Investor, na kterého jsme měli zapomenout
O páně Richarda Fuxy ‚artistickém zmrtvýchvstání‘ – za peníze daňových poplatníků.

Díky Richardu Fuxovi přichází zahájit výstavu grafik Bohuslava Reynka zmrtvýchvstalý Ježíš Kristus (foto aktualne.cz)
Richard Fuxa z BigBoardu má za sebou rušný týden. V pondělí se přihlásil, že je (on či jeho nadační fond, jedno od druhého odlišit je stále poněkud obtížné) vlastníkem Lendlovy sbírky Muchových plakátů, a třetího dne (jak symbolické) nato měl plné ruce práce s inscenací zmrtvýchvstání Bohuslava Reynka (a Ježíše Krista, viz foto).
Nadační fond Richarda Fuxy dnes zřejmě vlastní kromě 116 Muchových plakátů také 80 Reynkových grafik. Reynek je ‚génius, na kterého jsme měli zapomenout‘ (neboť byl pro komunisty příliš religiózní). Podtitul Fuxovy výstavy Reynkových grafik, která dnes zahajuje ve Valdštejnské jízdárně, byl do angličtiny kouzlem nechtěného přeložen jako A genius we should have forgotten (Génius, na něhož by bývalo lépe zapomenout).
Mnoho čtenářů se ptá, proč by jim mělo záležet na tom, kdo ve skutečnosti vlastní Lendlovu sbírku Muchových plakátů, jež byla tajně prodána za údajných 3,5 milionu dolarů. Záleží na tom, protože do toho byly zapleteny veřejné (státní a obecní) peníze. A jak se ukazuje, také Richard Fuxa (nebo jeho nadace).
Podle zákonů ČR by Fuxův nadační fond měl mít dozorčí radu, jestliže jeho jmění přesáhne ekvivalent 250 000 USD. Nemá. Když jsem včera požádal takzvanou ‚revizorku‘ Nadačního fondu Richarda Fuxy, paní Marinu Votrubovou z Unicreditu*, aby se k tomu vyjádřila, odkázala mě na Richarda Fuxu. Jak jsem řekl, odlišit Fuxu od jeho nadace je poněkud obtížné – dokonce i pro nadační ‚revizorku‘.
Těžko říci, kolik veřejných peněz bylo použito k zajištění Fuxových investic v oblasti umění. Muchovy plakáty dnes spočívají v klidu depozitáře Galerie Středočeského kraje, příspěvkové organizace se sídlem v Kutné Hoře. Podle její ředitelky Jany Šorfové „je to čest, starat se o takovou sbírku“. Je to ale čest, za kterou Fuxa nebo daňoví poplatníci platí?
Lendlova sbírka Muchových plakátů byla loni v pražském Obecním domě vystavena po dobu pěti měsíců. Stejně jako GASK, také Obecní dům je veřejným majetkem. Za rok 2013 jeho budova poprvé za dlouhá léta vykázala zisk. Podle jejího ředitele Vlastimila Ježka vynesla jenom Muchova výstava samotná Hlavnímu městu Praha čtvrt milionu dolarů. Kolik z těchto peněz přišlo jako sponzorské dary od ČEZu a Pražských služeb, tedy institucí živených penězi daňových poplatníků, není známo.
Jinými slovy: Je docela klidně možné, že zisk Obecního domu z výstavy Muchových plakátů je zároveň ztrátou akcionářů ČEZu a Pražských služeb. Jinými slovy, milý čtenáři, TVOU ztrátou.
Veselé Velikonoce!
*Paní Votrubová mě právě informovala, že svou spolupráci s nadačním fondem ukončila.
In English
An investor we were meant to forget
Czech taxpayers underwrite the artistic resurrection of Richard Fuxa
Jesus Christ arrives to open the Bohuslav Reynek exhibition yesterday (thanks to Richard Fuxa). Photo by aktualne.cz
It has been a busy week for Richard Fuxa of BigBoard. On Monday, he revealed himself (or his foundation, the distinction between them is still a little foggy) to be the owner of Lendl’s Mucha posters. By Wednesday, ‘on the third day’ as it were, Fuxa was staging the resurrection of Bohuslav Reynek (and Jesus Christ - see above).
The Fuxa foundation now apparently owns 80 Reyneks as well as 116 Muchas. Reynek is the ‘genius we were meant to forget’ (too religious for the communists). Incidentally, the English title of the Fuxa:Reynek exhibition, which opens today in the Valdstejnska jizdarna, has been incorrectly translated as ‘A genius we should have forgotten’.
Many readers have asked why it matters who actually owns the Lendl Mucha poster collection, secretly sold last year for a reputed $3.5 million. It matters because public money is involved. And so, it seems, is Richard Fuxa -or his foundation.
Czech law requires the Fuxa foundation to have a supervisory board if its property is valued at more than $250 000. It does not. When I asked the foundation’s so-called ‘revizor’, Marina Votrubova of Unicredit*, to clarify matters yesterday, she told me to talk to Fuxa. As I said, it is unclear what the distinction is between Fuxa and his foundation, even to the 'revizor'.
It is hard to say how much public money is being spent on underwriting Fuxa’s artistic investments. The Mucha posters are today being stored in the depository of the Central Bohemian art gallery (GASK), a public institution based in Kutna Hora. “It is an honour to look after such a collection”, says the director of GASK, Jana Sorfova. But is it an honour for which Fuxa or taxpayers are paying?
The Lendl Mucha collection was exhibited in Obecni dum for a full five months last year. Like GASK, Obecni dum is a public institution. In 2013, the building made money for the first time in years.The Lendl Mucha exhibition alone made a profit of $250 000 for the City of Prague, according to its director Vlastimil Jezek. But how much of this profit was made up of donations from corporate sponsorship by CEZ and Prazske sluzby, both of which are underwritten by the Czech taxpayer, is unclear.
In other words, it is perfectly possible that Obecni dum’s profits from the Mucha exhibition were simply the losses of shareholders in CEZ and Prazske sluzby. In other words, dear reader, YOU.
Happy Easter!
*Ms Votrubova informed me today, April 17, that she has resigned her position at the Fuxa foundation.

Díky Richardu Fuxovi přichází zahájit výstavu grafik Bohuslava Reynka zmrtvýchvstalý Ježíš Kristus (foto aktualne.cz)
Richard Fuxa z BigBoardu má za sebou rušný týden. V pondělí se přihlásil, že je (on či jeho nadační fond, jedno od druhého odlišit je stále poněkud obtížné) vlastníkem Lendlovy sbírky Muchových plakátů, a třetího dne (jak symbolické) nato měl plné ruce práce s inscenací zmrtvýchvstání Bohuslava Reynka (a Ježíše Krista, viz foto).
Nadační fond Richarda Fuxy dnes zřejmě vlastní kromě 116 Muchových plakátů také 80 Reynkových grafik. Reynek je ‚génius, na kterého jsme měli zapomenout‘ (neboť byl pro komunisty příliš religiózní). Podtitul Fuxovy výstavy Reynkových grafik, která dnes zahajuje ve Valdštejnské jízdárně, byl do angličtiny kouzlem nechtěného přeložen jako A genius we should have forgotten (Génius, na něhož by bývalo lépe zapomenout).
Mnoho čtenářů se ptá, proč by jim mělo záležet na tom, kdo ve skutečnosti vlastní Lendlovu sbírku Muchových plakátů, jež byla tajně prodána za údajných 3,5 milionu dolarů. Záleží na tom, protože do toho byly zapleteny veřejné (státní a obecní) peníze. A jak se ukazuje, také Richard Fuxa (nebo jeho nadace).
Podle zákonů ČR by Fuxův nadační fond měl mít dozorčí radu, jestliže jeho jmění přesáhne ekvivalent 250 000 USD. Nemá. Když jsem včera požádal takzvanou ‚revizorku‘ Nadačního fondu Richarda Fuxy, paní Marinu Votrubovou z Unicreditu*, aby se k tomu vyjádřila, odkázala mě na Richarda Fuxu. Jak jsem řekl, odlišit Fuxu od jeho nadace je poněkud obtížné – dokonce i pro nadační ‚revizorku‘.
Těžko říci, kolik veřejných peněz bylo použito k zajištění Fuxových investic v oblasti umění. Muchovy plakáty dnes spočívají v klidu depozitáře Galerie Středočeského kraje, příspěvkové organizace se sídlem v Kutné Hoře. Podle její ředitelky Jany Šorfové „je to čest, starat se o takovou sbírku“. Je to ale čest, za kterou Fuxa nebo daňoví poplatníci platí?
Lendlova sbírka Muchových plakátů byla loni v pražském Obecním domě vystavena po dobu pěti měsíců. Stejně jako GASK, také Obecní dům je veřejným majetkem. Za rok 2013 jeho budova poprvé za dlouhá léta vykázala zisk. Podle jejího ředitele Vlastimila Ježka vynesla jenom Muchova výstava samotná Hlavnímu městu Praha čtvrt milionu dolarů. Kolik z těchto peněz přišlo jako sponzorské dary od ČEZu a Pražských služeb, tedy institucí živených penězi daňových poplatníků, není známo.
Jinými slovy: Je docela klidně možné, že zisk Obecního domu z výstavy Muchových plakátů je zároveň ztrátou akcionářů ČEZu a Pražských služeb. Jinými slovy, milý čtenáři, TVOU ztrátou.
Veselé Velikonoce!
*Paní Votrubová mě právě informovala, že svou spolupráci s nadačním fondem ukončila.
In English
An investor we were meant to forget
Czech taxpayers underwrite the artistic resurrection of Richard Fuxa
Jesus Christ arrives to open the Bohuslav Reynek exhibition yesterday (thanks to Richard Fuxa). Photo by aktualne.cz
It has been a busy week for Richard Fuxa of BigBoard. On Monday, he revealed himself (or his foundation, the distinction between them is still a little foggy) to be the owner of Lendl’s Mucha posters. By Wednesday, ‘on the third day’ as it were, Fuxa was staging the resurrection of Bohuslav Reynek (and Jesus Christ - see above).
The Fuxa foundation now apparently owns 80 Reyneks as well as 116 Muchas. Reynek is the ‘genius we were meant to forget’ (too religious for the communists). Incidentally, the English title of the Fuxa:Reynek exhibition, which opens today in the Valdstejnska jizdarna, has been incorrectly translated as ‘A genius we should have forgotten’.
Many readers have asked why it matters who actually owns the Lendl Mucha poster collection, secretly sold last year for a reputed $3.5 million. It matters because public money is involved. And so, it seems, is Richard Fuxa -or his foundation.
Czech law requires the Fuxa foundation to have a supervisory board if its property is valued at more than $250 000. It does not. When I asked the foundation’s so-called ‘revizor’, Marina Votrubova of Unicredit*, to clarify matters yesterday, she told me to talk to Fuxa. As I said, it is unclear what the distinction is between Fuxa and his foundation, even to the 'revizor'.
It is hard to say how much public money is being spent on underwriting Fuxa’s artistic investments. The Mucha posters are today being stored in the depository of the Central Bohemian art gallery (GASK), a public institution based in Kutna Hora. “It is an honour to look after such a collection”, says the director of GASK, Jana Sorfova. But is it an honour for which Fuxa or taxpayers are paying?
The Lendl Mucha collection was exhibited in Obecni dum for a full five months last year. Like GASK, Obecni dum is a public institution. In 2013, the building made money for the first time in years.The Lendl Mucha exhibition alone made a profit of $250 000 for the City of Prague, according to its director Vlastimil Jezek. But how much of this profit was made up of donations from corporate sponsorship by CEZ and Prazske sluzby, both of which are underwritten by the Czech taxpayer, is unclear.
In other words, it is perfectly possible that Obecni dum’s profits from the Mucha exhibition were simply the losses of shareholders in CEZ and Prazske sluzby. In other words, dear reader, YOU.
Happy Easter!
*Ms Votrubova informed me today, April 17, that she has resigned her position at the Fuxa foundation.