Nad článkem Jana Rychlíka Budoucnost Ruska
Je to krajně obtížné téma, avšak je stejně krajně závažné, protože budoucnost Ruska nepochybně ovlivní nejen budoucnost Evropy, ale celého světa. Věštění budoucnosti se všichni vyhýbáme, protože se v něm až příliš často mýlíme, avšak obejít se bez něho nelze. Proto uvedený článek na jedné oceňuji, na druhé straně se nemohu vyhnout jeho kritice.
Jan Rychlík se v článku publikovaném v Listech a dne 2. 3. na blogu Akutálně.cz zabývá hlavně dvěma odlišnými scénáři, které mohou nastat: „Existuje názor, že možnost existence demokratického Ruska je jen iluzí: že Rusko s ohledem na svůj dosavadní vývoj prostě není schopno udržet demokratické mechanismy vlády a zákonitě se vždy znovu a znovu mění v diktaturu, která pak po vnitřní konsolidaci opětovně zahajuje imperiální expanzi a ohrožuje své sousedy. Proto je třeba Rusko izolovat a úplně nejlepší by bylo, kdyby se rozpadlo. Pak je zde druhý názor: Rusko je velmoc, která je s ohledem na svou velikost a obrovské lidské zdroje neporazitelná, s čímž se musíme smířit a nechat mu jeho sféru vlivu… Řekněme rovnou, že oba výše uvedené názory jsou mylné. Začněme tím druhým… Především je třeba odmítnout líbivou teorii o neschopnosti Ruska vybudovat demokratický stát…“
To je to, co mne přimělo k sepsání polemiky. Že oba scénáře jsou - alespoň v principu - možné, lze je připustit, už třeba jen proto, jiné možné v podstatě nejsou. Mylný je podle mne především názor, že Rusko se může, dokonce snad v nepříliš vzdálené době změnit k lepšímu. Jan Rychlík to dokládá příklady Německa a Japonska, pomíjí však, že Německo bylo před nástupem Hitlera a nacismu - na příkrý rozdíl od odedávného i dnešního Ruska - civilizačně nejvyspělejší zemí na světě a že Japonsku byla po prohrané válce demokracie vnucena a byla tam západními mocnostmi po dostatečně dlouhou dobu udržována. Pomíjí též, jak dopadlo Africké jaro a naprostá většina jiných pokusů o demokracii v zemích, které na ni nebyly civilizačně dostatečně připraveny.
Nemohu si odpustit ani širší komentář. Každý humanitně orientovaný vědec, a tím Jan Rychlík jistě je, podle mne nesmí vycházet pouze ze své specializace, neboť každý humanitní obor včetně filosofie a psychologie musí dostatečně hluboce znát i ostatní humanitní či společenské obory, protože jinak se nedokáže patřičně rozhlédnout. A čím víc se noří do svého oboru, tím víc ztrácí nadhled a nutně ho to vede k omylům. Snad nejvíc je to vidět v primárně humanitní makroekonomii, když do ní mluví nedovzdělaní nebo tendenčně zaujatí ekonomové a politici.
Připomínám, jako už mnohokrát a dosud vždy marně, že velikost Masaryka jako celosvětově největšího novodobého myslitele byla dána kromě jiného tím, že byl polyhistor, v rámci humanitních oborů "renesanční člověk". Mimo jiné se zevrubně obeznámil s psychologií (sociální psychologií a sociologií), což z něj spolu výjimečnou soudností učinilo výjimečného lidoznalce. Jeho „poněvadž pravým historickým a společenským činitelem je člověk, každé sociologické pravidlo musí být vyloženo zákony odvozovanými ze studia lidské přirozenosti“ pochopil snad jedině filosof Milan Machovec, když psal a přednášel o filosofii a psychologii člověka.
Myslel jste, pane Rychlíku, na filosofii a psychologii ruského člověka, na „ruskou duši“? Myšlení národů, zejména to vadné, se vesměs udržuje s obrovskou setrvačností. Ozdravování ruské duše, pokud k němu vůbec dojde, je nepochybně na dlouhá desetiletí.
A té české? Havel byl potlačen a pak začali řádit Klaus, Zeman a spousty jim podobných. Babiš a Okamura řádí dodnes. Ne nadarmo se říká, že Sametová revoluce nám byla ukradena. Byla neúspěšná, protože nás nenasměrovala na Západ a na skandinávskou demokracii, ale na Východ.
