Firmy: TOP Odpovědná firma je inspirací pro udržitelné podnikání v ČR
TOP Odpovědná firma je jediným dlouhodobým žebříčkem, který oceňuje firmy za jejich přínos v rámci CSR a udržitelného podnikání v ČR. Za 10 let své existence si cena získala dobré renomé mezi předními českými společnostmi. Zájem o cenu neustále roste, v loňském roce bylo do soutěže přihlášeno 156 strategií a projektů.

„Letošní jubilejní 10. ročník byl otevřen na konci května a již během prvních dnů do něj firmy začaly hlásit své projekty,“ říká Veronika Němcová z platformy Byznys pro společnost. „Získat cenu chtějí opět tradiční účastníci z let minulých z kategorie velkých i malých firem, mezi nimi například Česká spořitelna, ale hlásí se i nováčci - například první ekologický hotel v Praze, Mosaic House, s.r.o.“
Představitelé platformy Byznys pro společnost věří, že se v jubilejním roce objeví v soutěži ještě více kvalitních projektů než loni. Že Cena TOP Odpovědná firma nepřestává inspirovat a motivovat firmy k realizaci udržitelných projektů a strategií, dokazuje také následující anketa mezi třemi tradičními partnery soutěže:
1. Letos cena oslavuje desetileté výročí a kromě bilancování bychom se chtěli dívat i dopředu. Jaké jsou podle vašeho názoru v České republice v blízké budoucnosti trendy v oblasti odpovědného podnikání firem?
2. Vaše společnost je již poněkolikáté partnerem ceny TOP Odpovědná firma. V čem se domníváte je největší přínos oceňování firem za odpovědné a udržitelné podnikání?
Vesselin Barliev, Public Affair Manager, Plzeňský Prazdroj
1. V posledních letech je vidět, že roste zájem o oblast odpovědného podnikání a čím dále více firem si uvědomuje důležitost propojení firemních zájmů a dlouhodobé udržitelnosti podnikání, zejména v oblasti nakládaní s přírodními zdroji. Většina velkých firem už dnes pracuje na optimalizaci energetické, vodní či surovinné spotřeby, hledají se cesty znovupoužití vyrobených produktů nebo zamezení plýtvání hotové produkce. Dle mého názoru budoucnost odpovědného podnikání je založené na udržitelnosti a odpovědném růstu, který vnímám jako rozvoj založený především na budování nebo posílení dlouhodobých hodnot.
2. Odpovědné a udržitelné podnikání je strategický způsob řízení firmy vyžadující větší rozhled a komplexní vyhodnocení dopadů jednotlivých činností. Na rozdíl od společností, které se soustřeďují na krátkodobý zisk, odpovědné firmy investují čas a zdroje do rozvoje obecně prospěšných projektů. TOP Odpovědná firma je nejenom ocenění za jejich práci a jejich přínos, ale zároveň je inspirací i pro ostatní jak přispět k zlepšení života nás všech.
Fátima Araluce – Manažerka reputace a společenské odpovědnosti, Telefónica Czech Republic
1. Ve skupině Telefónica vnímáme otázky udržitelného rozvoje jako způsob řízení pracovních činností ve vztahu ke všem zainteresovaným subjektům. A to v rozsahu, který společnosti umožňuje pozitivně ovlivňovat ekonomický, společenský a environmentální pokrok. Trendem je výrazný posun od vnímání společenské odpovědnosti pouze v sociálním kontextu směrem k ekonomické udržitelnosti. Rozsah a dopad odpovědných činností firem se tak stává komplexnější, strategičtější a efektivnější. Dalším nastupujícím trendem je snaha Evropské Unie o vytvoření jednotného rámce reportingu, zejména v oblastech etiky, lidských práv, životního prostředí, apod. Díky tomu se udržitelnost dere do popředí zájmu širokého spektra zainteresovaných stran a potvrzuje se tak váha, kterou odpovědné chování firem má.
2. Jedním z velkých přínosů je ocenění práce, kterou na tomto poli firmy odvádějí. Jednoznačně je to pro firmy motivující prvek. Potvrzení toho, že co dělají, dělají správně. Rovněž je dobré díky Top odpovědné firmě ukázat příklady z praxe, které fungují a poskytnout tak ostatním firmám inspiraci a směr, kterým se mohou ubírat.
Lenka Mašková, Corporate Responsibility Manager, Tchibo Praha, spol. s r.o.
1. Odpovědné podnikání původně zahrnovalo pouze firemní filantropii. Dnes je patrný obrovský posun. Stále přibývá firem, pro které společenská odpovědnost kromě sponzoringové podpory znamená i ochranu přírody, péči o zaměstnance, transparentnost procesů, aktivní spolupráci s místními komunitami atd. V naší společnosti Tchibo pojímáme společensky odpovědné chování komplexně, je zakotveno v DNA firmy a jejím přístupu k podnikání. Jako velká mezinárodní firma jsme se zavázali přispívat k ekonomicky, ekologicky a sociálně udržitelnému rozvoji vysoko nad rámec zákonných povinností. Tento komplexní přístup je, dle mého názoru, cestou dalšího rozvoje v této oblasti. Věřím také, že v blízké budoucnosti se oblast společenské odpovědnosti stane běžnou součástí podnikání mnoha firem a že se firmy, mimo jiné, budou zaměřovat zejména na aktivity, které úzce souvisejí právě s jádrem jejich podnikání.
