Recept na úspěch: Skrytí (čeští) šampioni
Česká Advanced Materials byla na tokijském mezinárodním veletrhu Nano tech 2012 vyhodnocena jako firma s největším potenciálem pro japonské investory, objevilo se v domácím tisku na konci února. Šlo o jednu ze zpráv, nad kterou nezbývá než uznale pokývat hlavou – a nebo se zaměřit na celý příběh. Ten si totiž zaslouží přímo potlesk.
Advanced Materials v Tokiu uspěla s fotokatalytickými nátěrovými hmotami. Nejsou to ale jen barvy, čím se zabývá a baví. Naopak – a tím se podobá například věhlasné 3M. Ta je spojována zejména s takzvanými post-ity, tedy samolepicími poznámkovými papírky. Její záběr je ale širší a hlubší a vychází z jednoduché mantry: neustálé potřeby jít kupředu.
3M a další hledají, co je třeba inovovat. Jakmile něco podobného najdou – ať je to nátěrová hmota a nebo třeba baterie – pokusí se využít existující technologie a své vlastní, unikátní know-how k žádanému skoku kupředu. Díky tomu jsou úspěšné firmy z této kategorie mezi světovou špičkou, která určuje směr, ale také standardy a normy. A právě s tím je spojena ohromná síla. Ten, kdo (spolu)určuje pravidla hry, asi neskončí v poli poražených. Jeho vyjednávací pozice je totiž tak silná, že je mu jen stěží možné konkurovat.
Jinými slovy, kdo dokáže ostatním ve svém oboru diktovat, má velký náskok. Pokud to zvládá bez toho, aby byl příliš nápadný – a tedy čitelný – je na tom ještě lépe. Potvrzuje to i studie Hermanna Simona, kterou shrnul v knize Hidden Champions of the Twenty-First Century. Z té jasně vyplývá, že je tu mnoho šampionů, kteří sice nejsou vidět, ale kteří suverénně vládnou mikrokosmu, jejž si v rámci některého z oborů vytvořili. Současná krize přitom jejich sílu jen potvrzuje; zatímco mnozí giganti strádají, skrytí šampioni jedou dál.
Jak Simon dodává, právě skrytí šampioni ve velkém pohánějí západní exportní mašiny. Německo například podle něj nepatří mezi úspěšné vývozce díky velkým koncernům – ty je přeci možné najít ve všech rozvinutých zemích. Ne, za své exportní úspěchy Německo a jeho okolí (osm z deseti šampionů je možné najít v německy mluvících zemích a ve Skandinávii) vděčí velkému množství malých a středně velkých neviditelných šampionů.
Nabíječky od CEAG například pohánějí zhruba čtvrtinu ze stovek milionů mobilů roztroušených všude po světě. Na to mu v německé centrále stačí jen 270 lidí. V Číně jich zaměstnává 18000. Ještě výrazněji pak svému mikrokosmu vládne mnohem menší švýcarský Nivarox – jeho produkty je možné najít v 90 procentech náramkových hodinek.
Simon a další znalci přitom předpovídají, že s tím, jak globalizace – alespoň ta hospodářská – bude pokračovat, význam, respektive síla, CEAG, Nivaroxu a dalších bude růst. A současně s tím bude růst i význam jednotlivých skrytých šampionů pro celou ekonomiku.
Velké firmy jsou totiž jako betonové pilíře. Jsou pevné. Při skutečně velkém otřesu ale hrozí, že se zhroutí. Skrytí šampioni představují tlumič, který může – respektive by měl – vyplnit mezeru mezi pilíři. Díky tomu, že svému mikrokosmu vládnou, totiž zvládají externí šok do značné míry odizolovat. Pokud ne, jsou vysoce flexibilní, a zvládají se tak rychle přeorientovat na příbuzný produkt. A tím pomohou absorbovat šok celé ekonomice.
Zkušenosti s probíhající krizí (respektive s jejími dopady na českou ekonomiku) přitom ukazují, že právě tento tlumič potřebujeme. Dobrou zprávou je, že tu podhoubí, v němž se šampioni skrývají, máme. O tom svědčí i Advanced Materials. Důležité tak je najít kapitál, který by umožnil tento potenciál rozvinout. A právě s tím chce CzechTrade pomoci.
