Návrat (užitečného) idiota
Pavel Liška, jedna z hlavních tváří reklamní kampaně Bohemia Energy (BE), se omluvil na svém facebookovém profilu za spojení s tímto zkrachovalým dodavatelem elektrické energie a zemního plynu. Text je to dlouhý a nechci jakkoli komentovat jeho upřímnost. Ale co svět reklamy existuje, vždy se kreativci pokoušeli získat do různých vějiček na spotřebitele známé tváře a záleží jen na oslovených celebritách, k čemu se propůjčí a s kým spojí své jméno či obličej. Vážím si těch, které komerci odolávají, ale neodsuzuji ty, které jí podlehnou. Protože – cituji Pavla Lišku - za reklamu je daleko větší honorář, než za účinkování v nějakém blbém seriálu, na kterém by strávil měsíce života a ještě by z takové práce neměl radost.
Potíž je ale v tom, že i když se tento populární herec dušuje, že si o BE před přijetím nabídky reklamy zjistil maximum informací, mohl při pečlivém hodnocení otevřených zdrojů snadno zjistit, že vše není takové, jak mu v BE vysvětlili. Od počátku totiž bylo jasné, že tento „alternativní dodavatel“ základní kmen svých odběratelů získal více než pochybným způsobem, a to podomním prodejem, čili přesně dle mustru různých „šmejdů“. A již tato prostá informace by měla indikovat stopku.
A jestliže Pavel Liška zdůrazňuje, že BE „přinášela konkurenci velkým monopolním dodavatelům“, potom právě proto, že nevytvářela žádné pojistky. Každého člověka, vybaveného „selským rozumem“ (který si herec také připisuje), musí napadnout, jak je možné, že jeden soutěžitel může nabízet výrazně výhodnější podmínky, než zbytek trhu. V případě BE to bylo dáno spekulativní sázkou na nákup laciné energie a plynu „na poslední chvíli“ s vírou, že ceny médií budou plus mínus stále stejně vysoké. Čirý kalkul bez jakékoli racionální pojistky. Ale ono to nefunguje donekonečna. Překvápko, co?
A nelze házet zodpovědnost na stát, že si měl dodavatele lépe ohlídat. Stát není od toho, aby stál každému z nás za zadkem a neustále nám říkal, co máme dělat a co ne. S tím jsme skončili před více než třiceti lety. Jsme nadáni právě oním selským rozumem, abychom byli schopni hodnotit podezřele výhodné nabídky a neskočili na špek manipulativní reklamě. A je lhostejné, zda někdo nabízí nepřiměřené zhodnocení peněz, nebo nápadně laciný odběr elektřiny a plynu. Vždy je nutné u takové nabídky zbystřit a ptát se, jak je to možné. Protože každá výhoda je ve světě obchodu vykoupena nějakou nevýhodou. Obvykle nepřiměřeným rizikem a absencí pojistek. Kdo na to ve výsledku doplatí? Předpokládatelně ne podnikatel, který se díky své agresivní (=nezodpovědné?) obchodní politice zařadil mezi nebohatší Čechy, ale koncový spotřebitel, pro kterého bude blížící se zima zatraceně drahá.
Z tohoto pohledu je vždy dobré onen selský rozum zapojit hned na začátku a poctivě pracovat se všemi informacemi, které jsou k dispozici. Aby se oblíbený herec nestal oním užitečným idiotem, který poslouží k nalákání dalších důvěřivců. To je snad lepší hrát v tom blbém seriálu, ne? Protože divák utrpí jen estetickou újmu, ne majetkovou…
Potíž je ale v tom, že i když se tento populární herec dušuje, že si o BE před přijetím nabídky reklamy zjistil maximum informací, mohl při pečlivém hodnocení otevřených zdrojů snadno zjistit, že vše není takové, jak mu v BE vysvětlili. Od počátku totiž bylo jasné, že tento „alternativní dodavatel“ základní kmen svých odběratelů získal více než pochybným způsobem, a to podomním prodejem, čili přesně dle mustru různých „šmejdů“. A již tato prostá informace by měla indikovat stopku.
A jestliže Pavel Liška zdůrazňuje, že BE „přinášela konkurenci velkým monopolním dodavatelům“, potom právě proto, že nevytvářela žádné pojistky. Každého člověka, vybaveného „selským rozumem“ (který si herec také připisuje), musí napadnout, jak je možné, že jeden soutěžitel může nabízet výrazně výhodnější podmínky, než zbytek trhu. V případě BE to bylo dáno spekulativní sázkou na nákup laciné energie a plynu „na poslední chvíli“ s vírou, že ceny médií budou plus mínus stále stejně vysoké. Čirý kalkul bez jakékoli racionální pojistky. Ale ono to nefunguje donekonečna. Překvápko, co?
A nelze házet zodpovědnost na stát, že si měl dodavatele lépe ohlídat. Stát není od toho, aby stál každému z nás za zadkem a neustále nám říkal, co máme dělat a co ne. S tím jsme skončili před více než třiceti lety. Jsme nadáni právě oním selským rozumem, abychom byli schopni hodnotit podezřele výhodné nabídky a neskočili na špek manipulativní reklamě. A je lhostejné, zda někdo nabízí nepřiměřené zhodnocení peněz, nebo nápadně laciný odběr elektřiny a plynu. Vždy je nutné u takové nabídky zbystřit a ptát se, jak je to možné. Protože každá výhoda je ve světě obchodu vykoupena nějakou nevýhodou. Obvykle nepřiměřeným rizikem a absencí pojistek. Kdo na to ve výsledku doplatí? Předpokládatelně ne podnikatel, který se díky své agresivní (=nezodpovědné?) obchodní politice zařadil mezi nebohatší Čechy, ale koncový spotřebitel, pro kterého bude blížící se zima zatraceně drahá.
Z tohoto pohledu je vždy dobré onen selský rozum zapojit hned na začátku a poctivě pracovat se všemi informacemi, které jsou k dispozici. Aby se oblíbený herec nestal oním užitečným idiotem, který poslouží k nalákání dalších důvěřivců. To je snad lepší hrát v tom blbém seriálu, ne? Protože divák utrpí jen estetickou újmu, ne majetkovou…