Pražské povstání: Miloš Zeman zradil povstalce i sám sebe
V květnu 1990 vystoupil poslanec Sněmovny národů Federálního shromáždění Miloš Zeman rozhořčeně proti tomu, že den osvobození Československa slavíme 9. května, nikoli v den, kdy naše země byla skutečně osvobozena, s tím, že „je naší povinností odstranit fikci stalinské historiografie.“
Zeman proto navrhl změnu data tohoto svátku z 9. na 8. květen. Souhlasil také se změnou názvu tohoto svátku, jenž se do té doby jmenoval "Den osvobození Československa Sovětskou armádou". Nový zákon ho přejmenoval na "Den osvobození Československa od fašismu". Stalo se tak při debatě o zákonu (č. 93/1951 Sb.) o státním svátku a dnech pracovního klidu a o památných a významných dnech...
„Z hlediska obsahu je podle mého názoru tento nový název správný, z hlediska datace nikoliv. Každý národ, každý stát, má slavit svátek svého osvobození v době, kdy k němu skutečně došlo. Historicky se stalo, že v Československu bylo jako poslední od fašismu osvobozeno jeho hlavní město. Pokud známe historická fakta, víme, že se tak stalo 8. května, kdy německá armáda, vedená generálem Tovissantem složila kapitulaci do rukou České národní rady. Tento kapitulační akt Česká národní rada komentovala ještě 11. května téhož roku, kdy sdělovala tehdejší vládě, že Praha se osvobodila sama,“ připomněl Zeman.
Podle jeho tehdejšího vyjádření vojenští a političtí velitelé Pražského povstání byli počátkem 50. let právě proto, že toto povstání zvítězilo vlastními silami, perzekuováni. „Máme-li povinnost vůči lidem, kteří se účastnili Pražského povstání, vrátit jim čest, pak jim tuto čest vrátíme právě tím, když autentické datum osvobození Prahy, a to je 8. květen, vyhlásíme v zákoně o státních svátcích dnem osvobození od fašismu,“ dodal poslanec Miloš Zeman.
12. dubna 2020 český prezident Miloš Zeman sděluje divákům v televizi Prima v reakci na odstranění Koněvovy sochy krom jiného, že „maršál Koněv, který osvobodil nejenom Prahu, on také osvobodil Osvětim, tak ten má své místo jako mnoho jiných v Praze, zatímco ti, kdo tu sochu odstraňují vlastně nic pořádného v životě nedokázali.“
Jak známo, tak Maršál Koněv se svým vojskem dorazil do Prahy 9. května 1945, tedy den po osvobození Prahy, jak to v roce 1990 prosadil Miloš Zeman. Samozřejmě, sovětští vojáci společně s povstalci ještě bojovali s pár nácky, kteří se nestačili stáhnout či neuznávali kapitulaci, ale i u nás už bylo po válce.
Změnu data navrhl Zeman kvůli tomu, že Praha se osvobodila sama a bylo třeba jejím osvoboditelům (českým povstalcům) vrátit čest. Kam se v dubnu 2020 poděla čest těchto lidí? Už ji mohou odložit, jako Zeman paměť?
Že je Miloš Zeman bezpáteřní a bezcharakterní hňup, je známo již delší dobu, ale tohle hraničí s těžkou deformací osobnosti. Hlupáků nám vládlo více, ale takto silnou destrukcí vlastní osobnosti trpěli vedle Zemana snad již jen Gottwald či Husák.
Zeman se k té destrukci propracoval postupně, přes rektální horolezectví vůči Moskvě a Pekingu. Vzpomeňme třeba, že chtěl jet do Moskvy oslavit konec války (jež skončila v Praze) právě 9. května. Že shazoval vlastní tajnou službu, aby vyhověl Putinovi, a lhal, že se u nás vyráběl novičok, že se učil jezdit do komunistické Číny, jak stabilizovat společnost atd. apod.
Co z toho vyvodit? Nic světoborného. Překonávat bezmoc, že na Hradě sedí morální a užvaněná troska, a neustále Zemanovi připomínat, že vedle českých vlastenců, kteří osvobodili Prahu, zradil i sám sebe.
__________________________________________
Celý projev Miloše Zemana z 8. května 1990
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, předkládám jediný pozměňovací návrh, který zní: "V § 2 bod d) nahradit datum 9. května datem 8. května."
Zdůvodnění: Původní název státního svátku zněl "Den osvobození Československa Sovětskou armádou". Nový název je "Den osvobození Československa od fašismu". Z hlediska obsahu je podle mého názoru tento nový název správný, z hlediska datace nikoliv. Každý národ, každý stát, má slavit svátek svého osvobození v době, kdy k němu skutečně došlo. Historicky se stalo, že v Československu bylo jako poslední od fašismu osvobozeno jeho hlavní město. Pokud známe historická fakta, víme, že se tak stalo 8. května, kdy německá armáda, vedená generálem Tovissantem složila kapitulaci do rukou České národní rady. Tento kapitulační akt Česká národní rada komentovala ještě 11. května téhož roku, kdy sdělovala tehdejší vládě, že Praha se osvobodila sama.
