Novinář nikdy nemůže mlčet…
…leda v případech, kdy musí mlčet o skrytých mediálních investorech.
Klasická obálka časopisu TIME z dob šéfredaktorování Henryho Grunwalda.
Spuštění webového zpravodajského a publicistického projektu Echo24, vedeného Daliborem Balšínkem a placeného Janem Klenorem, se očekává příští týden. Jako své motto si tento server zvolil část z poněkud velkoústého citátu bývalého šéfredaktora amerického časopisu TIME, novináře rakouského původu Henryho Grunwalda:
„Novinář nikdy nemůže mlčet: to je jeho největší ctností i prokletím zároveň. Musí promlouvat, a promlouvat bezprostředně, dokud se vzduch stále rozechvívá ozvěnou otázky, výkřikem triumfu či znamením zděšení.“ (Journalism can never be silent: that is its greatest virtue and its greatest fault. It must speak, and speak immediately, while the echoes of wonder, the claims of triumph and the signs of horror are still in the air)
Že Balšínek jménem Echo24 vynáší takováto předsevzetí je sice pěkné, jenže už jako šéfredaktor Lidových novin předbabišovské éry se držel důsledně rčení „mlčeti zlato“, kdykoli přišly na přetřes manažerské přešlapy a tunelování v ČEZu. Stal se opakovaně živoucím důkazem toho, že novinář mlčet může. Z pohledu těch, kdo z tunelování profitovali, to byla jeho hlavní ctnost; z pohledu akcionářů, které takto brali na hůl, to bylo jeho největší prokletí.
Balšínkovy selektivní sklony k držení jazyku za zuby dodávají jeho výběru Grunwaldovy poznámky o naléhavosti novinářské profese poněkud cynický nádech. Jeho profesní historie tak přímo volá po odpovědi na otázku: Bude Echo24 otevřeně psát o mediálních zájmech všech oligarchů, nejen Andreje Babiše?
Balšínek nedávno oznámil, že se mu podařilo jako pravidelného přispěvatele Echo24 rekrutovat Jefima Fištejna. Fištejn je jistě uznávaný novinářský veterán a signatář Charty 77. Kromě toho ovšem sedí také v dozorčí radě společnosti BigBoard, největší tuzemské billboardové reklamní agentury. Jako takový musí nutně vědět, zda investorem skrytým za kyperskou firmou JOJ Media House, která BigBoard ovládá, je skutečně Martin Roman (jak to naznačuje týdeník Reflex).
V BigBoardu mají pro Romana slabost. Jak PORG, tak kampaň „Čtení pomáhá“ jsou Romanovy projekty, kterým se prostřednictvím billboardů BigBoardu nedávno dostalo značné publicity – je přímo zázrak, že BigBoard vůbec vydělává, jestliže dává tolik svých billboardů k dispozici Romanovi a jeho bohulibým aktivitám!
Možná, že Fištejn s Balšínkem také vědí, zda je Roman také vedle Daniela Křetínského investičně přímo zainteresován v Blesku, či zda k těmto investicím používá jako prostředníka člena ODS Jana Veverku, který sedí v představenstvu BigBoardu.
Přeji Echo24 hodně úspěchů. Český mediální prostor v této době potřebuje jako sůl, aby se v něm ozýval nezávislý hlas, který by promlouval, a promlouval bezprostředně; ovšem nikoli pouze o vzestupu miliardáře s atrofovaným shromažďovacím pudem a zpochybňovaným záznamem v seznamech estébáckých agentů.
Víme, která média Babiš ovládá. Jeho ovlivňování redakčního obsahu Mf DNES a Lidových novin je očividně na denním pořádku. Nevíme však, zda (a pokud ano, pak která) jsou česká média také ovládána Martinem Romanem, ačkoli Babiš dělá, co může, aby novináře přesvědčil, že právě Roman stojí za Křetínského Bleskem a teď dokonce i za Klenorovým Echo24.
Nechme tedy Echo24, ať prokáže, že je hodno Grunwaldových vzletných slov tím, že bude brojit jak proti Babišovi, tak proti Romanovi, že bude odolávat pokušení přitakávat jedné ze stran v této válce loutek, v níž šiky zverbovaných žurnalistů bojují za obchodní zájmy oligarchů.
Klasická obálka časopisu TIME z dob šéfredaktorování Henryho Grunwalda.
Spuštění webového zpravodajského a publicistického projektu Echo24, vedeného Daliborem Balšínkem a placeného Janem Klenorem, se očekává příští týden. Jako své motto si tento server zvolil část z poněkud velkoústého citátu bývalého šéfredaktora amerického časopisu TIME, novináře rakouského původu Henryho Grunwalda:
„Novinář nikdy nemůže mlčet: to je jeho největší ctností i prokletím zároveň. Musí promlouvat, a promlouvat bezprostředně, dokud se vzduch stále rozechvívá ozvěnou otázky, výkřikem triumfu či znamením zděšení.“ (Journalism can never be silent: that is its greatest virtue and its greatest fault. It must speak, and speak immediately, while the echoes of wonder, the claims of triumph and the signs of horror are still in the air)
Že Balšínek jménem Echo24 vynáší takováto předsevzetí je sice pěkné, jenže už jako šéfredaktor Lidových novin předbabišovské éry se držel důsledně rčení „mlčeti zlato“, kdykoli přišly na přetřes manažerské přešlapy a tunelování v ČEZu. Stal se opakovaně živoucím důkazem toho, že novinář mlčet může. Z pohledu těch, kdo z tunelování profitovali, to byla jeho hlavní ctnost; z pohledu akcionářů, které takto brali na hůl, to bylo jeho největší prokletí.
Balšínkovy selektivní sklony k držení jazyku za zuby dodávají jeho výběru Grunwaldovy poznámky o naléhavosti novinářské profese poněkud cynický nádech. Jeho profesní historie tak přímo volá po odpovědi na otázku: Bude Echo24 otevřeně psát o mediálních zájmech všech oligarchů, nejen Andreje Babiše?
Balšínek nedávno oznámil, že se mu podařilo jako pravidelného přispěvatele Echo24 rekrutovat Jefima Fištejna. Fištejn je jistě uznávaný novinářský veterán a signatář Charty 77. Kromě toho ovšem sedí také v dozorčí radě společnosti BigBoard, největší tuzemské billboardové reklamní agentury. Jako takový musí nutně vědět, zda investorem skrytým za kyperskou firmou JOJ Media House, která BigBoard ovládá, je skutečně Martin Roman (jak to naznačuje týdeník Reflex).
V BigBoardu mají pro Romana slabost. Jak PORG, tak kampaň „Čtení pomáhá“ jsou Romanovy projekty, kterým se prostřednictvím billboardů BigBoardu nedávno dostalo značné publicity – je přímo zázrak, že BigBoard vůbec vydělává, jestliže dává tolik svých billboardů k dispozici Romanovi a jeho bohulibým aktivitám!
Možná, že Fištejn s Balšínkem také vědí, zda je Roman také vedle Daniela Křetínského investičně přímo zainteresován v Blesku, či zda k těmto investicím používá jako prostředníka člena ODS Jana Veverku, který sedí v představenstvu BigBoardu.
Přeji Echo24 hodně úspěchů. Český mediální prostor v této době potřebuje jako sůl, aby se v něm ozýval nezávislý hlas, který by promlouval, a promlouval bezprostředně; ovšem nikoli pouze o vzestupu miliardáře s atrofovaným shromažďovacím pudem a zpochybňovaným záznamem v seznamech estébáckých agentů.
Víme, která média Babiš ovládá. Jeho ovlivňování redakčního obsahu Mf DNES a Lidových novin je očividně na denním pořádku. Nevíme však, zda (a pokud ano, pak která) jsou česká média také ovládána Martinem Romanem, ačkoli Babiš dělá, co může, aby novináře přesvědčil, že právě Roman stojí za Křetínského Bleskem a teď dokonce i za Klenorovým Echo24.
Nechme tedy Echo24, ať prokáže, že je hodno Grunwaldových vzletných slov tím, že bude brojit jak proti Babišovi, tak proti Romanovi, že bude odolávat pokušení přitakávat jedné ze stran v této válce loutek, v níž šiky zverbovaných žurnalistů bojují za obchodní zájmy oligarchů.