Korupci lze porazit
Kam se člověk podívá, tam se skloňuje slovo korupce. Korupce při předepisování léků, korupce při státních zakázkách, korupce v kupčení s obecními pozemky.. Stává se z tohoto jevu český kolorit? Máme si snad na korupci zvyknout? Korupce se v naší zemi stala skutečně závažným problémem. Snižuje efektivitu hospodaření s veřejnými prostředky, destabilizuje demokratické fungování státu a oslabuje důvěru občanů k veřejné správě, k politikům.
Jako náznak korupce můžeme chápat i v poslední době tak aktuální a diskutované sponzorské dary politickým stranám před volbami. Každý občan se zejména teď, v době hospodářské krize zamyslí nad zprávami o sponzorských darech té či oné straně a sám sebe, či spolustolovníků u piva se poté bude ptát: „A co že asi ten sponzor od politické strany, jíž věnuje několik set tisíc, či miliónů, asi tak očekává?“ Že daruje vlastní peníze z pouhé stranické náklonosti, kvůli tomu, že se mu líbí vzory na lídrově vázance, jeho sexy mozek, či z křišťálově čisté snahy pomoci lidstvu a světu, to se asi nebude chtít veřit ani největšímu naivovi. Vždyť náhlá zbohatnutí bývalých, či současných politiků máme na denním pořádku a už se ani nepozastavujeme nad tím, že bývalé firmy politiků jako z udělání získávají ty nejlukrativnější státní zakázky. A tomuto říká KDU-ČSL jednoznačné NE!
Toto NE zaznívá jak v programu KDU-ČSL, se kterým jde do příštích voleb, tak i v jasném stanovisku ke sponzorským darům. Logika věci je naprosto jasná. Věnuje-li lídr kandidátky straně jako sponzorský dar něco z vlastních peněz, bude podstatně motivovanější a aktivnější v předvolebním boji než ten, kterému veškeré náklady spojené s kampaní financuje strana. Ať už ze stranických peněz, či ze sponzorských darů. V neposlední řadě se touto praxí odbourává jakékoli podezření ze závislosti na movitých donátorech, nebo jakýchkoli dohodách o budoucím profitu.
KDU-ČSL se chce zasadit o přijetí takových legislativních opatření, která podstatně ztíží korupční možnosti a omezí korupční prostředí. Proto vzniklo pět zásadních premis, které bude strana prosazovat, neboť současný stav není dle našeho uvážení dále únosný:
1. Navrhujeme zpřísnit podmínky zadávání veřejných zakázek společnostem, které nemohou prokazatelným způsobem doložit své majitele
To, co ve většině evropských zemích již neexistuje, je stále ještě součástí české právní úpravy: akcie na majitele. Tedy neprůhledné, anonymni, majetkové vztahy, kde nelze dohledat pravého majitele, proto se mohou snadno stát korupčním nástrojem. Naším cílem je buď zrušit akcie na majitele v obchodním zákoníku, anebo zakotvit povinnost veřejného sektoru zadávat veřejné zakázky pouze firmám s průhlednou majetkovou strukturou.
2. Navrhujeme zakotvit do českého právního řádu institut protikorupčního agenta, například podle slovenského vzoru
Protikorupční agent bude moci navádět ke spáchání trestného činu v případě, že půjde o úplatkářství veřejného činitele. Cílem je dostat před soud a usvědčit korupční jednání, které je jinak takřka nepostižitelné.
3. Navrhujeme zavést trestní odpovědnost právnických osob
Chceme za korupci postihnout nejen prostředníky, kteří věc zařizují, ale i firmy, které uplacené zakázky získají a na celém procesu vydělávají.
4. Navrhujeme umožnit beztrestnost toho, kdo se sám udá a pomůže rozkrýt korupční jednání
Šlo by o obdobný systém, který se osvědčil u kartelových dohod v oblasti hospodářské soutěže.
5. Navrhujeme vytvořit pro boj s korupcí specializovaný útvar státních zástupců
Zkušenosti ze Slovenska ukazují, že k boji proti korupci vysokého rozsahu a organizovanému zločinu je účelné vytvořit specializovaný útvar státních zástupců, kteří jsou zárukou objektivity a profesionality.
Boj proti korupci je nikdy nekončící práce. Každý člověk by přitom měl mít na paměti, že korupce je prachsprostá krádež.
Jako náznak korupce můžeme chápat i v poslední době tak aktuální a diskutované sponzorské dary politickým stranám před volbami. Každý občan se zejména teď, v době hospodářské krize zamyslí nad zprávami o sponzorských darech té či oné straně a sám sebe, či spolustolovníků u piva se poté bude ptát: „A co že asi ten sponzor od politické strany, jíž věnuje několik set tisíc, či miliónů, asi tak očekává?“ Že daruje vlastní peníze z pouhé stranické náklonosti, kvůli tomu, že se mu líbí vzory na lídrově vázance, jeho sexy mozek, či z křišťálově čisté snahy pomoci lidstvu a světu, to se asi nebude chtít veřit ani největšímu naivovi. Vždyť náhlá zbohatnutí bývalých, či současných politiků máme na denním pořádku a už se ani nepozastavujeme nad tím, že bývalé firmy politiků jako z udělání získávají ty nejlukrativnější státní zakázky. A tomuto říká KDU-ČSL jednoznačné NE!
Toto NE zaznívá jak v programu KDU-ČSL, se kterým jde do příštích voleb, tak i v jasném stanovisku ke sponzorským darům. Logika věci je naprosto jasná. Věnuje-li lídr kandidátky straně jako sponzorský dar něco z vlastních peněz, bude podstatně motivovanější a aktivnější v předvolebním boji než ten, kterému veškeré náklady spojené s kampaní financuje strana. Ať už ze stranických peněz, či ze sponzorských darů. V neposlední řadě se touto praxí odbourává jakékoli podezření ze závislosti na movitých donátorech, nebo jakýchkoli dohodách o budoucím profitu.
KDU-ČSL se chce zasadit o přijetí takových legislativních opatření, která podstatně ztíží korupční možnosti a omezí korupční prostředí. Proto vzniklo pět zásadních premis, které bude strana prosazovat, neboť současný stav není dle našeho uvážení dále únosný:
1. Navrhujeme zpřísnit podmínky zadávání veřejných zakázek společnostem, které nemohou prokazatelným způsobem doložit své majitele
To, co ve většině evropských zemích již neexistuje, je stále ještě součástí české právní úpravy: akcie na majitele. Tedy neprůhledné, anonymni, majetkové vztahy, kde nelze dohledat pravého majitele, proto se mohou snadno stát korupčním nástrojem. Naším cílem je buď zrušit akcie na majitele v obchodním zákoníku, anebo zakotvit povinnost veřejného sektoru zadávat veřejné zakázky pouze firmám s průhlednou majetkovou strukturou.
2. Navrhujeme zakotvit do českého právního řádu institut protikorupčního agenta, například podle slovenského vzoru
Protikorupční agent bude moci navádět ke spáchání trestného činu v případě, že půjde o úplatkářství veřejného činitele. Cílem je dostat před soud a usvědčit korupční jednání, které je jinak takřka nepostižitelné.
3. Navrhujeme zavést trestní odpovědnost právnických osob
Chceme za korupci postihnout nejen prostředníky, kteří věc zařizují, ale i firmy, které uplacené zakázky získají a na celém procesu vydělávají.
4. Navrhujeme umožnit beztrestnost toho, kdo se sám udá a pomůže rozkrýt korupční jednání
Šlo by o obdobný systém, který se osvědčil u kartelových dohod v oblasti hospodářské soutěže.
5. Navrhujeme vytvořit pro boj s korupcí specializovaný útvar státních zástupců
Zkušenosti ze Slovenska ukazují, že k boji proti korupci vysokého rozsahu a organizovanému zločinu je účelné vytvořit specializovaný útvar státních zástupců, kteří jsou zárukou objektivity a profesionality.
Boj proti korupci je nikdy nekončící práce. Každý člověk by přitom měl mít na paměti, že korupce je prachsprostá krádež.