Proč se pád letadla Tu-154 tak málo shoduje s jinými jemu podobnými haváriemi?

01. 01. 2017 | 20:15
Přečteno 8691 krát
K tomu, co bylo řečeno na vrub pádu letounu Tu-154 ruským hercem a blogerem Stanislavem Sadalskim se sluší a patří říci také b – tedy některá další fakta, která se objevila na ruských webových stránkách http://www.solonin.org/article_vyisota-skorost-oblomki a v deníku www.gazeta.ru.

Probíhající “šetření“ ruských úřadů o pádu letadla Tu- 154 vzbuzují více otázek než odpovědí. O tom ve svém blogu píše historik, novinář, inženýr Mark Solonin: „V Moskvě proběhla 29. 12. 2016 tisková konference, během níž novináři zveřejnili první výsledky vládní komise, vyšetřující havárii Tu-154, ke které došlo v časných ranních hodinách 24. prosince 2016 v oblasti Soči. Zaznělo na ní mnoho zvláštních slov, pojmů, například šéf komise ministr dopravy Sokolov řekl: "Je zřejmé, že práce techniky byla nestandardní“, ale podle velitele ozbrojených sil bezpečnostních služeb v letectví generála Bajnetova "k jasnému selhání techniky - podle předběžných údajů – nedošlo.“ Z tohoto důvodu se nebudeme rozptylovat slovíčkařením
a zaměříme se na sdělená čísla, parametry, tím spíše, že se jedná o první jakkoli nějak spolehlivé údaje (letadlo, přestože se jedná o civilní dopravní letadlo, figuruje ve struktuře Vojenských vzdušných sil Ruské federace, a proto informace o parametrech tohoto letu v systému leteckého provozu FlightRadar24 není uváděna).

To znamená, že "maximální výška, kterou nabral tento velký dopravní letoun, činila 250 metrů při rychlosti 360 až 370/km za hodinu... Nalezeno a vyzvednuto bylo 12 velkých a téměř 2000 malých úlomků letadla, 19 těl a 230 zlomků těl.“ Nespočetné fotografie úlomků se objevily na internetu: na kousky rozervaný plášť trupu, zkroucené vrtule rámů silové soustavy, na kusy roztrhaný základ (to jest nejpevnější) části křídla, roztrhané takovou nepředpokládanou silou pák jakéhosi mechanismu... To vše v důsledku pádu letadla na vodní hladinu z výšky 250 metrů v rychlosti 370 kilometrů za hodinu? A po lidských tělech, která od přímého střetu s vodní hladinou dělila konstrukce trupu letadla, a uvnitř na jeho palubě s dekorativním obložením interiéru a masivními sedadly, zůstaly po takovém pádu pouhé “zlomky|“? To je to, k čemu při takových haváriích dochází?

Chcete-li odpovědět na poslední otázku, obraťme se na Wikipedii, článek Water Landing* ("přistání na vodě"). K dispozici jsou stručné popisy pečlivě vybraných třech desítek případů “přistání“, dopravního letadla na vodní hladinu.

Okolnosti nehod jsou nejrůznější. Někdy to byl docela rozumem kontrolovaný pokus zachránit posádku letadla, nacházejícího se v tísni. Jedna z nejznámějších takových havárií (posloužila jako předloha k hranému filmu) - "zázrak na řece Hudson", když 15. ledna 2009 šedesátitunový airbus A-320, který se po vzlétnutí z letiště v New Yorku, střetl při stoupání s hejnem ptáků, následkem čehož se zhasnutými motory šťastně a zdařile přistál na řece.

Letadlo nebylo zničeno, 150 cestujících a 5 členů posádky zůstalo naživu, 78 lidí utrpělo lehká zranění, a jen pět z nich bylo vážně zraněno. Přistávací rychlost airbusu, mající vzletovou hmotnost, se pohybovala v rozmezí od 230 do 250 kilometrů za hodinu, byla samozřejmě menší než 370 km (stejně jako kinetická energie byla dvakrát menší), ale výsledek byl nesrovnatelnými s oněmi “dvěma tisíci úlomky“ Tu-154.

