Byrokracie a státní pokladna
Na školství máme málo peněz v rozpočtu! Ministr kultury chce rezignovat pokud nedostane na rok 2008 o miliardu více. Potřebujeme více peněz na zdravotnictví na dálnice. To jsou jen příklady nadpisů novinových článků, které denně čteme. Včera si na tomto blogu stěžoval na byrokratické postupy spojené s uvolněním prostředků na opravu Národního muzea jeho ředitel Michal Lukeš.
Státní rozpočet funguje na principu přerozdělování. Z jedné hromádky výběru daní se peníze získají a na jiné hromádky se přesouvají. Jedná se o miliardy, miliony, ale i o desítky korun, které přes stát mění majitele. Tím prostředníkem je povětšinou ministerstvo financí a následně ostatní centrální a regionální úřady. Jak funguje evidence těchto finančních transferů? Jak se finančně plánuje? Jak se sestavuje státní rozpočet? Jak to, že jeden poslanec sežene pro svou obec dotaci na fotbalový stadion a druhý ne? Otázky, které nás napadnou, ale odpovědi na ně budete hledat obtížně.
Iniciativa eStat.cz – Efektivní stát zpracovala materiál, který je svým způsobem unikátní, protože se poprvé otevírá veřejná diskuze v této oblasti.
Některé popsané problémy současného stavu:
1) Nedostatečná podpora rychlé centralizace dat v reálném čase; 2) Nedostatek delší časové jistoty pro rozpočtové subjekty; 3) Nestejnorodé postupy a nástroje, což velmi ztěžuje zlepšení oprávněně požadované transparentnosti celého procesu a možnosti hodnocení jeho výsledků; 4) Na centrální úrovni jsou různé funkce přípravy a realizace státního rozpočtu dílčím způsobem řešeny více než deseti různými informačními systémy; 5) Rozpis rozpočtu se provádí formou dopisů a tabulek v Excelu a ústřední správní orgány jsou odpovědné za provedení celého rozpočtového procesu uvnitř jejich působnosti. Není vyřešen jednotný postup a odpovídající jednotné nástroje pro práci s rozpočtem na nižších úrovních, a to od počátku přípravy rozpočtu až po vlastní realizaci rozpočtu a její sledování; 6) Některé rezorty si pro potřeby svého řízení vytvořily vlastní komplexní ekonomické systémy, které nejsou přitom nijak efektivně napojeny na centrální funkce rozpočtu a státní pokladny; 7) MF ČR nemá dnes žádný přístup k údajům, jak velká část kapitoly či jejích složek je již vázána probíhajícími ekonomickými či správními řízeními. Možnost provádění ex-ante kontrol čerpání rozpočtu se tak stává nesplnitelnou vizí. Pro některé základní funkce státní pokladny nejsou ze strany ústředních správních orgánů ani jednotlivých složek státu poskytovány potřebné aktuální údaje. Tím jsou postiženy možnosti finančního plánování, řízení likvidity, predikce vývoje plnění státního rozpočtu apod.; 8) K řízení likvidity a základní průběžnou kontrolu vývoje státního rozpočtu se používá v 90. letech vyvinutý systém, který se opírá o ex-post analýzu denních operací účtů státního rozpočtu v ČNB. 9) Přes to, že byla implementována opatření směřující k víceletosti a podporující dlouhodobý faktický charakter řady rozpočtových projektů, není například vyřešena transparentní převoditelnost nevyčerpaných rozpočtových prostředků do dalších let. Díky neexistující centralizované evidenci závazků organizačních složek státu není totiž do poslední chvíle možné na konci roku určit, zda nevyčerpané prostředky na účtech státního rozpočtu jsou výsledkem skutečných úspor, nebo pouze vznikly jako důsledek časového posunu již existujících pevných závazků státu; 10) Obecně známým úzce souvisejícím dějem je již řadu let trvající napětí veřejných financí, ve výsledku vedoucí ke stále rostoucí zadluženosti veřejného sektoru na hranici kritérií pro vstup do Evropské měnové unie. Podrobnější informace nalezněte na straně 16 dokumentu.
Co dokument navrhuje?
