Bydlení nejchudších lidí a slepota společnosti - část II.
Provázanost některých místních politiků, úředníků, policistů či strážníků s těmi, kteří do velké míry ovládají život lidí v ghettech, je v některých místech velká. Jde především o moravskoslezský a severočeský kraj. Všichni zmínění mají stejný zájem: vydělat co nejvíce, tím nejjednodušším způsobem. To šlo po dlouhé roky nejsnadněji díky doplatku na bydlení, kterým stát chtěl pomáhat chudým lidem, jak se však ukázalo, pomáhal tím především obchodníkům s chudobou.
Bezpodmínečná poslušnost
Ohledně porušování zákonů nemůžeme nikoho jmenovat, jelikož svědkové, kteří se nám svěřili, nechtějí vypovídat na policii ani u soudu. Bojí se - a nutno říci, že oprávněně - že si to s nimi „mafie vyřídí“ (citace) a že skončí na ulici, protože všechno pro ně začíná i končí bydlením, respektive obavou o jeho ztrátu.
Pro dokreslení situace dva z mnoha příkladů: v Duchcově majitel domů v sociálně vyloučené lokalitě zakázal Romům účast na protinacistickém happeningu, který pořádaly neziskové organizace. Nikdo nepřišel, přestože akce probíhala přímo mezi jejich domy. V tomto městě nyní společné vládnou neonacisté z Dělnické strany sociální spravedlnosti, komunisté a sociální demokraté. Mnozí Romové se přestěhovali do jiných měst i kvůli tomu.
Během jedné z demonstrací proti neonacistům v Ostravě vylezl na pódium jeden z majitelů ubytoven Vladimír Leško a přerušil hudbu, která právě hrála. Šel k mikrofonu a řekl přítomným Romům: „Demonstrace končí, okamžitě nalezte do autobusů, za pět minut odjíždíme.“ Důvodem mělo být, že se neonacisté dali na pochod z místa, kde demonstrovali, k jedné z ubytoven. A během chvilky bylo náměstí prázdné.
Poté za námi chodili Romové a říkali, že se za sebe stydí, byli z té situace hodně frustrovaní. Poslechli ale všichni. Proč?
Mafiánská provázanost
Podstata věci spočívá v oné provázanosti. Romové vědí, že žádnému z mafiánů nesmějí odporovat, protože pak by skončili na ulici, protože by je neubytoval už nikdo. A vyřizování účtů, včetně vymáhání dluhů, probíhá násilně, takže se pochopitelně bojí i toho. O přemisťování Romů z jednoho místa na druhé podle toho, jak se to místním mafiánům hodí, jsme psali v prvním dílu tohoto článku. Ale celá věc má kromě zneužívání politické či úřední moci i rozměr vskutku mafiánský.
Místní kmotři, etničtí Češi i Romové, získali své přízvisko v momentě, kdy začali rozšiřovat okruh činností, jimiž vydělávali peníze. Lichvářům už nestačily vyděračské úroky za půjčky, začali vlastnit ubytovny a byty v chudinských čtvrtích, koupili či otevřeli místní herny s automaty, kde i ti lidé, kterým půjčili, prohrávali peníze, začali vyrábět drogy ve velkém, stali se z nich i pasáci. Někdy vlastní i obchody na romských sídlištích, v nichž určují ceny atd.
Věřitelé vládnou osudy celých rodin, kdo se zadlužil, je navždy jejich. Kvůli dluhům nutí mafie některá děvčata k prostituci (i nezletilá), mladé muže zase k daelování drog. Nejde totiž zdaleka jen o exekuce, i když i ty samozřejmě sehrávají tragickou roli v životě chudých. Vedle dluhů u půjčkových firem, které se řeší exekucí, jsou lidé z ghett zadlužení i u lichvářů - a to je pro jejich život ještě více zničující než exekuce samy.
A nemusíme pochybovat, že část peněz z doplatků na bydlení i z kriminální činnosti končí i u některých politiků, úředníků, policistů a strážníků, jinak by onen systém provázanosti nefungoval. Problémem je dokázat to, když se svědci bojí. Navíc nevěří policii, která je někdy velmi laxní při vyšetřování útoků na Romy, a ani justici, která uděluje rasistům někdy až nepochopitelně nízké tresty či se je snaží vyvinit. (Doplatek na bydlení by se měl snižovat. Avšak zrušit až v momentě, kdy bude k dispozici sociální bydlení, jinak se ocitne na ulici mnoho rodin. To se dnes již ostatně děje kvůli zavádění tzv. bezdoplatkových zón.)
