Prezident Putna předal Zemanovi profesorský titul
Ne, nespletla jsem se. Jen se snažím vyjádřit absurditu probíhajícího titulového boje. Ano, bráníme právo na svobodu projevu pana Putny. Ale co svoboda projevu Miloše Zemana? A jmenoval by prezident Martin Putna bez protestů Miloše Zemana profesorem? Nebo by se ještě víc postavil na zadní? Jako občanský aktivista jistě to druhé. Takže…
Chápu svaté nadšení těch, kteří vytáhli do boje za právo na svobodu projevu budoucího profesora Martina C. Putny. Nechtějí mu upírat právo chodit po Praze s výrokem o katolických buznách. Jak je libo, každý má nějaký vkus, hranice podoby občanské aktivity a představy o vlastní důstojnosti. Ale podíváme-li se na celý problém bez emocí, musíme si položit otázku - oč má právo na svobodu projevu Martina C.Putny vyšší hodnotu než právo na svobodu projevu Miloše Zemana? Nebo jako prezident toto právo ztratil? Jistěže ne.
Zkusme být tedy bez emocí a spravedliví.
Martin C. Putna zastává názor, že Miloš Zeman neměl být prezident, a jeví se mu jako správné a prospěšné pro občanskou společnost, že jako akademik nosí transparent s výrokem o katolických buznách. Proč ne. Právo má na obojí. Mimo jiné měl také právo Miloše Zemana nevolit, a jistě ho nevolil. A vše z řečeného má právo v rámci svobody projevu říkat a psát, což je super. Od toho máme demokracii.
Miloš Zeman zastává názor, že Martin C. Putna by neměl být profesorem, protože jeho chování považuje za neslučitelné s touto významnou akademickou hodností. Na tento názor má i on nepochybně právo, a má rovněž právo zvolit formu, kterou to vyjádří. Vyjádřil to tak, že vyslovil na pana Putnu svůj názor, a řekl, že sice jmenování podepíše, ale nepředá. Má na to právo, protože máme demokracii a svoboda projevu platí pro každého. I pro prezidenta.
Už stará zásada říká, že právo jednoho končí tam, kde začíná právo druhého. V daném případě právo projevu jednoho narazilo na právo projevu druhého. A je to tak úplně v pořádku, a v podstatě bychom se měli radovat, jak je ta demokracie vzrušující, a přitom v právech, které zaručuje, spravedlivá.
Ale to my ne. My rozpoutáme svatou válku, kdy jeden člověk s názorem je hrdina a druhý člověk s názorem je zloduch. Nicméně v této chvíli by možná stálo za to položit si hypotetickou otázku – kdyby se stal Martin C. Putna prezidentem, jmenoval by Miloše Zemana bez řečí profesorem? Jistěže ne! Člověk, který nosí hrdě transparent o katolických buznách, by se s rolí automatu na podpisy rovněž nikdy nesmířil, obzvláště když názor na Miloše Zemana nikdy netajil. Představa, že mu s úctou a bez komentáře předává profesorský titul je tedy více než tristní. Proto by právě Martin C. Putna měl postoj Miloše Zemana chápat více než jiní… Oba se totiž umějí vzepřít názoru davu.
Takže jaká že je to vlastně aféra?
Žádná.
Jen nám jedna svoboda slova narazila na druhou svobodu slova. V demokracii věc zcela běžná. Tak proč tolik až hysterického povyku? Radujme se - demokracie funguje, a lidé s názorem u nás existují.
Chápu svaté nadšení těch, kteří vytáhli do boje za právo na svobodu projevu budoucího profesora Martina C. Putny. Nechtějí mu upírat právo chodit po Praze s výrokem o katolických buznách. Jak je libo, každý má nějaký vkus, hranice podoby občanské aktivity a představy o vlastní důstojnosti. Ale podíváme-li se na celý problém bez emocí, musíme si položit otázku - oč má právo na svobodu projevu Martina C.Putny vyšší hodnotu než právo na svobodu projevu Miloše Zemana? Nebo jako prezident toto právo ztratil? Jistěže ne.
Zkusme být tedy bez emocí a spravedliví.
Martin C. Putna zastává názor, že Miloš Zeman neměl být prezident, a jeví se mu jako správné a prospěšné pro občanskou společnost, že jako akademik nosí transparent s výrokem o katolických buznách. Proč ne. Právo má na obojí. Mimo jiné měl také právo Miloše Zemana nevolit, a jistě ho nevolil. A vše z řečeného má právo v rámci svobody projevu říkat a psát, což je super. Od toho máme demokracii.
Miloš Zeman zastává názor, že Martin C. Putna by neměl být profesorem, protože jeho chování považuje za neslučitelné s touto významnou akademickou hodností. Na tento názor má i on nepochybně právo, a má rovněž právo zvolit formu, kterou to vyjádří. Vyjádřil to tak, že vyslovil na pana Putnu svůj názor, a řekl, že sice jmenování podepíše, ale nepředá. Má na to právo, protože máme demokracii a svoboda projevu platí pro každého. I pro prezidenta.
Už stará zásada říká, že právo jednoho končí tam, kde začíná právo druhého. V daném případě právo projevu jednoho narazilo na právo projevu druhého. A je to tak úplně v pořádku, a v podstatě bychom se měli radovat, jak je ta demokracie vzrušující, a přitom v právech, které zaručuje, spravedlivá.
Ale to my ne. My rozpoutáme svatou válku, kdy jeden člověk s názorem je hrdina a druhý člověk s názorem je zloduch. Nicméně v této chvíli by možná stálo za to položit si hypotetickou otázku – kdyby se stal Martin C. Putna prezidentem, jmenoval by Miloše Zemana bez řečí profesorem? Jistěže ne! Člověk, který nosí hrdě transparent o katolických buznách, by se s rolí automatu na podpisy rovněž nikdy nesmířil, obzvláště když názor na Miloše Zemana nikdy netajil. Představa, že mu s úctou a bez komentáře předává profesorský titul je tedy více než tristní. Proto by právě Martin C. Putna měl postoj Miloše Zemana chápat více než jiní… Oba se totiž umějí vzepřít názoru davu.
Takže jaká že je to vlastně aféra?
Žádná.
Jen nám jedna svoboda slova narazila na druhou svobodu slova. V demokracii věc zcela běžná. Tak proč tolik až hysterického povyku? Radujme se - demokracie funguje, a lidé s názorem u nás existují.