Mladí lidé se obávají přechodu ze školy do práce
Co si o své budoucnosti myslí současná generace mladých lidí? Čeho se generace Y obává ve vztahu ke své kariéře? Budou mít dost peněz na důchod? Jak jsou na tom mladí Češi? Odpověď na tyto otázky přinesl unikátní celosvětový průzkum, který společnost Telefónica zveřejnila v rámci červnových „90 minut CSR fóra“. Diskusní snídaně, jejímž partnerem byla právě Telefónica ČR, se konala 13. června v hotelu Holiday Inn KCP.

Diskusní snídaně "90 minut CSR fóra" je pravidelnou akcí, kterou pořádá časopis CSR fórum. Jednou za měsíc se u diskusního stolu sejdou zástupci firem, odborníci, neziskové organizace a akademici, kteří hovoří na vybrané téma.
Do průzkumu Global Millenial Survey, který pro společnost Telefónica a deník Financial Times realizovala agentura Penn Schoen Berland, bylo zapojeno přes 12 tisíc lidí ve věku 18 až 30 let ve 27 zemích a šesti regionech světa. Z výsledků vyplývá, že většina mladých lidí vnímá ekonomickou situaci jako největší výzvu a hodnotí jako obtížný přechod ze školy do profesního života. Mladí věří v důležitost vzdělání a studium moderních technologií. Mladí Češi sází ve srovnání s vrstevníky ve světě spíše na studium cizích jazyků. Tři čtvrtiny mladých Čechů jsou se svým životem více méně spokojeny. Nadpoloviční většina si myslí, že jejich život je snadnější než ten, který vedli jejich rodiče. O výsledcích výzkumu diskutovali zástupci firem, novináři i odborníci.
Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího:
Mladí Češi se obávají přechodu ze školy do práce
Lucie Jungmannová, Telefónica
Proč se o mladou generaci zajímáme? Uvědomujeme si, že mladí lidé jsou ti, kteří přináší nápady a jsou schopni je vytvářet. Chceme je zahrnout nejen do naší firmy, ale rádi bychom je také aktivizovali, aby se zajímali o svět kolem sebe a měnili ho. Proto jsme chtěli vědět, co je tíží, zajímá, a tomu přizpůsobit aktivity, které pro mladé lidi děláme. Bylo pro mě překvapující, jak moc jsou mladí lidé pesimističtí ohledně přechodu ze školy do práce. A to je myslím právě role nás firem, ať už větších nebo menších, ukázat jim, jaké jsou jejich možnosti pro to, aby ten přechod nebyl tak obtížný.

Lucie Jungmanová (Telefónica) prezentuje výsledky výzkumu
Jan Herzmann, Factum Invenio, s.r.o.
Je škoda, že se výsledky tohoto výzkumu nedají porovnat s podobným výzkumem například ze sedmdesátých let, takový nám chybí. Pokud se zabýváme obavami mladých z přechodu do práce, měli bychom se zeptat, zda je to novinka. Podle mého názoru to, v čem se generace Y posunula, jsou ambice. Jejich ambice jsou nesmírně vysoké, a z toho plyne také strach z té disbalance mezi tím, co jim škola dala, a očekáváním, že naleznou práci, kde budou hned brát čtyřicet tisíc a nebudou jí muset věnovat příliš času.
Zdeňka Studená, Pivovary Staropramen s.r.o
Poslední roky intenzivně spolupracujeme s vysokými školami, nejenom ekonomickými, ale i technicky zaměřenými. Ta spolupráce se skládá z několika částí, od přednášek po různé stáže. Díky tomu jsem v poměrně těsném kontaktu se studenty těchto škol. A prakticky neustále od nich slyším, že se cítí být nepřipraveni, protože škola je dostatečně nevybavila, aby byli schopni nastartovat svoji kariéru. Cítí se slabí v různých dovednostech, v prezentačních, komunikačních i analytických. Vidím u nich také nepřipravenost dělat rozhodnutí a nést za ně zodpovědnost.
Generace Y jako součást pracovního týmu
Pavla Ferenciová, PwC
Základní hodnoty, které jsou důležité pro současnou generaci Y, se myslím neliší od těch, které byly důležité pro generaci předešlou. Co se ale liší diametrálně, je přístup, jaký mají tito lidé. Chtějí být vysoce finančně ohodnoceni, nenést odpovědnost a v pět odejít z práce. Zabývám se tím i v naší firmě. Je velice těžké je pochopit a motivovat. Na druhou stranu se sama sebe ptám, jestli postoj generace Y není v určitém směru správný? Proč by měli svůj život promarnit jen prací, tak jako to udělala velká část lidí naší generace?
Lenka Břeská
Možné řešení je spojení generace, která má už nějakou zkušenost – lidí, kteří jsou schopní jít do hloubky a řešit problémy – s mladými lidmi, kteří mají nové nápady a elán. Spojení těchto dvou generací bych viděla jako přínos pro obě strany, protože například skupina 50+ má také velký problém sehnat zaměstnání.
Michal Růžička, CSR fórum
Dá se očekávat, že dnešní mladá generace přinese na trh práce mnohem větší fluktuaci. Jak mladí hledají pro sebe to nejlepší, vede je to k častější změně místa, než jak to dělaly generace před nimi. Dokládají to i jiné výzkumy, podle kterých tato generace necítí silnou věrnost vůči svým zaměstnavatelům.

