Volby 2014: láska, sex a politika.
Říkám ANO!!!
Volby na krku a voliči naprosto neteční. Jako tupé stádo. Je potřeba je nějak ztopořit. Ale jak? Koblihy už tu byly. Guláš je provařený. Vodňanské kuře nezabere, ani kdyby jim ho Jarda Jágr strkal pod nos. Na pomoc je potřeba povolat profesionály: gurua moderního sexu Sigmunda Freuda a gurua moderní reklamy Edwarda Bernayse. Sex, reklama a volby mají hodně společného. Volební kampaň není o rozumové úvaze. Naopak. Cílem volební kampaně je rozum potlačit. Přinutit voliče, aby jednal emocionálně. Když má čas a prostor, aby se zamyslel proč a koho volit, volební kampaň selhala. Osvědčeným nástrojem a zbraní vlivu tvůrců reklamy je sex. Schopnost našeho mozku spojovat silné emoce s abstraktními idejemi znamená, že je poměrně snadné spojit volební program se základní pudovou potřebou. „Tradiční metodou při prodeji aut je položit na karoserii spoře oděnou ženu. V mysli zákazníka vznikne asociace mezi hromadou plechu a sexuální touhou. Důsledek je jasný: když si koupíte tento produkt, uspokojí se vaše touha a váš sexuální život se zlepší. Freud a Bernays pěkně pohromadě – v ďábelském objetí“, píše neuropsycholožka Kathleen Taylorová v knize Brainwashing.
„Naši občané jsou politikou dost znechucení, tak ten sex je nějaké oživení“, říká Andrej Babiš. Je mužem činu. Zemi zaplavil billboardy, z nichž na nás shlíží ve společnosti neobyčejně půvabných žen. On sám vedle nich vypadá mužnější a krásnější. Podprahově nám sděluje: „Budete - li volit ANO, možná i Vás si některá z krasavic všimne. Možná i na Vás padne odlesk jejich půvabů.“. Není podstatné, jaké mají kandidátky názory a občanské postoje. Ani to, co už pro společnost udělaly. To, čím přitahují je jejich nadpozemská krása a jasné, prosté sliby.
„Kulturní prostředí pro naše děti? Prostě ho postavíme“, slibuje Eliška Kaplicky, vdova po architektu Janu Kaplickém. Žena magicky přitažlivá, tajemná a svůdná, schopná svým šarmem muže okouzlit a podmanit si je. Archetyp femme fatale.
„Hospodárné fungování Prahy 6? Prostě na to dohlídneme“, slibuje právnička Patricie Pražáková. Žena jemná a něžná, pečující a ochraňující. Ztělesnění plodnosti a mateřství. Archetyp matky.
„Tým profíků na magistrátu? Prostě ho postavíme“, „Bezpečnější Praha 2? Prostě na to dohlídneme“, slibuje Adriana Krnáčová, bývala ředitelka Transparency International ČR. Žena půvabná, inteligentní, spravedlivá, ale také bojovná, ostrá jako břitva a tvrdá jako kámen. Archetyp Xeny.
„Správné zákony pro naši zemi? Prostě zamakáme“, „Průhledné fungování naší země? Prostě na to dohlídneme“, „Láska , sex a politika.“, hlásá spoře oděná Laura Janáčková a slibuje, že zajistí, aby zdravotní pojišťovny hradily léky na poruchu erekce. Žena zralá, divoká a nespoutaná. Sexuoložka tělem i duší. Archetyp vamp.
Těm nádherným ženám se rád odevzdám. Viagru si rád zaplatím. A vůbec se na ně nebudu zlobit, když po volbách prostě nic nepostaví, prostě na ničem nezamakají a prostě na nic nedohlédnou. Jsou pro mne erotickými symboly a vítězkami voleb 2014. ANO, s nimi bude líp!
Vyšlo v Lidových novinách, 30. 9. 2014
Volby na krku a voliči naprosto neteční. Jako tupé stádo. Je potřeba je nějak ztopořit. Ale jak? Koblihy už tu byly. Guláš je provařený. Vodňanské kuře nezabere, ani kdyby jim ho Jarda Jágr strkal pod nos. Na pomoc je potřeba povolat profesionály: gurua moderního sexu Sigmunda Freuda a gurua moderní reklamy Edwarda Bernayse. Sex, reklama a volby mají hodně společného. Volební kampaň není o rozumové úvaze. Naopak. Cílem volební kampaně je rozum potlačit. Přinutit voliče, aby jednal emocionálně. Když má čas a prostor, aby se zamyslel proč a koho volit, volební kampaň selhala. Osvědčeným nástrojem a zbraní vlivu tvůrců reklamy je sex. Schopnost našeho mozku spojovat silné emoce s abstraktními idejemi znamená, že je poměrně snadné spojit volební program se základní pudovou potřebou. „Tradiční metodou při prodeji aut je položit na karoserii spoře oděnou ženu. V mysli zákazníka vznikne asociace mezi hromadou plechu a sexuální touhou. Důsledek je jasný: když si koupíte tento produkt, uspokojí se vaše touha a váš sexuální život se zlepší. Freud a Bernays pěkně pohromadě – v ďábelském objetí“, píše neuropsycholožka Kathleen Taylorová v knize Brainwashing.
„Naši občané jsou politikou dost znechucení, tak ten sex je nějaké oživení“, říká Andrej Babiš. Je mužem činu. Zemi zaplavil billboardy, z nichž na nás shlíží ve společnosti neobyčejně půvabných žen. On sám vedle nich vypadá mužnější a krásnější. Podprahově nám sděluje: „Budete - li volit ANO, možná i Vás si některá z krasavic všimne. Možná i na Vás padne odlesk jejich půvabů.“. Není podstatné, jaké mají kandidátky názory a občanské postoje. Ani to, co už pro společnost udělaly. To, čím přitahují je jejich nadpozemská krása a jasné, prosté sliby.
„Kulturní prostředí pro naše děti? Prostě ho postavíme“, slibuje Eliška Kaplicky, vdova po architektu Janu Kaplickém. Žena magicky přitažlivá, tajemná a svůdná, schopná svým šarmem muže okouzlit a podmanit si je. Archetyp femme fatale.
„Hospodárné fungování Prahy 6? Prostě na to dohlídneme“, slibuje právnička Patricie Pražáková. Žena jemná a něžná, pečující a ochraňující. Ztělesnění plodnosti a mateřství. Archetyp matky.
„Tým profíků na magistrátu? Prostě ho postavíme“, „Bezpečnější Praha 2? Prostě na to dohlídneme“, slibuje Adriana Krnáčová, bývala ředitelka Transparency International ČR. Žena půvabná, inteligentní, spravedlivá, ale také bojovná, ostrá jako břitva a tvrdá jako kámen. Archetyp Xeny.
„Správné zákony pro naši zemi? Prostě zamakáme“, „Průhledné fungování naší země? Prostě na to dohlídneme“, „Láska , sex a politika.“, hlásá spoře oděná Laura Janáčková a slibuje, že zajistí, aby zdravotní pojišťovny hradily léky na poruchu erekce. Žena zralá, divoká a nespoutaná. Sexuoložka tělem i duší. Archetyp vamp.
Těm nádherným ženám se rád odevzdám. Viagru si rád zaplatím. A vůbec se na ně nebudu zlobit, když po volbách prostě nic nepostaví, prostě na ničem nezamakají a prostě na nic nedohlédnou. Jsou pro mne erotickými symboly a vítězkami voleb 2014. ANO, s nimi bude líp!
Vyšlo v Lidových novinách, 30. 9. 2014