Protiromská kampaň z dílny ODS aneb Hon na chudé
Ti nejchudší lidé, kteří u nás žijí, mohou na tři měsíce přijít o dávky v hmotné nouzi včetně doplatku na bydlení, pokud se třikrát po sobě dopustí přestupku...
Ti nejchudší lidé, kteří u nás žijí, mohou na tři měsíce přijít o dávky v hmotné nouzi včetně doplatku na bydlení, pokud se třikrát po sobě dopustí přestupku, jako jsou rušení nočního klidu, drobné krádeže, výhrůžky nebo lehké ublížení na zdraví. Návrh ODS sněmovna schválila v prvním čtení (ze tří), nyní jej posoudí sociální výbor.
Vláda ANO a ČSSD se k předloze postavila neutrálně, přestože sama vyslovuje obavy z možného nárůstu počtu majetkových trestných činů a přestupků. Upozornila také na to, že někteří podmíněně odsouzení lidé by se ocitli v existenční nouzi a byli by na tom hůře než vězni, kterým poskytuje základní potřeby stát. Jestliže si toto ministři uvědomují, je neutrální stanovisko přinejmenším alibistické. V rámci Babišova a Hamáčkova hrubého populismu, který zahrnuje i xenofobní krvežíznivost, je však vysvětlitelné.
Špatný z principu i pragmaticky vzato
Tento návrh je špatný z principu i z pragmatického pohledu na věc. Rozeberme si to.
Za prvé: Odebrání celých dávek v hmotné nouzi je namířené proti lidským právům a humanitě, na níž je naše demokracie založena. Tomáš G. Masaryk vtiskl Československu jako základní ideu právě to. Byl přesvědčen, že „eticky je demokracie zdůvodněna jako politické uskutečňování lásky k bližnímu.“ Jsou to právě sociální dávky, které napomáhají ke stabilitě společnosti. Opakem toho je odebrání dávek - nechat někoho zcela bez prostředků je tedy i aktem společensky sebezničujícím.
Nechat někoho, kdo nemá šanci získat peníze jinak, na tři měsíce bez prostředků, znamená, že dotyční přijdou o byt, protože nebudou mít peníze na nájem.
Obchodníci s chudobou na ubytovnách i v bytových domech vymáhají velmi vysoké nájmy. Ti nájemníci, kteří nemají práci a pobírají sociální dávky, je hradí z doplatku na bydlení. Ten však na to málokdy sám o sobě stačí, proto na nájem doplácejí i z dávek na živobytí. Majitelé ubytoven a bytů s chudými nájemníky uzavírají krátkodobé smlouvy, třeba i jen na měsíc či na tři měsíce, a když ti neplatí, z pokoje či bytu je vyhodí (neprodlouží jim smlouvu).
A znamená to také, že tito chudí lidé buď budou hladovět, nebo půjdou krást - je tu tedy reálné nebezpečí, že se díky tomuto návrhu zvedne kriminalita a v důsledku toho se opět vzedme nenávistná vlna vůči chudým, především vůči Romům žijícím v ghettech. „Díky“ obvyklé paušalizaci se to však sveze na všechny Romy.
Takovou permanentní protiromskou kampaň jsme zažívali zhruba od roku 2008, kdy proběhl první pokus o pogrom Romů neonacisty, až do tzv. uprchlické krize. Během té doby po mnoha koutech naší země pochodovaly davy občanů v čele s krajně pravicovými extremisty, kteří se pokoušeli o pogrom Romů a vyvolávali rasistická a další nenávistná hesla, například: „Černý svině“, „Cikáni do plynu“, „Všechny upálit, zaživa pohřbít,“ „Kudlu do zad!“, za shovívavého přihlížení policistů i strážníků.
To umocňuje i další část návrhu ODS: půl roku by byli bez dávek pachatelé pravomocně odsouzení k podmíněnému trestu a až rok lidé, kteří čekají na nástup do vězení. To už se dá chápat jen jako přímá pobídka k páchání trestných činů.
Za druhé: Návrh zákona ODS není obecný, týká se jen určité skupiny lidí. Ostatní lidé, kteří dávky nepobírají, mohou páchat dotyčné přestupky, aniž je stát či město připraví o peníze nutné na základní živobytí. Ti bohatší jsou v tomto případě zvýhodněni oproti chudším, nejsou si tedy všichni před zákonem rovni.
Co by se asi stalo, kdyby někdo navrhl zákon, že milionáři a miliardáři přijdou o kompletní zisk ze svého podnikání, když se dopustí tří přestupků? Všichni by oprávněně upozorňovali na to, že něco takového do demokracie nepatří. Chudých lidí se však málokdo zastane. A to přesto, že jde o stejný princip jako u onoho fiktivního návrhu s milionáři.
