Čínské auto pro škodováckého odboráře
Přežijí evropské a americké automobilky rok 2020? Nepřeválcuje je čínsko-indicko-korejský trojblok? Čínské značky Chery a Geely, anebo indické Tata a Maruti nám zatím asi moc neříkají. Až ale dorazí do Evropy, budou stát i méně než 250 tisíc korun. Koupíte si novou Fábii, anebo třeba o polovinu levnější a prosté Maruti?
Odpovědí evropských automobilek na globalizaci by měla být strategie výroby levného a zároveň kvalitního auta pro střední třídu. K tomu ovšem potřebujete změnu řízení nákladů směrem k vyšší efektivitě. A samozřejmě výzkum a produktovou inovaci, což vás ale na druhou stranu bude stát nemalé peníze. Chcete-li tedy, aby auto střední kategorie jezdilo s hybridním pohonem, anebo mělo například spotřebu 1 litr paliva na 100 km.
I proto automobilka General Motors v Severní Americe uzavírá dvanáct továren a ruší více než 34 tisíc pracovních míst. Ford Motor loni polkl nejvyšší celoroční ztrátu ve více než stoleté historii podniku a tak zavře šestnáct dílen, což odnese 45 tisíc lidí. DaimlerChrysler zahájil restrukturalizaci plánem na snížení počtu zaměstnanců o 13 tisíc, rušením fabrik nevyjímaje. Pozadu nezůstává ani Volkswagen. Buď prodlužuje pracovní dobu anebo masivně propouští.
V první vlně tedy přichází strategie snížení operativních nákladů. Tou další pak bude vetší tlak na úspory na straně dodavatelů a prodejců. To by mělo vyústit ve snížení marží za zprostředkování, které zvyšují konečnou cenu auta. A pak rozhodne inovace a kvalita.
Ve světle takového chápání strategie finančního řízení automobilky, je chování českých odborářů ve Škodě Auto cestou k budoucímu propouštění. Nikoliv směrem k vyšší životní úrovni tamních dělníků. Kroutím tak hlavou nad tím, proč odborářům Škody Auto připadá malá nabídka na růst platů o 13 procent, dvakrát více než je v české ekonomice obvyklé. Kroutím hlavou i nad tím, jak vehementně je odmítán plán na odměňování podle výkonů, který výrazně přidá dobrým pracovníkům a ubere lajdákům…
Hezký den!
Aleš Michl
PS / Následující nabídku škodováčtí odboráři minulý týden odmítli:
(1) růst průměrných výdělků o 13 procent na 21 měsíců
(2) nárůst tarifů od 1. 4. 2007 o deset procent a inflační doložka na rok 2008 zaručující navýšení tarifů o tolik, o kolik průměrná inflace za první polovinu roku 2008 překročí tři procenta
(3) za dobré výsledky loňského roku vyplacení variabilní části podnikového bonusu 10.000 Kč, v roce 2008 bude tato částka vynásobena koeficientem dle hospodářského výsledku firmy
(4) provázání tarifů s růstem zaručeného podnikového bonusu (dříve 13. platu)
(5) navýšení osobního ohodnocení z průměrných 14 procent původních tarifů na 15 procent a rovněž provázání s vyššími tarify
(6) provádění osobního ohodnocení čtyřikrát ročně
(7) zvýšení příspěvku na penzijní připojištění z 300 Kč na 400 korun měsíčně
(8) zvýšení příplatků za práci v taktu z 350 na 450 Kč
(9) zvýšení příplatků za práci v noci ze 14 na 20 Kč
(10) zvýšení příplatku za ztížené pracovní prostředí na devět korun a vytvoření příplatku za nestandardní pracovní podmínky ve výši sedmi korun
(11) zvýšení výhodných půjček pro zaměstnance na bydlení z 225.000 Kč na 300.000 Kč
(12) navýšení odstupného pro zaměstnance podle délky zaměstnání až na dvanáct průměrných měsíčních platů
Odpovědí evropských automobilek na globalizaci by měla být strategie výroby levného a zároveň kvalitního auta pro střední třídu. K tomu ovšem potřebujete změnu řízení nákladů směrem k vyšší efektivitě. A samozřejmě výzkum a produktovou inovaci, což vás ale na druhou stranu bude stát nemalé peníze. Chcete-li tedy, aby auto střední kategorie jezdilo s hybridním pohonem, anebo mělo například spotřebu 1 litr paliva na 100 km.
I proto automobilka General Motors v Severní Americe uzavírá dvanáct továren a ruší více než 34 tisíc pracovních míst. Ford Motor loni polkl nejvyšší celoroční ztrátu ve více než stoleté historii podniku a tak zavře šestnáct dílen, což odnese 45 tisíc lidí. DaimlerChrysler zahájil restrukturalizaci plánem na snížení počtu zaměstnanců o 13 tisíc, rušením fabrik nevyjímaje. Pozadu nezůstává ani Volkswagen. Buď prodlužuje pracovní dobu anebo masivně propouští.
V první vlně tedy přichází strategie snížení operativních nákladů. Tou další pak bude vetší tlak na úspory na straně dodavatelů a prodejců. To by mělo vyústit ve snížení marží za zprostředkování, které zvyšují konečnou cenu auta. A pak rozhodne inovace a kvalita.
Ve světle takového chápání strategie finančního řízení automobilky, je chování českých odborářů ve Škodě Auto cestou k budoucímu propouštění. Nikoliv směrem k vyšší životní úrovni tamních dělníků. Kroutím tak hlavou nad tím, proč odborářům Škody Auto připadá malá nabídka na růst platů o 13 procent, dvakrát více než je v české ekonomice obvyklé. Kroutím hlavou i nad tím, jak vehementně je odmítán plán na odměňování podle výkonů, který výrazně přidá dobrým pracovníkům a ubere lajdákům…
Hezký den!
Aleš Michl
PS / Následující nabídku škodováčtí odboráři minulý týden odmítli:
(1) růst průměrných výdělků o 13 procent na 21 měsíců
(2) nárůst tarifů od 1. 4. 2007 o deset procent a inflační doložka na rok 2008 zaručující navýšení tarifů o tolik, o kolik průměrná inflace za první polovinu roku 2008 překročí tři procenta
(3) za dobré výsledky loňského roku vyplacení variabilní části podnikového bonusu 10.000 Kč, v roce 2008 bude tato částka vynásobena koeficientem dle hospodářského výsledku firmy
(4) provázání tarifů s růstem zaručeného podnikového bonusu (dříve 13. platu)
(5) navýšení osobního ohodnocení z průměrných 14 procent původních tarifů na 15 procent a rovněž provázání s vyššími tarify
(6) provádění osobního ohodnocení čtyřikrát ročně
(7) zvýšení příspěvku na penzijní připojištění z 300 Kč na 400 korun měsíčně
(8) zvýšení příplatků za práci v taktu z 350 na 450 Kč
(9) zvýšení příplatků za práci v noci ze 14 na 20 Kč
(10) zvýšení příplatku za ztížené pracovní prostředí na devět korun a vytvoření příplatku za nestandardní pracovní podmínky ve výši sedmi korun
(11) zvýšení výhodných půjček pro zaměstnance na bydlení z 225.000 Kč na 300.000 Kč
(12) navýšení odstupného pro zaměstnance podle délky zaměstnání až na dvanáct průměrných měsíčních platů