Přemrštěné nájmy zavinily dluhy
Zadlužování Romů z vyloučených lokalit začalo v momentě, kdy majitelé ubytoven a domů v chudinských čtvrtích vyšroubovali nájmy nehorázně vysoko. Někdy se o tom ze zoufalství vtipkuje, že v pražském hotelu první třídy se za pokoj neplatí tolik jako v ubytovnách. Ti, kteří měli práci, natož ti, kteří žili z dávek, najednou neměli dostatek prostředků na jídlo a ošacení, protože doplatek na bydlení nestačil na zaplacení celého nájemného.
Šli si půjčit, v dobré víře, že se situace zlepší, ale práce, natož ta lépe placená, se sháněla čím dál hůř. Hovořili jsme postupem doby i v poslední době s mnoha Romy, kteří dělali, co bylo v jejich silách, aby se z toho vymotali, ale žádnému se to nepovedlo.
Jeden z Romů nám během protiromské demonstrace ve Varnsdorfu na naši otázku, zda páchají drobnou kriminalitu, jak skandují demonstranti, odpověděl: „Ano, kradu… železo. A řeknu vám taky proč. Za poslední měsíce jsem sehnal práci jen někdy, většinou na výkopech, maximálně však tak na tři dny v tejdnu. To je dobrá práce, ale je jí málo. Nejvíc jsem během posledního půl roku za jeden měsíc vydělal 3 800. Mám čtyři děti, zkuste je z toho uživit.“
Na vrácení půjček a úroků (často více než sto procent) neměli - proto se postupně dostali do pozice nevolníků.
Nejsou ohrožení, ale chudí
Hovoříme o lidech žijících dlouhodobě pod hranicí chudoby, o kterých se žádné oficiální statistiky nezmiňují, přestože jich je hodně přes sto tisíc. Statistiky používají zavádějící výraz „lidé ohrožení chudobou“, tito lidé ale nejsou ohroženi, bídou prostě už dávno trpí. A chudoba má, bohužel, svoji kulturu, bez ohledu na barvu pleti (v ghettech žijí i etničtí Češi).
S těmito lidmi je lehké manipulovat, protože nikde nemají žádnou oporu, nikdo se jich nezastane, právě naopak. Ano, ve vyloučených lokalitách s nimi bývají potíže, sousedé Romů často oprávněně nadávají, že jsou příliš hluční - i v noci, například. To i další stížnosti jsou leckdy na místě, ale nikdo nepřemýšlí o tom, proč tomu tak je. Pohodlnější je represe než řešení problémů.
První díl toho článku: Bydlení nejchudších lidí a slepota společnosti
Článek, který vyšel na serveru Romea.cz, vznikl za finanční podpory Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky
Bezpodmínečná poslušnost
Ohledně porušování zákonů nemůžeme nikoho jmenovat, jelikož svědkové, kteří se nám svěřili, nechtějí vypovídat na policii ani u soudu. Bojí se - a nutno říci, že oprávněně - že si to s nimi „mafie vyřídí“ (citace) a že skončí na ulici, protože všechno pro ně začíná i končí bydlením, respektive obavou o jeho ztrátu.
Pro dokreslení situace dva z mnoha příkladů: v Duchcově majitel domů v sociálně vyloučené lokalitě zakázal Romům účast na protinacistickém happeningu, který pořádaly neziskové organizace. Nikdo nepřišel, přestože akce probíhala přímo mezi jejich domy. V tomto městě nyní společné vládnou neonacisté z Dělnické strany sociální spravedlnosti, komunisté a sociální demokraté. Mnozí Romové se přestěhovali do jiných měst i kvůli tomu.
Během jedné z demonstrací proti neonacistům v Ostravě vylezl na pódium jeden z majitelů ubytoven Vladimír Leško a přerušil hudbu, která právě hrála. Šel k mikrofonu a řekl přítomným Romům: „Demonstrace končí, okamžitě nalezte do autobusů, za pět minut odjíždíme.“ Důvodem mělo být, že se neonacisté dali na pochod z místa, kde demonstrovali, k jedné z ubytoven. A během chvilky bylo náměstí prázdné.
Poté za námi chodili Romové a říkali, že se za sebe stydí, byli z té situace hodně frustrovaní. Poslechli ale všichni. Proč?
Mafiánská provázanost
Podstata věci spočívá v oné provázanosti. Romové vědí, že žádnému z mafiánů nesmějí odporovat, protože pak by skončili na ulici, protože by je neubytoval už nikdo. A vyřizování účtů, včetně vymáhání dluhů, probíhá násilně, takže se pochopitelně bojí i toho. O přemisťování Romů z jednoho místa na druhé podle toho, jak se to místním mafiánům hodí, jsme psali v prvním dílu tohoto článku. Ale celá věc má kromě zneužívání politické či úřední moci i rozměr vskutku mafiánský.
