Plný rozvoj v manželství
Rád bych v dnešní den připomenul kanonizaci svaté Zdislavy, kterou bychom měli chápat jako ochránkyni manželství a rodiny. Myslím, že v době krátce po rozpadu východního bloku nikdo netušil, jak významnou roli by tahle světice mohla hrát v moderní společnosti.
Svatá Zdislava odkazem na manželství vhodně doplnila tradiční ochránkyni rodiny, svatou Annu, která představuje vnímání rodiny jako trojgenerační záležitosti: bývá zobrazována se svou dcerou, Pannou Marií, kterou má na klíně, a Panna Maria se připravuje na své mateřství jako Matka Boží (theotokos).
Z hlediska katolické věrouky není soužití muže a ženy, které vytváří manželství a rodinu, jenom úředním úkonem spojeným s obřadem. V teorii církevního práva proto rozlišujeme přirozený sňatek „matrimonium naturale“ a platné manželství „matrimonium ratum et consummatum“. Manželství tedy v církvi chápeme jako lidský projev soužití, a nikoliv jako něco animálního. V manželství by tak mělo být zastoupeno i vědomí plného odevzdání se nejenom po stránce biologické, ale i po stránce emocionální a duševní. To vše ale musí to být i racionálně volní.
V časech raného středověku, kdy byl jeden kněz k ruce pro území třeba dnešního středočeského kraje, to ale nebylo tak jednoduché. Nebyly ani mobily, ani automobily. Kněz musel všude dojít pěšky, a je nasnadě, že zde byla nějaká časová prodleva. Proto se tento „přirozený sňatek“ chápal i v samotné církvi jako svátost. Současně vedle toho ale existoval svatební slib, který společnost znala z římského a zvykového řeckého práva, a nakonec i z židovské tradice. Sňatky ale hrály v tehdejší společnosti obrovskou roli. U panovnických a šlechtických rodů navíc představovaly vysoce diplomaticko-politicko-ekonomickou otázku. Proto bylo potřeba nalézt nějakou sjednocující praxi.
Teorie přirozeného sňatku a sňatku založeného na svatebním slibu spolu dlouhou dobu zápasily. Na jedné straně byla naturalistická koncepce, kdy samotný čin zakládá svátost, a na druhé straně představa, kterou vrcholně hájila Sorbonna. Ta požadovala k manželství daný souhlas, něco jako manželský slib. To z toho důvodu, aby bylo vyloučeno získání toho druhého například prostřednictvím donucení a znásilnění. Konečné rozhodnutí sporu o manželství nám dává až Pius XII. na přelomu dvacátého století.
Manželský slib před zástupcem společnosti – ať už farářem, nebo reprezentantem civilní společnosti – je nutný, protože manželské soužití také vytváří určitou vazbu. Ve chvíli, kdy je svazek harmonický a podepřen zamilovaností, se může zdát takové stvrzení jako zbytečné. Jakmile ale nastanou ve vztahu spory, tak zjistíme, že pouto manželství dokáže zabránit rodinným tragédií.
Tomáš Akvinský v jednom ze svých textů říká, že právě manželský konsenzus zajišťuje dítěti, aby vyrůstalo v určité právní a lidské jistotě. To je také podle mého názoru důvod, proč se ve výpovědích dnešní mládeže, která má obrovskou zkušenost s rozpadem rodiny, objevuje touha po úplné rodině. Popírání práva na rodiče je jedním z největších prohřešků proti právům člověka vůbec. A je zajímavé, že mnohým bojovníkům za lidská práva tato skutečnost nevadí.
Manželství ale není jenom otázka zplození nového života, to bychom manželství a rodinu ochudili. Ve skutečnosti je soužitím dvou bipolárních bytostí, kterými jsou muž a žena, které zapojuje mezi biologické a emotivní faktory i duševní a duchovní náboj. Plný rozvoj lidské osobnosti tak může nastat a nastává pouze v tomhle svazku. Jako takový je zodpovědný, důstojný, krásný. Proto je také nenahraditelný.
Svatá Zdislava odkazem na manželství vhodně doplnila tradiční ochránkyni rodiny, svatou Annu, která představuje vnímání rodiny jako trojgenerační záležitosti: bývá zobrazována se svou dcerou, Pannou Marií, kterou má na klíně, a Panna Maria se připravuje na své mateřství jako Matka Boží (theotokos).
Z hlediska katolické věrouky není soužití muže a ženy, které vytváří manželství a rodinu, jenom úředním úkonem spojeným s obřadem. V teorii církevního práva proto rozlišujeme přirozený sňatek „matrimonium naturale“ a platné manželství „matrimonium ratum et consummatum“. Manželství tedy v církvi chápeme jako lidský projev soužití, a nikoliv jako něco animálního. V manželství by tak mělo být zastoupeno i vědomí plného odevzdání se nejenom po stránce biologické, ale i po stránce emocionální a duševní. To vše ale musí to být i racionálně volní.
V časech raného středověku, kdy byl jeden kněz k ruce pro území třeba dnešního středočeského kraje, to ale nebylo tak jednoduché. Nebyly ani mobily, ani automobily. Kněz musel všude dojít pěšky, a je nasnadě, že zde byla nějaká časová prodleva. Proto se tento „přirozený sňatek“ chápal i v samotné církvi jako svátost. Současně vedle toho ale existoval svatební slib, který společnost znala z římského a zvykového řeckého práva, a nakonec i z židovské tradice. Sňatky ale hrály v tehdejší společnosti obrovskou roli. U panovnických a šlechtických rodů navíc představovaly vysoce diplomaticko-politicko-ekonomickou otázku. Proto bylo potřeba nalézt nějakou sjednocující praxi.
Teorie přirozeného sňatku a sňatku založeného na svatebním slibu spolu dlouhou dobu zápasily. Na jedné straně byla naturalistická koncepce, kdy samotný čin zakládá svátost, a na druhé straně představa, kterou vrcholně hájila Sorbonna. Ta požadovala k manželství daný souhlas, něco jako manželský slib. To z toho důvodu, aby bylo vyloučeno získání toho druhého například prostřednictvím donucení a znásilnění. Konečné rozhodnutí sporu o manželství nám dává až Pius XII. na přelomu dvacátého století.
Manželský slib před zástupcem společnosti – ať už farářem, nebo reprezentantem civilní společnosti – je nutný, protože manželské soužití také vytváří určitou vazbu. Ve chvíli, kdy je svazek harmonický a podepřen zamilovaností, se může zdát takové stvrzení jako zbytečné. Jakmile ale nastanou ve vztahu spory, tak zjistíme, že pouto manželství dokáže zabránit rodinným tragédií.
Tomáš Akvinský v jednom ze svých textů říká, že právě manželský konsenzus zajišťuje dítěti, aby vyrůstalo v určité právní a lidské jistotě. To je také podle mého názoru důvod, proč se ve výpovědích dnešní mládeže, která má obrovskou zkušenost s rozpadem rodiny, objevuje touha po úplné rodině. Popírání práva na rodiče je jedním z největších prohřešků proti právům člověka vůbec. A je zajímavé, že mnohým bojovníkům za lidská práva tato skutečnost nevadí.
Manželství ale není jenom otázka zplození nového života, to bychom manželství a rodinu ochudili. Ve skutečnosti je soužitím dvou bipolárních bytostí, kterými jsou muž a žena, které zapojuje mezi biologické a emotivní faktory i duševní a duchovní náboj. Plný rozvoj lidské osobnosti tak může nastat a nastává pouze v tomhle svazku. Jako takový je zodpovědný, důstojný, krásný. Proto je také nenahraditelný.