2. Největší přínos vidíme v motivování firem ke společensky odpovědnému chování a trvale udržitelnému podnikání. Velmi cenné je také získávání inspirace a výměna zkušeností, a v neposlední řadě soutěž TOP Odpovědná firma přináší velmi potřebnou osvětu. Rádi se proto již poněkolikáté stáváme partnerem jedné z kategorií, abychom předali ocenění té firmě, která si zvolila, stejně jako my, cestu odpovědnosti.

„Letošní jubilejní 10. ročník byl otevřen na konci května a již během prvních dnů do něj firmy začaly hlásit své projekty,“ říká Veronika Němcová z platformy Byznys pro společnost. „Získat cenu chtějí opět tradiční účastníci z let minulých z kategorie velkých i malých firem, mezi nimi například Česká spořitelna, ale hlásí se i nováčci - například první ekologický hotel v Praze, Mosaic House, s.r.o.“
Představitelé platformy Byznys pro společnost věří, že se v jubilejním roce objeví v soutěži ještě více kvalitních projektů než loni. Že Cena TOP Odpovědná firma nepřestává inspirovat a motivovat firmy k realizaci udržitelných projektů a strategií, dokazuje také následující anketa mezi třemi tradičními partnery soutěže:
1. Letos cena oslavuje desetileté výročí a kromě bilancování bychom se chtěli dívat i dopředu. Jaké jsou podle vašeho názoru v České republice v blízké budoucnosti trendy v oblasti odpovědného podnikání firem?
2. Vaše společnost je již poněkolikáté partnerem ceny TOP Odpovědná firma. V čem se domníváte je největší přínos oceňování firem za odpovědné a udržitelné podnikání?
Vesselin Barliev, Public Affair Manager, Plzeňský Prazdroj
1. V posledních letech je vidět, že roste zájem o oblast odpovědného podnikání a čím dále více firem si uvědomuje důležitost propojení firemních zájmů a dlouhodobé udržitelnosti podnikání, zejména v oblasti nakládaní s přírodními zdroji. Většina velkých firem už dnes pracuje na optimalizaci energetické, vodní či surovinné spotřeby, hledají se cesty znovupoužití vyrobených produktů nebo zamezení plýtvání hotové produkce. Dle mého názoru budoucnost odpovědného podnikání je založené na udržitelnosti a odpovědném růstu, který vnímám jako rozvoj založený především na budování nebo posílení dlouhodobých hodnot.
2. Odpovědné a udržitelné podnikání je strategický způsob řízení firmy vyžadující větší rozhled a komplexní vyhodnocení dopadů jednotlivých činností. Na rozdíl od společností, které se soustřeďují na krátkodobý zisk, odpovědné firmy investují čas a zdroje do rozvoje obecně prospěšných projektů. TOP Odpovědná firma je nejenom ocenění za jejich práci a jejich přínos, ale zároveň je inspirací i pro ostatní jak přispět k zlepšení života nás všech.
Fátima Araluce – Manažerka reputace a společenské odpovědnosti, Telefónica Czech Republic
1. Ve skupině Telefónica vnímáme otázky udržitelného rozvoje jako způsob řízení pracovních činností ve vztahu ke všem zainteresovaným subjektům. A to v rozsahu, který společnosti umožňuje pozitivně ovlivňovat ekonomický, společenský a environmentální pokrok. Trendem je výrazný posun od vnímání společenské odpovědnosti pouze v sociálním kontextu směrem k ekonomické udržitelnosti. Rozsah a dopad odpovědných činností firem se tak stává komplexnější, strategičtější a efektivnější. Dalším nastupujícím trendem je snaha Evropské Unie o vytvoření jednotného rámce reportingu, zejména v oblastech etiky, lidských práv, životního prostředí, apod. Díky tomu se udržitelnost dere do popředí zájmu širokého spektra zainteresovaných stran a potvrzuje se tak váha, kterou odpovědné chování firem má.
2. Jedním z velkých přínosů je ocenění práce, kterou na tomto poli firmy odvádějí. Jednoznačně je to pro firmy motivující prvek. Potvrzení toho, že co dělají, dělají správně. Rovněž je dobré díky Top odpovědné firmě ukázat příklady z praxe, které fungují a poskytnout tak ostatním firmám inspiraci a směr, kterým se mohou ubírat.
Lenka Mašková, Corporate Responsibility Manager, Tchibo Praha, spol. s r.o.
1. Odpovědné podnikání původně zahrnovalo pouze firemní filantropii. Dnes je patrný obrovský posun. Stále přibývá firem, pro které společenská odpovědnost kromě sponzoringové podpory znamená i ochranu přírody, péči o zaměstnance, transparentnost procesů, aktivní spolupráci s místními komunitami atd. V naší společnosti Tchibo pojímáme společensky odpovědné chování komplexně, je zakotveno v DNA firmy a jejím přístupu k podnikání. Jako velká mezinárodní firma jsme se zavázali přispívat k ekonomicky, ekologicky a sociálně udržitelnému rozvoji vysoko nad rámec zákonných povinností. Tento komplexní přístup je, dle mého názoru, cestou dalšího rozvoje v této oblasti. Věřím také, že v blízké budoucnosti se oblast společenské odpovědnosti stane běžnou součástí podnikání mnoha firem a že se firmy, mimo jiné, budou zaměřovat zejména na aktivity, které úzce souvisejí právě s jádrem jejich podnikání.
2. Největší přínos vidíme v motivování firem ke společensky odpovědnému chování a trvale udržitelnému podnikání. Velmi cenné je také získávání inspirace a výměna zkušeností, a v neposlední řadě soutěž TOP Odpovědná firma přináší velmi potřebnou osvětu. Rádi se proto již poněkolikáté stáváme partnerem jedné z kategorií, abychom předali ocenění té firmě, která si zvolila, stejně jako my, cestu odpovědnosti.