Instalace strachu z vnitřního nepřítele
Přitom tu máme systém, v jehož rámci lze za páchání přestupků postihnout kohokoli. Pokuty lze těm nejchudším strhávat z dávek, takže není důvod přitvrzovat. Proč to přesto ODS navrhuje a většině dalších stran se to líbí? Asi nebudeme daleko od pravdy, když vyslovíme domněnku, že nový způsob represe má vrátit do hry strach z vnitřního nepřítele - a Romové jsou v této roli osvědčeným anti-partnerem.
Vzpomeňme na první takový návrh ODS. „Díky“ němu mohou úřady ukládat až tříměsíční zákaz pobytu ve městě či obci za vybrané opakované přestupky: drobné krádeže, rušení nočního klidu či třeba nabízení prostituce na veřejném prostranství. Tuto novelu iniciovala tehdejší poslankyně ODS Ivana Řápková (bývalá starostka Chomutova) a hlasovalo pro ni 101 poslanců. Pro byli zákonodárci ODS, TOP 09 včetně údajného „bijce za lidská práva“ Miroslava Kalouska, LIDEM a několik poslanců Věcí veřejných. (Viz hlasování ZDE).
Tento návrh zákona schválila Poslanecká sněmovna v roce 2012. Ale ještě o rok dříve navrhovala ODS pod vedením Řápkové, aby sociální dávka určená na živobytí podléhala exekuci - dlužníkům by na tak jídlo, oblečení, potřeby do školy pro děti atd. zůstalo existenční minimum, které tehdy činilo 2020 korun na měsíc.
Roky 2011 a 2012 byly co do odporu proti vnitřnímu nepříteli (Romům) kritické. Tehdy se rozhodovalo, jestli se situace zklidní nebo naopak přeroste v bouře. Nejen tyto návrhy ODS, ale i další chování politiků, především těch populistických, tehdy pohnulo společnost k oněm bouřím. Romové byli zastrašování demonstracemi, návrhy zákonů namířených proti nim i rasistickými a xenofobními hesly populistů napříč politickými stranami. A je velmi pravděpodobné, že právě o to dnes ODS a další strany znovu hrají. Vnější nepřítel - uprchlíci a migranti - už není tak atraktivní, takže nastoupit musí nepřítel vnitřní, vykreslen do co nejhorší podoby.
A proč něco takového politici dělají? ODS nemůže prorazit patnáctiprocentní podporu voličů, TOP 09 se nemusí dostat do sněmovny vůbec, totéž KSČM, ANO si chce zachovat vysokou podporu voličů, o Okamurově SPD ani nehovoře atd. - a takové tažení je v tomto směru osvědčená pomoc, pokud se do voleb podaří proti Romům rozpoutat stejnou hysterii jako na konci minulého desetiletí. Máme se zřejmě nač těšit.
Článek vyšel na serveru Romea.cz
Ti nejchudší lidé, kteří u nás žijí, mohou na tři měsíce přijít o dávky v hmotné nouzi včetně doplatku na bydlení, pokud se třikrát po sobě dopustí přestupku, jako jsou rušení nočního klidu, drobné krádeže, výhrůžky nebo lehké ublížení na zdraví. Návrh ODS sněmovna schválila v prvním čtení (ze tří), nyní jej posoudí sociální výbor.
Vláda ANO a ČSSD se k předloze postavila neutrálně, přestože sama vyslovuje obavy z možného nárůstu počtu majetkových trestných činů a přestupků. Upozornila také na to, že někteří podmíněně odsouzení lidé by se ocitli v existenční nouzi a byli by na tom hůře než vězni, kterým poskytuje základní potřeby stát. Jestliže si toto ministři uvědomují, je neutrální stanovisko přinejmenším alibistické. V rámci Babišova a Hamáčkova hrubého populismu, který zahrnuje i xenofobní krvežíznivost, je však vysvětlitelné.
Špatný z principu i pragmaticky vzato
Tento návrh je špatný z principu i z pragmatického pohledu na věc. Rozeberme si to.
Za prvé: Odebrání celých dávek v hmotné nouzi je namířené proti lidským právům a humanitě, na níž je naše demokracie založena. Tomáš G. Masaryk vtiskl Československu jako základní ideu právě to. Byl přesvědčen, že „eticky je demokracie zdůvodněna jako politické uskutečňování lásky k bližnímu.“ Jsou to právě sociální dávky, které napomáhají ke stabilitě společnosti. Opakem toho je odebrání dávek - nechat někoho zcela bez prostředků je tedy i aktem společensky sebezničujícím.
Nechat někoho, kdo nemá šanci získat peníze jinak, na tři měsíce bez prostředků, znamená, že dotyční přijdou o byt, protože nebudou mít peníze na nájem.
Obchodníci s chudobou na ubytovnách i v bytových domech vymáhají velmi vysoké nájmy. Ti nájemníci, kteří nemají práci a pobírají sociální dávky, je hradí z doplatku na bydlení. Ten však na to málokdy sám o sobě stačí, proto na nájem doplácejí i z dávek na živobytí. Majitelé ubytoven a bytů s chudými nájemníky uzavírají krátkodobé smlouvy, třeba i jen na měsíc či na tři měsíce, a když ti neplatí, z pokoje či bytu je vyhodí (neprodlouží jim smlouvu).