Diskusní snídaně "90 minut CSR fóra" je pravidelnou akcí, kterou pořádá časopis CSR fórum. Jednou za měsíc se u diskusního stolu sejdou zástupci firem, odborníci, neziskové organizace a akademici, kteří hovoří na vybrané téma.
Do průzkumu Global Millenial Survey, který pro společnost Telefónica a deník Financial Times realizovala agentura Penn Schoen Berland, bylo zapojeno přes 12 tisíc lidí ve věku 18 až 30 let ve 27 zemích a šesti regionech světa. Z výsledků vyplývá, že většina mladých lidí vnímá ekonomickou situaci jako největší výzvu a hodnotí jako obtížný přechod ze školy do profesního života. Mladí věří v důležitost vzdělání a studium moderních technologií. Mladí Češi sází ve srovnání s vrstevníky ve světě spíše na studium cizích jazyků. Tři čtvrtiny mladých Čechů jsou se svým životem více méně spokojeny. Nadpoloviční většina si myslí, že jejich život je snadnější než ten, který vedli jejich rodiče. O výsledcích výzkumu diskutovali zástupci firem, novináři i odborníci.
Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího:
Mladí Češi se obávají přechodu ze školy do práce
Lucie Jungmannová, Telefónica
Proč se o mladou generaci zajímáme? Uvědomujeme si, že mladí lidé jsou ti, kteří přináší nápady a jsou schopni je vytvářet. Chceme je zahrnout nejen do naší firmy, ale rádi bychom je také aktivizovali, aby se zajímali o svět kolem sebe a měnili ho. Proto jsme chtěli vědět, co je tíží, zajímá, a tomu přizpůsobit aktivity, které pro mladé lidi děláme. Bylo pro mě překvapující, jak moc jsou mladí lidé pesimističtí ohledně přechodu ze školy do práce. A to je myslím právě role nás firem, ať už větších nebo menších, ukázat jim, jaké jsou jejich možnosti pro to, aby ten přechod nebyl tak obtížný.

Lucie Jungmanová (Telefónica) prezentuje výsledky výzkumu
Jan Herzmann, Factum Invenio, s.r.o.
Je škoda, že se výsledky tohoto výzkumu nedají porovnat s podobným výzkumem například ze sedmdesátých let, takový nám chybí. Pokud se zabýváme obavami mladých z přechodu do práce, měli bychom se zeptat, zda je to novinka. Podle mého názoru to, v čem se generace Y posunula, jsou ambice. Jejich ambice jsou nesmírně vysoké, a z toho plyne také strach z té disbalance mezi tím, co jim škola dala, a očekáváním, že naleznou práci, kde budou hned brát čtyřicet tisíc a nebudou jí muset věnovat příliš času.
Zdeňka Studená, Pivovary Staropramen s.r.o
Poslední roky intenzivně spolupracujeme s vysokými školami, nejenom ekonomickými, ale i technicky zaměřenými. Ta spolupráce se skládá z několika částí, od přednášek po různé stáže. Díky tomu jsem v poměrně těsném kontaktu se studenty těchto škol. A prakticky neustále od nich slyším, že se cítí být nepřipraveni, protože škola je dostatečně nevybavila, aby byli schopni nastartovat svoji kariéru. Cítí se slabí v různých dovednostech, v prezentačních, komunikačních i analytických. Vidím u nich také nepřipravenost dělat rozhodnutí a nést za ně zodpovědnost.
Generace Y jako součást pracovního týmu
Pavla Ferenciová, PwC
Základní hodnoty, které jsou důležité pro současnou generaci Y, se myslím neliší od těch, které byly důležité pro generaci předešlou. Co se ale liší diametrálně, je přístup, jaký mají tito lidé. Chtějí být vysoce finančně ohodnoceni, nenést odpovědnost a v pět odejít z práce. Zabývám se tím i v naší firmě. Je velice těžké je pochopit a motivovat. Na druhou stranu se sama sebe ptám, jestli postoj generace Y není v určitém směru správný? Proč by měli svůj život promarnit jen prací, tak jako to udělala velká část lidí naší generace?
Lenka Břeská
Možné řešení je spojení generace, která má už nějakou zkušenost – lidí, kteří jsou schopní jít do hloubky a řešit problémy – s mladými lidmi, kteří mají nové nápady a elán. Spojení těchto dvou generací bych viděla jako přínos pro obě strany, protože například skupina 50+ má také velký problém sehnat zaměstnání.
Michal Růžička, CSR fórum
Dá se očekávat, že dnešní mladá generace přinese na trh práce mnohem větší fluktuaci. Jak mladí hledají pro sebe to nejlepší, vede je to k častější změně místa, než jak to dělaly generace před nimi. Dokládají to i jiné výzkumy, podle kterých tato generace necítí silnou věrnost vůči svým zaměstnavatelům.