Pokud se to podaří a objeví se tu další skrytí šampioni, bude to rozhodně dobrá zpráva. Čím víc jich budeme mít, u tím většího počtu stolů, od nichž se řídí (mikro)svět budeme reprezentováni. A díky tomu by mohl být už ten příští šok o něco méně dramatický.
Advanced Materials v Tokiu uspěla s fotokatalytickými nátěrovými hmotami. Nejsou to ale jen barvy, čím se zabývá a baví. Naopak – a tím se podobá například věhlasné 3M. Ta je spojována zejména s takzvanými post-ity, tedy samolepicími poznámkovými papírky. Její záběr je ale širší a hlubší a vychází z jednoduché mantry: neustálé potřeby jít kupředu.
3M a další hledají, co je třeba inovovat. Jakmile něco podobného najdou – ať je to nátěrová hmota a nebo třeba baterie – pokusí se využít existující technologie a své vlastní, unikátní know-how k žádanému skoku kupředu. Díky tomu jsou úspěšné firmy z této kategorie mezi světovou špičkou, která určuje směr, ale také standardy a normy. A právě s tím je spojena ohromná síla. Ten, kdo (spolu)určuje pravidla hry, asi neskončí v poli poražených. Jeho vyjednávací pozice je totiž tak silná, že je mu jen stěží možné konkurovat.
Jinými slovy, kdo dokáže ostatním ve svém oboru diktovat, má velký náskok. Pokud to zvládá bez toho, aby byl příliš nápadný – a tedy čitelný – je na tom ještě lépe. Potvrzuje to i studie Hermanna Simona, kterou shrnul v knize Hidden Champions of the Twenty-First Century. Z té jasně vyplývá, že je tu mnoho šampionů, kteří sice nejsou vidět, ale kteří suverénně vládnou mikrokosmu, jejž si v rámci některého z oborů vytvořili. Současná krize přitom jejich sílu jen potvrzuje; zatímco mnozí giganti strádají, skrytí šampioni jedou dál.
Jak Simon dodává, právě skrytí šampioni ve velkém pohánějí západní exportní mašiny. Německo například podle něj nepatří mezi úspěšné vývozce díky velkým koncernům – ty je přeci možné najít ve všech rozvinutých zemích. Ne, za své exportní úspěchy Německo a jeho okolí (osm z deseti šampionů je možné najít v německy mluvících zemích a ve Skandinávii) vděčí velkému množství malých a středně velkých neviditelných šampionů.
Nabíječky od CEAG například pohánějí zhruba čtvrtinu ze stovek milionů mobilů roztroušených všude po světě. Na to mu v německé centrále stačí jen 270 lidí. V Číně jich zaměstnává 18000. Ještě výrazněji pak svému mikrokosmu vládne mnohem menší švýcarský Nivarox – jeho produkty je možné najít v 90 procentech náramkových hodinek.
Simon a další znalci přitom předpovídají, že s tím, jak globalizace – alespoň ta hospodářská – bude pokračovat, význam, respektive síla, CEAG, Nivaroxu a dalších bude růst. A současně s tím bude růst i význam jednotlivých skrytých šampionů pro celou ekonomiku.
Velké firmy jsou totiž jako betonové pilíře. Jsou pevné. Při skutečně velkém otřesu ale hrozí, že se zhroutí. Skrytí šampioni představují tlumič, který může – respektive by měl – vyplnit mezeru mezi pilíři. Díky tomu, že svému mikrokosmu vládnou, totiž zvládají externí šok do značné míry odizolovat. Pokud ne, jsou vysoce flexibilní, a zvládají se tak rychle přeorientovat na příbuzný produkt. A tím pomohou absorbovat šok celé ekonomice.
Zkušenosti s probíhající krizí (respektive s jejími dopady na českou ekonomiku) přitom ukazují, že právě tento tlumič potřebujeme. Dobrou zprávou je, že tu podhoubí, v němž se šampioni skrývají, máme. O tom svědčí i Advanced Materials. Důležité tak je najít kapitál, který by umožnil tento potenciál rozvinout. A právě s tím chce CzechTrade pomoci.
Pokud se to podaří a objeví se tu další skrytí šampioni, bude to rozhodně dobrá zpráva. Čím víc jich budeme mít, u tím většího počtu stolů, od nichž se řídí (mikro)svět budeme reprezentováni. A díky tomu by mohl být už ten příští šok o něco méně dramatický.