A znamená to také, že tito chudí lidé buď budou hladovět, nebo půjdou krást - je tu tedy reálné nebezpečí, že se díky tomuto návrhu zvedne kriminalita a v důsledku toho se opět vzedme nenávistná vlna vůči chudým, především vůči Romům žijícím v ghettech. „Díky“ obvyklé paušalizaci se to však sveze na všechny Romy.
Takovou permanentní protiromskou kampaň jsme zažívali zhruba od roku 2008, kdy proběhl první pokus o pogrom Romů neonacisty, až do tzv. uprchlické krize. Během té doby po mnoha koutech naší země pochodovaly davy občanů v čele s krajně pravicovými extremisty, kteří se pokoušeli o pogrom Romů a vyvolávali rasistická a další nenávistná hesla, například: „Černý svině“, „Cikáni do plynu“, „Všechny upálit, zaživa pohřbít,“ „Kudlu do zad!“, za shovívavého přihlížení policistů i strážníků.
To umocňuje i další část návrhu ODS: půl roku by byli bez dávek pachatelé pravomocně odsouzení k podmíněnému trestu a až rok lidé, kteří čekají na nástup do vězení. To už se dá chápat jen jako přímá pobídka k páchání trestných činů.
Za druhé: Návrh zákona ODS není obecný, týká se jen určité skupiny lidí. Ostatní lidé, kteří dávky nepobírají, mohou páchat dotyčné přestupky, aniž je stát či město připraví o peníze nutné na základní živobytí. Ti bohatší jsou v tomto případě zvýhodněni oproti chudším, nejsou si tedy všichni před zákonem rovni.
Co by se asi stalo, kdyby někdo navrhl zákon, že milionáři a miliardáři přijdou o kompletní zisk ze svého podnikání, když se dopustí tří přestupků? Všichni by oprávněně upozorňovali na to, že něco takového do demokracie nepatří. Chudých lidí se však málokdo zastane. A to přesto, že jde o stejný princip jako u onoho fiktivního návrhu s milionáři.
Instalace strachu z vnitřního nepřítele
Přitom tu máme systém, v jehož rámci lze za páchání přestupků postihnout kohokoli. Pokuty lze těm nejchudším strhávat z dávek, takže není důvod přitvrzovat. Proč to přesto ODS navrhuje a většině dalších stran se to líbí? Asi nebudeme daleko od pravdy, když vyslovíme domněnku, že nový způsob represe má vrátit do hry strach z vnitřního nepřítele - a Romové jsou v této roli osvědčeným anti-partnerem.
Vzpomeňme na první takový návrh ODS. „Díky“ němu mohou úřady ukládat až tříměsíční zákaz pobytu ve městě či obci za vybrané opakované přestupky: drobné krádeže, rušení nočního klidu či třeba nabízení prostituce na veřejném prostranství. Tuto novelu iniciovala tehdejší poslankyně ODS Ivana Řápková (bývalá starostka Chomutova) a hlasovalo pro ni 101 poslanců. Pro byli zákonodárci ODS, TOP 09 včetně údajného „bijce za lidská práva“ Miroslava Kalouska, LIDEM a několik poslanců Věcí veřejných. (Viz hlasování ZDE).
Tento návrh zákona schválila Poslanecká sněmovna v roce 2012. Ale ještě o rok dříve navrhovala ODS pod vedením Řápkové, aby sociální dávka určená na živobytí podléhala exekuci - dlužníkům by na tak jídlo, oblečení, potřeby do školy pro děti atd. zůstalo existenční minimum, které tehdy činilo 2020 korun na měsíc.
Roky 2011 a 2012 byly co do odporu proti vnitřnímu nepříteli (Romům) kritické. Tehdy se rozhodovalo, jestli se situace zklidní nebo naopak přeroste v bouře. Nejen tyto návrhy ODS, ale i další chování politiků, především těch populistických, tehdy pohnulo společnost k oněm bouřím. Romové byli zastrašování demonstracemi, návrhy zákonů namířených proti nim i rasistickými a xenofobními hesly populistů napříč politickými stranami. A je velmi pravděpodobné, že právě o to dnes ODS a další strany znovu hrají. Vnější nepřítel - uprchlíci a migranti - už není tak atraktivní, takže nastoupit musí nepřítel vnitřní, vykreslen do co nejhorší podoby.
A proč něco takového politici dělají? ODS nemůže prorazit patnáctiprocentní podporu voličů, TOP 09 se nemusí dostat do sněmovny vůbec, totéž KSČM, ANO si chce zachovat vysokou podporu voličů, o Okamurově SPD ani nehovoře atd. - a takové tažení je v tomto směru osvědčená pomoc, pokud se do voleb podaří proti Romům rozpoutat stejnou hysterii jako na konci minulého desetiletí. Máme se zřejmě nač těšit.
Článek vyšel na serveru Romea.cz