to zastupitelé to odmítli.
Dnes odhlasovaná smlouva se společností Penta umožní stavebníkovi postavit více metrů čtverečních, aniž by si to vyžádalo záruky ohledně kvality projektu. Zastupitelstvo tak dnes odsouhlasilo nebezpečný precedent pro další developery a územní rozvoj města.