1) Vznik Státní pokladny (SP), která bude na jediném účtu spravovat státní příjmy i výdaje; 2) SP bude hodnotit, jestli konkrétní rozpočet nepřekračuje dlouhodobé plány výdajů; 3) SP bude mít pod kontrolou peníze, které nedokážou ministerstva utratit; 4) SP bude kontrolovat, jestli výdaje ministerstva odpovídají cílům rozpočtu (kontrola ex ante); 5) Návrhy rozpočtu a především jeho plnění bude on-line na internetu či zabezpečeném intranetu; 6) V on-line režimu SP bude hodnotit, jak jsou výdaje efektivní (kontrola ex post); 7) Nebude možné, aby poslanci porcovali medvěda; 8) Ministr financí bude vždy moci kolegům předvést, co jejich návrhy učiní s rozpočtem; 9) Plnění plánu na snížení mandatorních výdajů bude možné průběžně kontrolovat; 10) Státní fondy se dostanou pod kontrolu centrálních úřadů.
Další články autora:
Neděle prezidentů | Ušetříte opravdu na volání ze zahraničí? | Archivace | Státní byrokracie a volební sliby | Státní byrokracie a kanceláře | Tunel v Bratislavě | Na snídani s ministrem financí | Státní byrokracie a naše peníze | Byrokracie a encyklopedie | Vsadím se, že porušujete zákon | Den bez mobilu – doporučuji | Táta včera vyhrál Primátorky | Kolik Vám bude v roce 2025? | Olympijská daň 15 korun | Zrušte další ministerstvo! | Remíza v Německu, ČR, Francii a teď ve Španělsku | Karel Marx měl pravdu!
Státní rozpočet funguje na principu přerozdělování. Z jedné hromádky výběru daní se peníze získají a na jiné hromádky se přesouvají. Jedná se o miliardy, miliony, ale i o desítky korun, které přes stát mění majitele. Tím prostředníkem je povětšinou ministerstvo financí a následně ostatní centrální a regionální úřady. Jak funguje evidence těchto finančních transferů? Jak se finančně plánuje? Jak se sestavuje státní rozpočet? Jak to, že jeden poslanec sežene pro svou obec dotaci na fotbalový stadion a druhý ne? Otázky, které nás napadnou, ale odpovědi na ně budete hledat obtížně.
Iniciativa eStat.cz – Efektivní stát zpracovala materiál, který je svým způsobem unikátní, protože se poprvé otevírá veřejná diskuze v této oblasti.
Některé popsané problémy současného stavu:
1) Nedostatečná podpora rychlé centralizace dat v reálném čase; 2) Nedostatek delší časové jistoty pro rozpočtové subjekty; 3) Nestejnorodé postupy a nástroje, což velmi ztěžuje zlepšení oprávněně požadované transparentnosti celého procesu a možnosti hodnocení jeho výsledků; 4) Na centrální úrovni jsou různé funkce přípravy a realizace státního rozpočtu dílčím způsobem řešeny více než deseti různými informačními systémy; 5) Rozpis rozpočtu se provádí formou dopisů a tabulek v Excelu a ústřední správní orgány jsou odpovědné za provedení celého rozpočtového procesu uvnitř jejich působnosti. Není vyřešen jednotný postup a odpovídající jednotné nástroje pro práci s rozpočtem na nižších úrovních, a to od počátku přípravy rozpočtu až po vlastní realizaci rozpočtu a její sledování; 6) Některé rezorty si pro potřeby svého řízení vytvořily vlastní komplexní ekonomické systémy, které nejsou přitom nijak efektivně napojeny na centrální funkce rozpočtu a státní pokladny; 7) MF ČR nemá dnes žádný přístup k údajům, jak velká část kapitoly či jejích složek je již vázána probíhajícími ekonomickými či správními řízeními. Možnost provádění ex-ante kontrol čerpání rozpočtu se tak stává nesplnitelnou vizí. Pro některé základní funkce státní pokladny nejsou ze strany ústředních správních orgánů ani jednotlivých složek státu poskytovány potřebné aktuální údaje. Tím jsou postiženy možnosti finančního plánování, řízení likvidity, predikce vývoje plnění státního rozpočtu apod.; 8) K řízení likvidity a základní průběžnou kontrolu vývoje státního rozpočtu se používá v 90. letech vyvinutý systém, který se opírá o ex-post analýzu denních operací účtů státního rozpočtu v ČNB. 9) Přes to, že byla implementována opatření směřující k víceletosti a podporující dlouhodobý faktický charakter řady rozpočtových projektů, není například vyřešena transparentní převoditelnost nevyčerpaných rozpočtových prostředků do dalších let. Díky neexistující centralizované evidenci závazků organizačních složek státu není totiž do poslední chvíle možné na konci roku určit, zda nevyčerpané prostředky na účtech státního rozpočtu jsou výsledkem skutečných úspor, nebo pouze vznikly jako důsledek časového posunu již existujících pevných závazků státu; 10) Obecně známým úzce souvisejícím dějem je již řadu let trvající napětí veřejných financí, ve výsledku vedoucí ke stále rostoucí zadluženosti veřejného sektoru na hranici kritérií pro vstup do Evropské měnové unie. Podrobnější informace nalezněte na straně 16 dokumentu.