Fakt č. 2: Kapitulace německých vojsk byla podepsána v Remeši 7. května a vstoupila v platnost 8. května. Většina civilizovaných národů slaví právě tento den jako den ukončení 2. světové války a tedy jako den osvobození od fašismu. Výjimkou je Francie, která jej slaví již 7. května, patrně proto, že Remeš je na francouzské půdě. Naproti tomu Sovětský svaz a jeho satelité z prestižních důvodů a z důvodů historické falsifikace tento svátek vždy slavily 9. května.
Fakt č. 3: Americká armáda mohla osvobodit Prahu podle vyjádření generála Pattona již 6. května a pouze z politických, nikoliv vojenských důvodů, k tomu nedošlo, na přímý zásah Sovětského svazu, neboť Stalin si přál, aby Praha byla osvobozena Sovětskou armádou a k tomu došlo 9. května. Tím bylo zbytečně prodlužováno utrpení lidí v bojující Praze a došlo - i když v mikroměřítcích - k opakování Varšavského povstání, kdy nekomunistická opozice byla určena k likvidaci německými vojsky.
Fakt č. 4: Vojenští a političtí velitelé Pražského povstání byli počátkem 50. let právě proto, že toto povstání zvítězilo vlastními silami, i když samozřejmě v rámci obecné kapitulace, perzekuováni. Vojenský velitel Pražského povstání byl odsouzen k doživotnímu vězení, řada jeho spolupracovníků byla popravena a ostatní dostali dlouholeté tresty. Totéž se týkalo osudu tehdejší ČNR.
Vážené Federální shromáždění, domnívám se, že je naší povinností odstranit fikci stalinské historiografie. Každý národ má právo na své dějiny. Santajána kdysi napsal, že národ, který svoji minulost zapomíná, je odsouzen k tomu prožít ji znovu. Máme-li povinnost vůči lidem, kteří se účastnili Pražského povstání, vrátit jim čest, pak jim tuto čest vrátíme právě tím, když autentické datum osvobození Prahy, a to je 8. květen, vyhlásíme v zákoně o státních svátcích dnem osvobození od fašismu. Kromě toho se tímto datem začleníme do data obdobně slaveného civilizovanými evropskými státy, což je malý, ale přece jen krok k našemu návratu do Evropy. Děkuji vám za pozornost.
Zeman proto navrhl změnu data tohoto svátku z 9. na 8. květen. Souhlasil také se změnou názvu tohoto svátku, jenž se do té doby jmenoval "Den osvobození Československa Sovětskou armádou". Nový zákon ho přejmenoval na "Den osvobození Československa od fašismu". Stalo se tak při debatě o zákonu (č. 93/1951 Sb.) o státním svátku a dnech pracovního klidu a o památných a významných dnech...
„Z hlediska obsahu je podle mého názoru tento nový název správný, z hlediska datace nikoliv. Každý národ, každý stát, má slavit svátek svého osvobození v době, kdy k němu skutečně došlo. Historicky se stalo, že v Československu bylo jako poslední od fašismu osvobozeno jeho hlavní město. Pokud známe historická fakta, víme, že se tak stalo 8. května, kdy německá armáda, vedená generálem Tovissantem složila kapitulaci do rukou České národní rady. Tento kapitulační akt Česká národní rada komentovala ještě 11. května téhož roku, kdy sdělovala tehdejší vládě, že Praha se osvobodila sama,“ připomněl Zeman.
Podle jeho tehdejšího vyjádření vojenští a političtí velitelé Pražského povstání byli počátkem 50. let právě proto, že toto povstání zvítězilo vlastními silami, perzekuováni. „Máme-li povinnost vůči lidem, kteří se účastnili Pražského povstání, vrátit jim čest, pak jim tuto čest vrátíme právě tím, když autentické datum osvobození Prahy, a to je 8. květen, vyhlásíme v zákoně o státních svátcích dnem osvobození od fašismu,“ dodal poslanec Miloš Zeman.
12. dubna 2020 český prezident Miloš Zeman sděluje divákům v televizi Prima v reakci na odstranění Koněvovy sochy krom jiného, že „maršál Koněv, který osvobodil nejenom Prahu, on také osvobodil Osvětim, tak ten má své místo jako mnoho jiných v Praze, zatímco ti, kdo tu sochu odstraňují vlastně nic pořádného v životě nedokázali.“
Jak známo, tak Maršál Koněv se svým vojskem dorazil do Prahy 9. května 1945, tedy den po osvobození Prahy, jak to v roce 1990 prosadil Miloš Zeman. Samozřejmě, sovětští vojáci společně s povstalci ještě bojovali s pár nácky, kteří se nestačili stáhnout či neuznávali kapitulaci, ale i u nás už bylo po válce.