Místní kmotři, etničtí Češi i Romové, získali své přízvisko v momentě, kdy začali rozšiřovat okruh činností, jimiž vydělávali peníze. Lichvářům už nestačily vyděračské úroky za půjčky, začali vlastnit ubytovny a byty v chudinských čtvrtích, koupili či otevřeli místní herny s automaty, kde i ti lidé, kterým půjčili, prohrávali peníze, začali vyrábět drogy ve velkém, stali se z nich i pasáci. Někdy vlastní i obchody na romských sídlištích, v nichž určují ceny atd.
Věřitelé vládnou osudy celých rodin, kdo se zadlužil, je navždy jejich. Kvůli dluhům nutí mafie některá děvčata k prostituci (i nezletilá), mladé muže zase k daelování drog. Nejde totiž zdaleka jen o exekuce, i když i ty samozřejmě sehrávají tragickou roli v životě chudých. Vedle dluhů u půjčkových firem, které se řeší exekucí, jsou lidé z ghett zadlužení i u lichvářů - a to je pro jejich život ještě více zničující než exekuce samy.
A nemusíme pochybovat, že část peněz z doplatků na bydlení i z kriminální činnosti končí i u některých politiků, úředníků, policistů a strážníků, jinak by onen systém provázanosti nefungoval. Problémem je dokázat to, když se svědci bojí. Navíc nevěří policii, která je někdy velmi laxní při vyšetřování útoků na Romy, a ani justici, která uděluje rasistům někdy až nepochopitelně nízké tresty či se je snaží vyvinit. (Doplatek na bydlení by se měl snižovat. Avšak zrušit až v momentě, kdy bude k dispozici sociální bydlení, jinak se ocitne na ulici mnoho rodin. To se dnes již ostatně děje kvůli zavádění tzv. bezdoplatkových zón.)
Přemrštěné nájmy zavinily dluhy
Zadlužování Romů z vyloučených lokalit začalo v momentě, kdy majitelé ubytoven a domů v chudinských čtvrtích vyšroubovali nájmy nehorázně vysoko. Někdy se o tom ze zoufalství vtipkuje, že v pražském hotelu první třídy se za pokoj neplatí tolik jako v ubytovnách. Ti, kteří měli práci, natož ti, kteří žili z dávek, najednou neměli dostatek prostředků na jídlo a ošacení, protože doplatek na bydlení nestačil na zaplacení celého nájemného.
Šli si půjčit, v dobré víře, že se situace zlepší, ale práce, natož ta lépe placená, se sháněla čím dál hůř. Hovořili jsme postupem doby i v poslední době s mnoha Romy, kteří dělali, co bylo v jejich silách, aby se z toho vymotali, ale žádnému se to nepovedlo.
Jeden z Romů nám během protiromské demonstrace ve Varnsdorfu na naši otázku, zda páchají drobnou kriminalitu, jak skandují demonstranti, odpověděl: „Ano, kradu… železo. A řeknu vám taky proč. Za poslední měsíce jsem sehnal práci jen někdy, většinou na výkopech, maximálně však tak na tři dny v tejdnu. To je dobrá práce, ale je jí málo. Nejvíc jsem během posledního půl roku za jeden měsíc vydělal 3 800. Mám čtyři děti, zkuste je z toho uživit.“
Na vrácení půjček a úroků (často více než sto procent) neměli - proto se postupně dostali do pozice nevolníků.
Nejsou ohrožení, ale chudí
Hovoříme o lidech žijících dlouhodobě pod hranicí chudoby, o kterých se žádné oficiální statistiky nezmiňují, přestože jich je hodně přes sto tisíc. Statistiky používají zavádějící výraz „lidé ohrožení chudobou“, tito lidé ale nejsou ohroženi, bídou prostě už dávno trpí. A chudoba má, bohužel, svoji kulturu, bez ohledu na barvu pleti (v ghettech žijí i etničtí Češi).
S těmito lidmi je lehké manipulovat, protože nikde nemají žádnou oporu, nikdo se jich nezastane, právě naopak. Ano, ve vyloučených lokalitách s nimi bývají potíže, sousedé Romů často oprávněně nadávají, že jsou příliš hluční - i v noci, například. To i další stížnosti jsou leckdy na místě, ale nikdo nepřemýšlí o tom, proč tomu tak je. Pohodlnější je represe než řešení problémů.
První díl toho článku: Bydlení nejchudších lidí a slepota společnosti
Článek, který vyšel na serveru Romea.cz, vznikl za finanční podpory Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky