Má křesťanství budoucnost?

26. 12. 2016 | 10:20
Přečteno 9296 krát
Mnozí si dnes kladou otázku, zda v souvislosti s migračními vlnami v Evropě má křesťanství budoucnost. Zda přežije, když se kostely vyprazdňují, když čím dále víc původních Evropanů se jako křesťané neprohlašují a všude vládne světskost.

Podle mého si nadnesenou otázku mohli klidně položit naši předci v souvislosti s upálením Jana Husa. Neztrácelo už tehdy křesťanství budoucnost? Mohli si ji klást o sto let později v souvislosti s vystoupením Martina Luthera. Hlavně v souvislosti s následnými náboženskými válkami. V roce 1555, když v městě Augsburgu uzavřeli dosud vzájemně se vraždící křesťané smír na zásadě: koho vláda, toho víra. Na zásadě, že o víře jedince rozhoduje ne jeho svědomí a jeho vnitřní puzení, ale jeho vrchnost.

Raději všechno po pořádku.

Otázka je totiž špatně položená. Ptá se po budoucnosti křesťanství a ve skutečnosti má na mysli budoucnost křesťanství institucionalizovaného. Trápí ji problém, že kostely se vyprazdňují a dokonce některé se zavírají, případně mění v mešity. Trápí ji jedním slovem osud církví.

Husův a Lutherův protest i protesty dalších průkopníků reformace upozorňovaly především na to, že stávající institucionalizované křesťanství v podobě církve (církví) nejen jako instituce duchovní ve smyslu boží obce (jejíž podstatě se trvale vzdalovala), ale zejména jako instituce mocenské se původnímu křesťanskému učení nejen protivilo, odcizilo, dokonce je samo popíralo.

Vydrželi by prvotní křesťané, vytrpěli by a nakonec přenesli by se přes všechna pronásledování, hubení, vyvražďování, jimž byli v Římské říši systematicky podrobováni v prvních třech stoletích našeho letopočtu, kdyby jim byli inspirací mocí zpití preláti? Poslali by do budoucna ono poselství, díky němuž překonávali strašlivá protivenství?

Jeho obsahem rozhodně nebyla neomylnost papežů, jíž se pyšnil ještě v 19. století papež Pius XI. Ani ona tradovaná pověra, že vrchnost a panovník tu jsou z vůle boží a že bouřit se proti nim je vzpourou proti samotnému bohu. Vzpourou, jež si zasluhuje, aby buřič sešel s tohoto světa tím nejvíce možným krutým způsobem, jejž je zrůdná lidská mysl schopna vůbec vynalézt.

Pruský král Friedrich Wilhelm II. na tuto pověru vsadil ještě v roce 1848. Demokratizující se Němci mu z Frankfurtského sněmu nabídli korunu sjednotitele Německa z vůle lidu a na bázi demokratického uspořádání státu. Nabídku pyšně odmítl, protože je přece k panování povolán samotným bohem. S poukazem, že o nějakou „prasečí korunu“ nestojí, nadějnou německou demokratickou revoluci rozmetal na pruských bodácích.

Otázku, zda křesťanství přežije 18. století, si mohli klást již osvícenci. Znechuceni vražednými náboženskými válkami, krutými a krvavými, neviděli jiné řešení, než boha zabít a vsadit na bezvěrectví, opírající se o racionalitu rozumu.

Opět je zde na místě se tázat, zda jsme si spolu s osvícenci otázku položili správně. Nešlo o křesťanské učení, jak se k němu vztahoval Jan Hus, Petr Chelčický či Jan Amos Komenský, ale o křesťanství institucionalizované v podobě rozmanitých údů katolické či jiné církve, ve valné většině projevující nesnášenlivého násilí. Byla snad křesťanská španělská inkvizice? Mučila lidi ještě na přelomu 18. a 19. století, v době, kdy mučení jako výslechovou metodu dávno ze své trestní politiky vytěsnily i absolutistické státy. Dokonce zakázaly.

U nás ta dobrá duše, která nejprve nalomila císařovnu Marii Terezii, následně utvrdila jejího syna Josefa, že mučení jako výslechová metoda je z hlediska moderní kriminalistiky nejen neúčinná, dokonce i zavádějící, se jmenovala Josef von Sonnenfels. Rodák z Mikulova a vůbec první profesor politické filosofie na Vídeňské univerzitě.

Muselo ještě uplynout bezmála sto let, než Evropané objevili, že křesťanské učení v sobě obsahuje především to, co prvotní křesťany tak silně drželo nad vodou, totiž, že člověk je ve své důstojnosti nedotknutelný. Nelze ho násilím nutit k čemukoli. Veškeré jeho rozhodování musí být výrazem svobodné vůle. Násilí páchané na člověku, ať už formou mučení, anebo formou psychického nátlaku, usilujícího člověka přimět k „žádoucímu“ postoji, řekněme, přijmout jedinou a možnou víru, tedy „tu pravou“, není jen porušením této křesťanstvím nezpochybňované zásady, dokonce je urážkou samotného boha.

Katolická církev klíčovou podstatu křesťanského učení jako základ svého přístupu ke světu křesťanskému, ale i nekřesťanskému přijala až v druhé polovině 20. století. V roce 1964 na II. vatikánském koncilu. Po dvou tisíciletích nám z koncilu přichází zvěst (mimochodem i zásluhou našeho arcibiskupa Berana), že podstatou křesťanství je náboženská svoboda. Nelze kohokoli násilím nutit, aby vyznával víru, pro niž se dobrovolně nerozhodl. V opačném případě je tak ponižován ve své nedotknutelné důstojnosti a je v něm, bez ohledu na to, jakou víru vyznává, urážen i sám křesťanský bůh.

Cynický pragmatik na tomto místě může zvolat: Hle, jak sofistikovaná je ta katolická církev! Hle, jakou fintou, obalivši si ji „bezbřehou“ tolerancí, se sama definovala jako univerzální, protože univerzální a všeobjímající je i její učení! Toho, co se jí nepodařilo po staletí dosáhnout násilnými prostředky, se nyní domohla prostředky umnými a rafinovanými!

Cynickému pragmatikovi odpovídám, že má v zásadě pravdu. Přesto ctím, ač sám jsem nevěřícím, onu zvěst. Univerzalita, opírající se o myšlenku nezpochybnitelné a nedotknutelné lidské důstojnosti je pro mě přijatelná stejně, jako je pro mě přijatelná a naprosto samozřejmá představa, že každý člověk má právo na život a na důstojné živobytí. Ne proto, že je to člověk mé „krevní skupiny“, ale že je to jednoduše člověk, nadaný stejně rovnými právy, jakými jsem nadán i já sám.

Samozřejmě, že tím nehlásám jakousi odevzdanost do rukou osudovosti. Respekt k rovným právům každého člověka si musí každé lidské společenství umět vynutit. Zejména pak na těch, kteří z nějakých důvodů rovná práva neberou na vědomí či je dokonce popírají a nad ostatní se vyvyšují. Proto lidé vynalezli demokratický stát.
Stejné postavení jako mají jednotlivci uvnitř národního společenství, mají i jednotlivá společenství vůči sobě navzájem. Pokud některé z nich rovná práva nehodlá respektovat, mají mít ostatní společenství možnost, dokonce je to jejich povinnost, respekt k rovným právům si vynutit. Třeba i silou.

Nepochybuji proto, že křesťanství, které je nositelem uvedené univerzality, přežije i naší dobu. Pokud některé podoby institucionalizovaného křesťanství zaniknou, nemusí to pro křesťanství znamenat nějak významnou újmu.

Nebo si snad myslíte, že zánik inkvizice myšlenku křesťanství poškodil?

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy