Parlamentní strany ztratily důvěru voličů a ignorují jejich právo na předčasné volby
Dosavadní průběh vládní krize nasvědčuje, či spíše potvrzuje, že marasmus, do něhož strany vládní koalice upadly, a z něhož nemohou vybřednout, degraduje zájmy voličů a společnosti na zástupný a manipulovatelný prvek, nástroj k populistické obhajobě moci.
O nic lépe na tom není ani dnešní parlamentní opozice, tedy ČSSD, která na lokální úrovni předvedla (naposledy v Praze), jak lze se zájmy voličů demokraticky naložit společně s ODS. Komunistická strana Čech a Moravy svým lpěním na názvu také dlouhodobě ukazuje, kam opakovaně míří a jak to se svou očistou, respektováním elementární lidské slušnosti a úctou k masovým obětem jejich nedávné krutovlády ve skutečnosti myslí.
Prodlužování agónie vládních stran při jejich snaze setrvat u moci popírá základní představu o demokracii a její politické odpovědnosti za dělbu moci mezi jejími nositeli a občany, kteří je svobodně zvolili. Tento stav v sobě skrývá nebezpečí nahnědlých a komunistických recidiv, směřujících k tazvaným řízeným demokraciím, či spíše demokraturám.
Můžeme se sice utěšovat členstvím v EU a NATO, ale ï jejich hodnotový potenciál již dlouhodobě devalvuje spoluprací s režimy, které s výše zmiňovanými recidivami dlouhodobě přežívají. Světová politika a její dosud největší výdobytek - demokracie - pokračuje i po roce 1989 v sebedestrukci. Tu představuje pokračující mocenský boj o světovládu za probíhajících menších či větších civilizačních střetů s teroristickými metodami malých podmaněných národů, usilujících o svobodu a sebeurčení.
Přemíra politických skandálů za poslední rok nejen zpochybnila a otřásla důvěrou společnosti, ale nebezpečně ignoruje její zájmy. Právo na nové volby jsou v takovém případě jejich nutnou a nezbytnou pojistkou. Nechť voliči rozhodnou v nových volbách o podílu odpovědnosti stávajících politických stran za současnou situaci a jejich možnostech a ambicích vypořádat se s dosavadní vleklou politickou krizí.
Reformy, kterými obě strany zaštiťují dosavadní vládní agónii, potřebují politickou podporu napříč stranami. Tu by měly hledat a najít v mezičase do nového termínu voleb. Stejně jako společnou politickou vůlí dát průchod zákonům a jejich výkonným orgánům pracovat nezávisle na politických sekretariátech
Že to nebude lehké? Jistě. Současní opotřebování političtí lídři v čele kandidátních listin vyvolají skepsi, nechuť a hlavně oprávněnou nedůvěru voličů, že to mohou být oni, kteří splní nenaplněné programy a sliby dané voličům.
Revitalizace politického života a obnovení důvěry v politiky dává určitou příležitost i mimoparlamentním stranám či spíše jejím koalicím. Jejich minimální politický program by měl reflektovat a zaručovat ještě před volbami průřezovou shodu na důchodové, zdravotní, školské reformě a konsensuální přístup k dalším vleklým traumatům českého zákonodárství, včetně představy do jaké úrovně by se měly tyto reformy politicky zajišťovat na klíčových ministerstvech při dosud neúčinném zákonu o státní službě.
A měli by to být voliči, kteří rozhodnou, zdali se vydat po této cestě, byť s novou nejistotou dalších nevydařených voleb, nebo pokračovat v permanentní krizi bez jasně garantované vůle voličů, která však nezřídka a opakovaně v posledních 100 letech v Evropě končila manipulací a násilným popřením matně a nedostatečně fungující demokracie a jejích institutů.