Změnu data navrhl Zeman kvůli tomu, že Praha se osvobodila sama a bylo třeba jejím osvoboditelům (českým povstalcům) vrátit čest. Kam se v dubnu 2020 poděla čest těchto lidí? Už ji mohou odložit, jako Zeman paměť?
Že je Miloš Zeman bezpáteřní a bezcharakterní hňup, je známo již delší dobu, ale tohle hraničí s těžkou deformací osobnosti. Hlupáků nám vládlo více, ale takto silnou destrukcí vlastní osobnosti trpěli vedle Zemana snad již jen Gottwald či Husák.
Zeman se k té destrukci propracoval postupně, přes rektální horolezectví vůči Moskvě a Pekingu. Vzpomeňme třeba, že chtěl jet do Moskvy oslavit konec války (jež skončila v Praze) právě 9. května. Že shazoval vlastní tajnou službu, aby vyhověl Putinovi, a lhal, že se u nás vyráběl novičok, že se učil jezdit do komunistické Číny, jak stabilizovat společnost atd. apod.
Co z toho vyvodit? Nic světoborného. Překonávat bezmoc, že na Hradě sedí morální a užvaněná troska, a neustále Zemanovi připomínat, že vedle českých vlastenců, kteří osvobodili Prahu, zradil i sám sebe.
__________________________________________
Celý projev Miloše Zemana z 8. května 1990
Poslanec SN M. Zeman: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, předkládám jediný pozměňovací návrh, který zní: "V § 2 bod d) nahradit datum 9. května datem 8. května."
Zdůvodnění: Původní název státního svátku zněl "Den osvobození Československa Sovětskou armádou". Nový název je "Den osvobození Československa od fašismu". Z hlediska obsahu je podle mého názoru tento nový název správný, z hlediska datace nikoliv. Každý národ, každý stát, má slavit svátek svého osvobození v době, kdy k němu skutečně došlo. Historicky se stalo, že v Československu bylo jako poslední od fašismu osvobozeno jeho hlavní město. Pokud známe historická fakta, víme, že se tak stalo 8. května, kdy německá armáda, vedená generálem Tovissantem složila kapitulaci do rukou České národní rady. Tento kapitulační akt Česká národní rada komentovala ještě 11. května téhož roku, kdy sdělovala tehdejší vládě, že Praha se osvobodila sama.
Fakt č. 2: Kapitulace německých vojsk byla podepsána v Remeši 7. května a vstoupila v platnost 8. května. Většina civilizovaných národů slaví právě tento den jako den ukončení 2. světové války a tedy jako den osvobození od fašismu. Výjimkou je Francie, která jej slaví již 7. května, patrně proto, že Remeš je na francouzské půdě. Naproti tomu Sovětský svaz a jeho satelité z prestižních důvodů a z důvodů historické falsifikace tento svátek vždy slavily 9. května.
Fakt č. 3: Americká armáda mohla osvobodit Prahu podle vyjádření generála Pattona již 6. května a pouze z politických, nikoliv vojenských důvodů, k tomu nedošlo, na přímý zásah Sovětského svazu, neboť Stalin si přál, aby Praha byla osvobozena Sovětskou armádou a k tomu došlo 9. května. Tím bylo zbytečně prodlužováno utrpení lidí v bojující Praze a došlo - i když v mikroměřítcích - k opakování Varšavského povstání, kdy nekomunistická opozice byla určena k likvidaci německými vojsky.
Fakt č. 4: Vojenští a političtí velitelé Pražského povstání byli počátkem 50. let právě proto, že toto povstání zvítězilo vlastními silami, i když samozřejmě v rámci obecné kapitulace, perzekuováni. Vojenský velitel Pražského povstání byl odsouzen k doživotnímu vězení, řada jeho spolupracovníků byla popravena a ostatní dostali dlouholeté tresty. Totéž se týkalo osudu tehdejší ČNR.
Vážené Federální shromáždění, domnívám se, že je naší povinností odstranit fikci stalinské historiografie. Každý národ má právo na své dějiny. Santajána kdysi napsal, že národ, který svoji minulost zapomíná, je odsouzen k tomu prožít ji znovu. Máme-li povinnost vůči lidem, kteří se účastnili Pražského povstání, vrátit jim čest, pak jim tuto čest vrátíme právě tím, když autentické datum osvobození Prahy, a to je 8. květen, vyhlásíme v zákoně o státních svátcích dnem osvobození od fašismu. Kromě toho se tímto datem začleníme do data obdobně slaveného civilizovanými evropskými státy, což je malý, ale přece jen krok k našemu návratu do Evropy. Děkuji vám za pozornost.