Co dokument navrhuje?
1) Vznik Státní pokladny (SP), která bude na jediném účtu spravovat státní příjmy i výdaje; 2) SP bude hodnotit, jestli konkrétní rozpočet nepřekračuje dlouhodobé plány výdajů; 3) SP bude mít pod kontrolou peníze, které nedokážou ministerstva utratit; 4) SP bude kontrolovat, jestli výdaje ministerstva odpovídají cílům rozpočtu (kontrola ex ante); 5) Návrhy rozpočtu a především jeho plnění bude on-line na internetu či zabezpečeném intranetu; 6) V on-line režimu SP bude hodnotit, jak jsou výdaje efektivní (kontrola ex post); 7) Nebude možné, aby poslanci porcovali medvěda; 8) Ministr financí bude vždy moci kolegům předvést, co jejich návrhy učiní s rozpočtem; 9) Plnění plánu na snížení mandatorních výdajů bude možné průběžně kontrolovat; 10) Státní fondy se dostanou pod kontrolu centrálních úřadů.
K tématu:
Státní byrokracie a volební sliby
Státní byrokracie a kanceláře
Státní byrokracie a naše peníze
Byrokracie a encyklopedie
Problematika systému státní pokladny se v České republice řeší s větším či menším úsilím už několik let. Bylo popsáno mnoho stran papíru, mnohé dokumenty byly schváleny dokonce i na úrovni Vlády ČR. Do dnes však podle mého názoru nebyl zpracován globální a jasný náčrt toho, jak by systém státní pokladny měl vypadat. Od tohoto náčrtu se potom mají odvíjet všechny další kroky. Ambicí zmíněného dokumentu je takovýto náčrt navrhnout. Při zpracování dokumentu byly využity zkušenosti jiných států, které už podobný problém řešily a vyřešily. Návrhy obsažené v tomto dokumentu nereflektovaly vůli ani názory žádné politické strany ani možnou průchodnost či neprůchodnost na kterékoli politické anebo institucionální úrovni. Tento dokument je čistě odborným názorem. Přestože je pravděpodobné, že finální podoba systému státní pokladny bude v České republice mírně anebo úplně jiná než je v tomto dokumentu navrženo, dokument splní svůj cíl, pokud vyvolá veřejnou a odbornou diskusi na téma problematiky státní pokladny, ale i na témata, která byla dosud považována za neměnná či dokonce nediskutovatelná.Státní byrokracie a volební sliby
Státní byrokracie a kanceláře
Státní byrokracie a naše peníze
Byrokracie a encyklopedie
Další články autora:
Neděle prezidentů | Ušetříte opravdu na volání ze zahraničí? | Archivace | Státní byrokracie a volební sliby | Státní byrokracie a kanceláře | Tunel v Bratislavě | Na snídani s ministrem financí | Státní byrokracie a naše peníze | Byrokracie a encyklopedie | Vsadím se, že porušujete zákon | Den bez mobilu – doporučuji | Táta včera vyhrál Primátorky | Kolik Vám bude v roce 2025? | Olympijská daň 15 korun | Zrušte další ministerstvo! | Remíza v Německu, ČR, Francii a teď ve Španělsku | Karel Marx měl pravdu!