A to jsme na tom byli mnohem lépe než Rusové.
Stále naštěstí jsme. Pokud ovšem znovu zvítězí Babiš…
Jan Rychlík se v článku publikovaném v Listech a dne 2. 3. na blogu Akutálně.cz zabývá hlavně dvěma odlišnými scénáři, které mohou nastat: „Existuje názor, že možnost existence demokratického Ruska je jen iluzí: že Rusko s ohledem na svůj dosavadní vývoj prostě není schopno udržet demokratické mechanismy vlády a zákonitě se vždy znovu a znovu mění v diktaturu, která pak po vnitřní konsolidaci opětovně zahajuje imperiální expanzi a ohrožuje své sousedy. Proto je třeba Rusko izolovat a úplně nejlepší by bylo, kdyby se rozpadlo. Pak je zde druhý názor: Rusko je velmoc, která je s ohledem na svou velikost a obrovské lidské zdroje neporazitelná, s čímž se musíme smířit a nechat mu jeho sféru vlivu… Řekněme rovnou, že oba výše uvedené názory jsou mylné. Začněme tím druhým… Především je třeba odmítnout líbivou teorii o neschopnosti Ruska vybudovat demokratický stát…“
To je to, co mne přimělo k sepsání polemiky. Že oba scénáře jsou - alespoň v principu - možné, lze je připustit, už třeba jen proto, jiné možné v podstatě nejsou. Mylný je podle mne především názor, že Rusko se může, dokonce snad v nepříliš vzdálené době změnit k lepšímu. Jan Rychlík to dokládá příklady Německa a Japonska, pomíjí však, že Německo bylo před nástupem Hitlera a nacismu - na příkrý rozdíl od odedávného i dnešního Ruska - civilizačně nejvyspělejší zemí na světě a že Japonsku byla po prohrané válce demokracie vnucena a byla tam západními mocnostmi po dostatečně dlouhou dobu udržována. Pomíjí též, jak dopadlo Africké jaro a naprostá většina jiných pokusů o demokracii v zemích, které na ni nebyly civilizačně dostatečně připraveny.
Nemohu si odpustit ani širší komentář. Každý humanitně orientovaný vědec, a tím Jan Rychlík jistě je, podle mne nesmí vycházet pouze ze své specializace, neboť každý humanitní obor včetně filosofie a psychologie musí dostatečně hluboce znát i ostatní humanitní či společenské obory, protože jinak se nedokáže patřičně rozhlédnout. A čím víc se noří do svého oboru, tím víc ztrácí nadhled a nutně ho to vede k omylům. Snad nejvíc je to vidět v primárně humanitní makroekonomii, když do ní mluví nedovzdělaní nebo tendenčně zaujatí ekonomové a politici.
Připomínám, jako už mnohokrát a dosud vždy marně, že velikost Masaryka jako celosvětově největšího novodobého myslitele byla dána kromě jiného tím, že byl polyhistor, v rámci humanitních oborů "renesanční člověk". Mimo jiné se zevrubně obeznámil s psychologií (sociální psychologií a sociologií), což z něj spolu výjimečnou soudností učinilo výjimečného lidoznalce. Jeho „poněvadž pravým historickým a společenským činitelem je člověk, každé sociologické pravidlo musí být vyloženo zákony odvozovanými ze studia lidské přirozenosti“ pochopil snad jedině filosof Milan Machovec, když psal a přednášel o filosofii a psychologii člověka.
Myslel jste, pane Rychlíku, na filosofii a psychologii ruského člověka, na „ruskou duši“? Myšlení národů, zejména to vadné, se vesměs udržuje s obrovskou setrvačností. Ozdravování ruské duše, pokud k němu vůbec dojde, je nepochybně na dlouhá desetiletí.
A té české? Havel byl potlačen a pak začali řádit Klaus, Zeman a spousty jim podobných. Babiš a Okamura řádí dodnes. Ne nadarmo se říká, že Sametová revoluce nám byla ukradena. Byla neúspěšná, protože nás nenasměrovala na Západ a na skandinávskou demokracii, ale na Východ.
A to jsme na tom byli mnohem lépe než Rusové.
Stále naštěstí jsme. Pokud ovšem znovu zvítězí Babiš…