Jindy ke kolizi s vodní hladinou došlo náhle, vynuceně. Takovým syžetem pro natočení hororového filmu může rovněž posloužit událost, která se stala 27. ledna 1996 při únosu letadla Boeing 767 etiopských aerolinií. Letadla se zmocnili únosci, ale tak tupí, že vyvolali rvačku s posádkou v kokpitu letadla. V důsledku čehož se letadlo střetlo s vodami Indického oceánu v letové konfiguraci (se zavřenými vztlakovými klapkami) při vysoké rychlosti a otáčením kolem podélné osy.
Letadlo se rozpadlo na tři části; cestující, ponecháni bez jakékoli pomoci letové a palubní posádky, začali v panice nafukovat záchranné vesty, které pak většině překážely dostat se ven z potopených trosek letadla. Zahynulo 125 lidí ze 175, kteří byli na palubě. Ale ani v této politováníhodné události po nešťastných obětech nezůstaly pouhé “zlomky těl“.

Nepředvídaná hrozná okolnost se stala cestujícím, kteří 9. února 1982 nastoupili na palubu letadla “Douglas“ DC-8-61 japonské letecké společnosti. Při přistávání letadla v Tokiu, velitel palubní posádky v záchvatu šílenství vypnul motory a obrátil letadlo do vod Tichého oceánu. Při rychlosti asi 240 kilometru za hodinu došlo při nárazu letadla do vody k odtržení pravého křídla a přední části trupu; ze 174 lidí, kteří se nacházeli v letadle, jich zahynulo 24.

Nejméně ke třem nehodám došlo u letadel sovětské výroby. Dopravní osobní letadlo Tu-124 po vyčerpání paliva a poté, co se šťastně vyhnulo všem mostům přes řeku Něvu, na ní nakonec bezpečně přistálo 21.srpna 1963. První letoun Tu-154 rumunské letecké společnosti minul 7. srpna 1980 přistávací dráhu a zřítil se do moře u pobřeží Mauretánie, jeden člověk zemřel a 167 jich přežilo. K havárii dopravního letadla An-24 došlo 11. července 2011. Jeden ze dvou motorů shořel nad obcí Střeževoj. Letadlo poté spadlo do vod řeky Ob, přičemž při nárazu o vodní hladinu se odtrhla zadní část motoru a také hořící motor. Ze 37 lidí na palubě zahynulo 7 lidí, 20 pak utrpělo zranění různé závažnosti.

V závěru autor uzavírá: "Nemám žádnou odpověď, pouze otázku: Proč se zatímní výsledky pádu letadla Tu-104 do Černého moře tak nápadně liší od od ostatních podobných leteckých havárií?“

Mezitím si Gazeta.ru všímá dalšího problému, spojeného s touto leteckou katastrofou: "Zkáza letounu Tu-154 nad Černým mořem, která stála život 92 lidí, vyvolala možná největší odezvu, kterou v posledních letech pád letadla v Rusku zaznamenal.

Vedlo k tomu hned několik faktorů. Vojenské letadlo, šedesát hudebníků největšího uměleckého kolektivu Ruska a cíl, kam mířilo – do Sýrie, kde se Rusko účastní války proti teroristům, vyčleňuje tuto katastrofu z řady těch, k nimž dochází u civilních letadel. Katastrofa letounu se stala příčinou mnoha sporů – o účasti Ruska v syrské válce, spolehlivosti domácích letadel, a dokonce, co s těmi, kteří "nesprávně" reagovali na tragédii v sociálních sítích.

Přesto však tragédie, k níž došlo nad Černým mořem, podtrhla, a díky odezvě, snad vyzdvihne úroveň jiného, pod povrchem opomíjeného problému – totiž, že v Rusku nejsou zveřejňovány výsledky šetření vojenských leteckých katastrof“.

https://charter97.org/ru/news/2016/12/30/236084
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_landing#Survival_rates_of_passenger_airplane_water_ditchings

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy