Maturita z matematiky
Sociální demokracie uchopila školství za špatný konec a voliči jí to ve volbách nejspíš spočítají. Jako lékař poslouchám, co mi lidé říkají, třeba o svých dětech. Z desítek, možná stovek rozhovorů jsem pochopil, že asi tak 90 -95% dnešních školáků nenávidí výuku matematiky. ČSSD ztratila schopnost naslouchat lidem a místo toho poslouchá úředníky.
Za nás nevadila
I za mého mládí nepatřila matika k nejoblíbenějším předmětům, ale dovolím si tvrdit, že většina z nás chápala její užitečnost a všichni jsme z ní i maturovali. S některými učiteli nás tento předmět nebavil, s jinými docela ušel, ale necítili jsme zásadní odpor. Mám pocit, že je dnes situace zcela jiná. Jiné je i celé školství a k naší všeobecné škodě se stále zhoršuje.
Rozumět textu
Nejdůležitější a zcela klíčovou kompetencí, kterou školy musí děti naučit, je schopnost rozumět textu a mluvenému projevu. V této zásadní dovednosti se v mezinárodním srovnání neustále propadáme. Jak chceme, aby se studenti něco naučili a věci pochopili, když je nenaučíme rozumět zdrojům informací?
Blbý národ
Vláda by za takové situace měla bít na poplach. Sezvat chytré hlavy a rychle najít řešení, jinak zjednodušeně řečeno, budeme čím dál tím blbější národ. Obdobně jako kdysi ministryně zdravotnictví Součková hledala řešení finanční krize resortu v balení koblih do celofánu, tak dnes ministryně školství prorvává maturitu z matematiky. Nepochopila hierarchii důležitosti problémů.
Vyjmenuj do testu
Nedokážeme vybudovat pořádný základ vzdělanosti a myslíme si, že dosáhneme na hvězdy. Dnes se ve škole ústně skoro nezkouší, převážně děti testují na schopnost si krátkodobě zapamatovat balastní informace. Pro učitele je samozřejmě mnohem pohodlnější dát test a mít klid, než z žáků u tabule pracně dolovat nějakou informaci, nebo úvahu. Předně při zkoušení učitel sám musí látku obstojně znát, ale test může dát a podle tabulky vyhodnotit i cvičená opice.
Pestíky a příslovce
A jsme u toho. Jak mají děti rozumět textům, když s nimi o nich nikdo nemluví a nenutí je k ústnímu projevu a přemýšlení. Stačí se „našrotit“ kolik co má pestíků, druhy příslovcí, nebo délku toku Vltavy a všichni jsou spokojeni. Nikoho netrápí, jak funguje paměť a z toho plynoucí skutečnost, že 90% těchto informací se záhy vypaří, jako bychom je nikdy neznali.
Soudruzi zase dělají chybu
S matematikou to dopadne právě opačně, než úřednické hlavy zamýšlejí. Místo hlubších znalostí a nadšení pro předmět, vyrostou generace nenávidějící matematiku. To nám asi zájem o studium technických oborů příliš nezvedne. Nedělám si iluzi, že se to dá změnit. Je totiž vidět, že resort školství řídí lidé, které školy nenaučily rozumět podstatě problému.
Za nás nevadila
I za mého mládí nepatřila matika k nejoblíbenějším předmětům, ale dovolím si tvrdit, že většina z nás chápala její užitečnost a všichni jsme z ní i maturovali. S některými učiteli nás tento předmět nebavil, s jinými docela ušel, ale necítili jsme zásadní odpor. Mám pocit, že je dnes situace zcela jiná. Jiné je i celé školství a k naší všeobecné škodě se stále zhoršuje.
Rozumět textu
Nejdůležitější a zcela klíčovou kompetencí, kterou školy musí děti naučit, je schopnost rozumět textu a mluvenému projevu. V této zásadní dovednosti se v mezinárodním srovnání neustále propadáme. Jak chceme, aby se studenti něco naučili a věci pochopili, když je nenaučíme rozumět zdrojům informací?
Blbý národ
Vláda by za takové situace měla bít na poplach. Sezvat chytré hlavy a rychle najít řešení, jinak zjednodušeně řečeno, budeme čím dál tím blbější národ. Obdobně jako kdysi ministryně zdravotnictví Součková hledala řešení finanční krize resortu v balení koblih do celofánu, tak dnes ministryně školství prorvává maturitu z matematiky. Nepochopila hierarchii důležitosti problémů.
Vyjmenuj do testu
Nedokážeme vybudovat pořádný základ vzdělanosti a myslíme si, že dosáhneme na hvězdy. Dnes se ve škole ústně skoro nezkouší, převážně děti testují na schopnost si krátkodobě zapamatovat balastní informace. Pro učitele je samozřejmě mnohem pohodlnější dát test a mít klid, než z žáků u tabule pracně dolovat nějakou informaci, nebo úvahu. Předně při zkoušení učitel sám musí látku obstojně znát, ale test může dát a podle tabulky vyhodnotit i cvičená opice.
Pestíky a příslovce
A jsme u toho. Jak mají děti rozumět textům, když s nimi o nich nikdo nemluví a nenutí je k ústnímu projevu a přemýšlení. Stačí se „našrotit“ kolik co má pestíků, druhy příslovcí, nebo délku toku Vltavy a všichni jsou spokojeni. Nikoho netrápí, jak funguje paměť a z toho plynoucí skutečnost, že 90% těchto informací se záhy vypaří, jako bychom je nikdy neznali.
Soudruzi zase dělají chybu
S matematikou to dopadne právě opačně, než úřednické hlavy zamýšlejí. Místo hlubších znalostí a nadšení pro předmět, vyrostou generace nenávidějící matematiku. To nám asi zájem o studium technických oborů příliš nezvedne. Nedělám si iluzi, že se to dá změnit. Je totiž vidět, že resort školství řídí lidé, které školy nenaučily rozumět podstatě problému.